ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل و مایکروسافت از پردازنده های قدیمی در محصولات جدیدشان استفاده کردند؟

همان طور که اطلاع یافتید پس از نزدیک به 527 روز، اپل بالاخره از نسل جدید مک بوک پرو رونمایی کرد. این دستگاه به تاچ بار جذاب، نمایشگر با کیفیت و امکانات فوق العاده ای مجهز ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

همان طور که اطلاع یافتید پس از نزدیک به 527 روز، اپل بالاخره از نسل جدید مک بوک پرو رونمایی کرد. این دستگاه به تاچ بار جذاب، نمایشگر با کیفیت و امکانات فوق العاده ای مجهز شده، ضمن اینکه قیمت آن نیز سر به فلک کشیده.

اما با وجود اینکه علاقه مندان نزدیک به یک سال و نیم برای به روز رسانی پرفروش ترین لپ تاپ اپل صبر کردند، نهایتاً دیدند پردازنده های به کار رفته در این محصولات به نسل قبلی CPU های اینتل یعنی اسکای لیک تعلق دارد، در حالی که CPUهای سری کیبی لیک چند وقتیست که معرفی شده و به بازار راه یافته اند.

این اقدام اپل کمی عجیب به نظر می رسد، اما جالب اینکه مایکروسافت نیز دقیقاً چند روز قبل همین موضوع را تکرار کرد و در محصول استثنایی اش یعنی سرفس استودیو، پردازنده های قدیمی را به کار برد. اما دلیل این کار چیست؟

surfacestudio

حتماً اطلاع دارید که چند ماه قبل اینتل از معماری جدید پردازنده هایش با نام کیبی لیک پرده برداشت. این نسل در مقایسه با سری اسکای لیک، سریع تر بوده و مصرف انرژی کمتری خواهد داشت، اما از سوکت مشابهی استفاده می کند.

در حالت کلی می توان گفت کیبی لیک از هر جهت ارتقاء یافته، و بسیاری از رقبای مایکروسافت و اپل از جمله دل، ریزر، لنوو و ام اس آی نیز از آنها در لپ تاپ هایشان بهره گرفته اند، اما هر سه مدل مک بوک پرو، نسخه جدید سرفس بوک و محصول انقلابی سرفس استودیو از این CPU ها استفاده نکرده اند.

طبق اظهارات اپل، پاسخ به سؤال فوق برای مک بوک 15 اینچی بسیار ساده است: هنوز پردازنده قدرتمندی برای این دستگاه از سری کیبی لیک ارائه نشده.

mackbookpro1

در واقع محصولات کیبی لیک اینتل با سرعت کمی وارد بازار می شوند، و فعلاً سازندگان لپ تاپ با محدودیت زیادی مواجه هستند. مک بوک پرو 15 اینچی از پردازنده ای 4 هسته ای استفاده می کند که هنوز مشابه آن از نسل جدید ارائه نشده، یعنی اپل برای ساخت این لپ تاپ از قوی ترین CPU موجود در بازار استفاده کرده.

همین موضوع برای نسخه به روز شده سرفس بوک و همچنین سرفس استودیو نیز صادق است، زیرا آنها هم از قوی ترین پردازنده اینتل سود می برند که فعلاً معادلی از سری کیبی لیک ندارد.

حال سؤالی مشابه در مورد مدل های دیگر مک بوک پرو و پردازنده های گرافیکی این دستگاه ها مطرح می شود. محصولات جدید مایکروسافت از سری 900 انویدیا استفاده می کنند، در حالی که سری 1000 با معماری پاسکال چند وقتیست رونمایی شده و عملکرد بسیار بهتری را نیز ارائه می دهد

هر دو کمپانی در این رابطه اظهار داشتند مدت ها پیش از معرفی پردازنده ها و کارت گرافیک های جدید، مراحل طراحی و توسعه محصولاتشان را آغاز کرده بودند و بنابراین تغییر این روند به منظور تعبیه نسل جدید سخت افزارها، به تأخیر در عرضه نهایی محصول منجر می شد.

macbookpro9

همان طور که می دانید استفاده از سخت افزار جدید در طراحی محصول، به تست های گسترده و طولانی نیاز دارد و اگر مراحل طراحی و کنترل کیفی با دقت صورت نگیرد، حتی یک باگ یا نقص جزئی در این روند می تواند به فاجعه ای منجر شود که آینده کمپانی ها را با خطر مواجه سازد. نمونه این وضعیت را به تازگی در یکی از کمپانی های معروف صنعت موبایل مشاهده کردید.

بنابراین مایکروسافت و اپل تصمیم گرفتند زمان بیشتری را به توسعه محصول با استفاده از سخت افزارهای تأیید شده و تضمینی اختصاص دهند، ضمن اینکه طبق اظهارات آنها، کانفیگ سخت افزاری محصولات جدید آنها به راحتی از عهده تمام پردازش های سنگین و فعالیت های گرافیکی بر خواهد آمد.

با این حال، اگرچه خریداران این محصولات به احتمال زیاد در استفاده روزمره و حرفه ای از نسل جدید مک بوک پرو یا سرفس استودیو به مشکلی بر نخواهند خورد، اما اینکه بدانند سخت افزاری قوی تر نیز در بازار وجود دارد، همواره در گوشه ای از ذهن آنها باقی ماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • 1234
    1234 | ۸ آبان ۱۳۹۵

    hhhhhh

  • HESAM
    HESAM | ۸ آبان ۱۳۹۵

    از دستشون اومده اقا جان ماهم کاری نمیتونیم بکنیم تمام:|

  • Ali Kharaman
    Ali Kharaman | ۸ آبان ۱۳۹۵

    خودم الان ایفون 6s و مک بوک mgxa2 ساخت 2014 دارم.با این وضعی که اپل امسال گرفت هیچ علاقه ای ندارم که بخوام نه گوشیم رو عوض کنم نه لپ تاپ رو.همین لپ تاپ تا ۳ سال دیگه هم جواب میده.

    • Rooz5eh
      Rooz5eh | ۸ آبان ۱۳۹۵

      داداش راحت تا ٣ سال ديگه بهت جواب ميده من نسخه ى پرو اخر ٢٠١٣ دارم هيييچ لگ يا مشكلى توو اجراى سنگين ترين نرم افزاار مثل لاجيك و .. نداره و با روز اولش واقعا چه ظاهرى چه سيستمى فرق نميكنه

      • 1234
        1234 | ۸ آبان ۱۳۹۵

        gggghhh

    • Hadi.TJ
      Hadi.TJ | ۹ آبان ۱۳۹۵

      خیلی بیشتر از سه سال دیگه هم بهت جواب میده...من مک بوک ایر ۲۰۱۰ دارم...هنوز که هنوزه گل سر سبده...اصلا احتیاجی به تعویضش نمی بینم...اپل هم میدونه، سرمایه گذاریش رو روی کسایی می کنه که خیلی وقت پیش مک بوک گرفتن، نه کسایی که ۲-۳ سال اخیر گرفتن...میدونه اونا حالا حالا ها عوض نمیکنن لپتاپ رو...

  • آریا . M
    آریا . M | ۸ آبان ۱۳۹۵

    یک دلیلش به علاوه دلایل بالا اینه که پردازنده های جدید اینتل نسبت به نسل قبلی جهش بالا و چندانی نداشته و زیاد تفاوتی با نسل قبلی ندارد .[ اینتل تنبل شده . ]
    ولی پردازنده گرافیکی جدید درسته میتونست استفاده کنه ولی استفاده نکرد.گرچه سرفس استودیو با اون کیس کوچک بعید میدونم پردازنده قوی داشته باشه چون خنک کننده خاصی نداره .
    امسال سخت افزار مکبوکها عالی بودند هارد SSD با سرعت 3.1GB/s پردازنده قویتر، چیپ گرافیکی قویتر ،دیسپلی بهتر و روشنتر باریکتر هم شده.(نسبت به مکبوک پرو2015 )

    • Mohammad Reza
      Mohammad Reza | ۸ آبان ۱۳۹۵

      داداش شرمنده "هارد ssd" غلطه.SSD خالی درسته.

      • آریا . M
        آریا . M | ۸ آبان ۱۳۹۵

        بله من هم نگفتم هارد دیسک منظورم نوع هارد که از نوع جامد یا SSD ، SSD مکبوکها هم از نوع معمولی نیست از نوع NVMe M2 که 5 برابر از SSD های معمولی سرعت read write سریعتری دارند . 3.1GB/s

        • Behtash
          Behtash | ۸ آبان ۱۳۹۵

          عزیز هارد دیسک یه عبارت هست . هارد اس اس دی یک اشتباه هست . خود اس اس دی داره میگه که جسم سختی هست . تکرار سخت بودنش کار اشتباه هست . حافظه اس اس دی لفظ درستی هست

          • آریا . M
            آریا . M | ۸ آبان ۱۳۹۵

            عزیز من نگفتم هارد دیسک SSD گفتم به جای هارد معمولی نوع جامد یا SSD دارند Solid State
            Drive
            بله نباید اینجوری به اختصار مینوشتم باید مینوشتم درایو ذخیره سازی مکبوک از نوع : هارددیسک / نوع جامد
            گفتن حافظه SSD هم اشتباهه درایو یا دیسک نوع جامد درسته .یا همون SSD . گرچه دیسک و موتور چرخانی در کار نیست.

    • Mohammad Shokoohi Rad
      Mohammad Shokoohi Rad | ۸ آبان ۱۳۹۵

      روند توسعه ی یک سخت افزار ممکنه یک سال یا بیشتر طول بکشه، وقتی میخوان سخت افزاری رو بهینه و براب استفاده ی روزمره آماده بکنن دیگه نمیشه هر لحظه ترکیب اونها رو با قطعات جدید به هم زد. مثل ناسا که وقتی کاوشگر یا فضا پیمایی رو میسازه از تکنولوژی های امتحان شده و مطمئن استفاده می کنه که جای بروز اشکال رو به صفر برسونه حتی اگه سخت افزار جدیدتر و سریعتری در طی توسعه به بازار معرفی بشه.

      بازدهی و کارایی مطمئن از سرعت بالا و به روز بودن خیلی منطقی تره.

      • آریا . M
        آریا . M | ۸ آبان ۱۳۹۵

        بنچمارکها نشان میدهند نسل جدید اینتل تفاوت چشمگیری با نسل قبلی آن ندارد . تقصیر اینتله که این حجم از تولیدات رو زودتر آماده نکرده حالا که سوکتها یکیه شاید کانفیگهای جدیدتر مجهز به پردازنده جدید اینتل بشه گرچه تفاوت و کارآیی آنقدرها چشمگیر نیست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی