ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

از مک بوک پرو تا سرفس استودیو؛ مایکروسافت پیروز نبرد تازه رایانش شخصی است یا اپل؟

چندی پیش، روحی تازه در کالبد رقابتی دیرین دمیده شد و دو هماورد قدرتمند رخ به رخ یکدیگر قرار گرفتند. یکی از آنها غول نرم افزاری بی رقیب دنیاست که اخیراً نگاهی ویژه به حوزه سخت ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۶ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

چندی پیش، روحی تازه در کالبد رقابتی دیرین دمیده شد و دو هماورد قدرتمند رخ به رخ یکدیگر قرار گرفتند. یکی از آنها غول نرم افزاری بی رقیب دنیاست که اخیراً نگاهی ویژه به حوزه سخت افزار نیز دارد، و دیگری شرکتی متمول که مدتهاست مجموعه نرم افزار و سخت افزار اختصاصی اش را در چارچوبی انحصاری و بسته به بازار روانه می کند.

apple-vs-microsoft

همان طور که می دانید، مایکروسافت چهارشنبه شب مطابق با پنجم آبان ماه، رویدادی مفصل را در نیویورک برگزار کرد تا کامپیوتر دسکتاپ جدیدش با نام سرفس استودیو را به همراه ابزار ورودی ابتکاری تحت عنوان Dial معرفی کند. حدود 24 ساعت پس از آن، اپل نیز وارد گود شد و به رونمایی از نسل تازه مک بوک پروها با نوار ابزار لمسی موسوم به تاچ بار پرداخت.

اگر بخواهیم صرفاً این دو رویداد را با زمان بندی خاصشان ملاک مقایسه قرار دهیم، به جرأت می توان گفت مایکروسافت به خاطر نوآوری بی بدیل و ریسک پذیری بالا، برنده میدان شده است.

microsoft

در خبرها خواندید که این کمپانی سرویس استریم بازی با نام Beam، قابلیت های ارتباطی جدید ویندوز 10، و طراحی هدست های واقعیت مجازی برای پلتفرم Daydream گوگل و همچنین نسخه ارتقاء یافته از سرفس بوک را ارائه کرد. اما پس از گذشت حدود 1 ساعت از شروع مراسم، نوبت به رخداد اصلی رسید.

این شرکت از کامپیوتر دسکتاپ Surface Studio و ابزار جانبی Surface Dial پرده برداشت، محصولاتی که به شیوه ای باشکوه توسط مدیر بخش سخت افزار مایکروسافت یعنی «پانوس پانای» در نیویورک رونمایی شده و وضعیتی هیجان انگیز را چه در مراسم مذکور و چه پس از آن به وجود آوردند.

panos-panay-surface-studio

به عقیده کارشناسان، هدف اصلی از عرضه سرفس استودیو، جلب نظر طراحان، تصویرسازان و ایده پردازان مختلف است. نمایشگر لمسی 28 اینچی این دستگاه را می توان تا حدی پایین آورد که به نوعی صفحه ترسیم بدل گردد. قلم Surface Pen مایکروسافت نیز نقش عمده ای را در خلق محتوا روی استودیو ایفا می کند، و روش ورودی چرخشی Dial نیز با تغییر حالت، انتخاب ضخامت قلم، رنگ خطوط و غیره، امکانات مجموعه را تکمیل می نماید.

در واقع زمانی که دایال را روی نمایشگر لمسی استودیو قرار دهید، سیستم عامل و اپلیکیشن در حال اجرا به صورت خودکار آن را شناسایی کرده و منوهای مربوطه را در اطرافش به نمایش در می آورند. در مورد این کامپیوتر دسکتاپ هنوز نکات ظریفی وجود دارد که پیش از این دیده نشده بود، و ایده های جذابی داخل آن تعبیه شده که به کاربران کمک می کند به طور کامل وارد عرصه خلق محتوا گردند.

1477507864839_microsoftsurfacedial-0041024-w600

اما در مقابل، رویداد خبری اپل همچون همیشه برگزار شد. اسرار خبرسازترین بخش این مراسم یعنی مک بوک پروهای جدید، مدت ها قبل نیز فاش شده بودند، موضوعی که برای محصولات اپل به روندی طبیعی بدل شده.

اهالی کوپرتینو از وب سایت جدیدی برای افراد معلول رونمایی کردند، اپلیکیشن راهنمایی با نام TV را برای اپل تی وی معرفی نمودند، و نهایتاً مانیتورهای حرفه ای 5K را نیز به نمایش گذاشتند که آنها هم توسط ال جی ساخته شده اند.

LG-Ultrafine-5K-display

اگرچه به زعم اپل، «تاچ بار» تکنولوژی نوآورانه ای محسوب می شود، اما همگان با این ادعا موافق نیستند و می گویند پیش از این نیز ایده هایی مشابه از سوی کمپانی های مختلف به مرحله اجرا درآمده بود.

فارغ از این بحث، باید اذعان کرد که تاچ بار در رده کاملاً متفاوتی با سرفس استودیو قرار دارد و در واقع این دو به هیچ وجه قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. نوار ابزار مورد بحث از نمایشگر OLED لمسی در بالای کیبورد تشکیل شده و به نوعی جایگزین کلیدهای فانکشن قدیمی گشته.

touch_bar_verge-w600-h600

این نوار لمسی بسته به اپلیکیشن در حال استفاده، می تواند میانبرهایی را برای برخی عملیات کلیدی در اختیار کاربر قرار دهد، مثلاً بوکمارک ها را حین استفاده از مرورگر سافاری به نمایش گذاشته یا در زمان استفاده از پیام رسان، اموجی ها یا واژه های پیشنهادی را نشان دهد.

در همین رابطه اپل به توسعه دهندگان شخص ثالث نیز پیشنهاد کرده تا میانبرهای اختصاصی خود را برای اپلیکیشن هایشان طراحی کنند، و به عنوان نمونه وضعیت تاچ بار در فتوشاپ یا مجموعه آفیس را نیز دیدیم.

touchbar-6-2-1200x0

مک بوک پرو 2016 از تاچ پد بزرگ تر، طراحی باریک و سبک، پردازنده سریع تر نیز برخوردار است. به عبارت دیگر، اپل همان کاری را با مک بوک کرده که دیگر تولیدکنندگان با محصولاتشان انجام می دهند، یعنی ارتقاء سخت افزاری در کنار تغییرات جزئی.

به همین دلیل است که می توان سرفس استودیو و دایال مایکروسافت را برنده این بازی دانست. شاید بتوان آنها را عضوی از خانواده سرفس در نظر گرفت، اما در واقع محصولاتی جدید به شمار می روند. سرفس استودیو اولین کامپیوتر دسکتاپ ساخت مایکروسافت است، و دایال نیز نخستین دستگاه ورودی چرخنده است که به عنوان بخشی از سیستم عامل کار می کند.

3064893-slide-s-1-the-inside-story-of-how-and-why-microsoft-built-the-new-surface-studio-desktop-pc

البته این دو محصول، یعنی مک بوک پرو و سرفس استودیو، دو گروه متفاوت را به عنوان مصرف کننده نهایی در نظر دارند، بنابراین قضاوت در مورد موفقیت آنها پس از عرضه عمومی نیز بر عهده دو قشر مختلف خواهد بود.

تصویرسازان، طراحان و معماران، افرادی هستند که زیر و بم سرفس استودیو را به چالش کشیده و تصمیم نهایی را می گیرند که آیا این محصول توانسته نیازهای آنها را برآورده سازد و تغییری در روند کاری آنها به وجود آورد یا خیر، البته سرفس استودیو هنوز در مراحل اولیه عرضه قرار دارد و فراگیر شدن آن در بین کاربران به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت.

پانوس پانای، معاون ارشد قسمت سخت افزاری مایکروسافت و سرفس استودیو
پانوس پانای، معاون ارشد قسمت سخت افزاری مایکروسافت و سرفس استودیو

در عوض، مک بوک پرو سریع تر از استودیو وارد بازار عمومی شده و توسط توده عادی مردم مورد استفاده قرار می گیرد. پس از تعطیلات سال نو، میلیون ها دستگاه از این لپ تاپ در دستان کاربرانی از قشرهای مختلف قرار خواهد گرفت، و استفاده های متنوعی از آن خواهد شد.

در مجموع و در حالت کلی نمی توان مطمئن بود که تاچ بار در فعالیت های روزمره افراد به نقطه قوت تبدیل خواهد شد، یا اینکه همه جذابیت این تکنولوژی در تبلیغات خلاصه شده و کاربرد چندانی در زندگی واقعی نخواهد داشت.

phil-schiller-macbookpro2016-1

سرفس استودیو و تاچ بار از جنبه دیگری نیز متمایز هستند. دایال رابطی فیزیکی را برای عملیات مختلف به وجود می آورد که به صورت پیش فرض روی نمایشگرهای لمسی اجرا می شدند، و در واقع می خواهد عملکردهای دیجیتال را به شیوه ای شهودی تر و با سهولت بیشتری ممکن سازد.

تاچ بار دقیقاً مقابل این وضعیت قرار می گیرد، یعنی رابط لمسی دیجیتال را در جایی قرار داده که پیش از این، دکمه های فیزیکی فانکشن کیبورد قرار داشتند.

macbookpro9

از نظر رده قیمتی، این دو محصول در بازه های متفاوتی جای دارند. سرفس استودیو از 3000 دلار شروع شده و پیشرفته ترین مدل آن به 4200 دلار می رسد، در حالی که مک بوک پر از قیمت حدود 1800 دلار آغاز شده و نهایتاً تا 2400 دلار بالا می رود.

با همه این تفاسیر، به نظر می رسد ستاره مراسم مایکروسافت یعنی سرفس استودیو به همراه دایال که نقش مکمل را بر عهده داشت، از ستاره مراسم اپل یعنی مک بوک پرو مجهز به تاچ بار، جذابیت بسیار بالاتری داشته و توجه بیشتری را به سوی خود جلب کرده.

surfacestudio

اما شاید این وضعیت برای اپل اهمیتی نداشته باشد. هرچه باشد سودآوری برای اهالی کوپرتینو در درجه اول اهمیت قرار دارد و آنها تصمیم گرفتند به جای اینکه محصولی کاملاً خلاقانه و متمایز را با ریسک بالا عرضه کنند، بهینه سازی هایی را در لپ تاپ های حرفه ای قبلی ایجاد نموده و فروش بالای آن را تضمین نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Nima
    Nima | ۱۷ آبان ۱۳۹۵

    در یک کلام: اپل فقط فکر جیبشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی