ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

 درمان بیماری ایدز ویروز HIV
علمی

شاید کلید درمان قطعی ایدز در خون یکی از مبتلایان به این بیماری باشد

آنچه مقابله با بیماری HIV را دشوار می سازد این است که ویروس عامل آن به طور مستقیم به همان سلول هایی حمله می کند که مسئول دفاع از بدن هستند، اما به تازگی دانشمندان با ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۸ آبان ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۵

آنچه مقابله با بیماری HIV را دشوار می سازد این است که ویروس عامل آن به طور مستقیم به همان سلول هایی حمله می کند که مسئول دفاع از بدن هستند، اما به تازگی دانشمندان با بیماری مبتلا به این ویروس برخورد کرده اند که پروتئینی خاص در خون او مانع از آلوده شدن گلبول های سفید به این ویروس می شود.

محققین امیدوارند با شناسایی بیشتر و تکثیر و تولید این پروتئین یا همان آنتی بادی خاص بتوانند درمانی قطعی برای این بیماری مرگبار پیدا کنند. ضمن این که از لحاظ تئوری امکان ساخت واکسن ضد آن نیز با کمک این پروتئین وجود دارد.

نکته جالب اینجاست که این آنتی بادی تنها در خون این بیمار - موسوم به بیمار Z258 - یافت شده است. بدن این فرد می تواند ۹۸ درصد از ویروس های ایدز در خون را از بین ببرد.

البته لازم به ذکر است که سلول های عامل HIV از بدن این بیمار به طور کامل حذف نشده اند، اما بعد از حدود ۲۰ سال ابتلا، هنوز هم تعداد سلول های دفاعی نوع T در بدن او در سطح نرمال قرار دارد.

این آنتی بادی ویژه که دانشمندان آن را N6 نامگذاری کرده اند از قابلیت جالبی برخوردار است. هر آنتی بادی برای شناسایی نیاز دارد تا الگویی خاص را روی سطح خارجی هر ویروس یا دیگر عوامل خارجی تشخیص داده و سپس به آن متصل شود.

hiv

در خصوص ویروس ایدز اما مشکل اینجاست که این الگوها ثابت نبوده و به طور مداوم تغییر می کند. ضمن این که پروتئینی خاص روی سطح این ویروس، مانع اتصال آنتی بادی ها می شود. این دو مسئله مبارزه با آن را برای گلبول های سفید خون دشوار یا تقریباً غیر ممکن می سازد.

این حقایق باعث می شود که خاص و بی همتا بودن آنتی بادی N6 بیش از پیش آشکار شود. البته محققین معتقدند که به احتمال زیاد افراد صاحب این سیستم ایمنی پیشرفته بیش از یک نفر هستند، اما به دلیل عدم داشتن هرگونه علائم ظاهری از ابتلا به بیماری ایدز، هنوز شناسایی نشده و یا هرگز شناسایی نخواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • shayan azimi
    shayan azimi | ۲۸ آبان ۱۳۹۵

    منبع این مقاله چی هست؟ خیلی جالب بود

  • حسین
    حسین | ۲۸ آبان ۱۳۹۵

    واقعا چقدر جالب. آدم دلش میخواد تو اون گروه محققینی باشه که دارن روی این بیمار مطالعه میکنن. حساب کن هر روز با چه انرژی سر کار میرن تا یه بیماری به این مهمی رو درمان کنن.

  • سامان
    سامان | ۲۸ آبان ۱۳۹۵

    در پاراگراف اخر نوشته شده که این پروتئین خاصیت جالبی داره اما تا اخر پاراگراف خاصیت این پروتئین گفته نمیشه ...

  • بیژن
    بیژن | ۲۸ آبان ۱۳۹۵

    به امید بهبودی مبتلایان به این بیماری

مطالب پیشنهادی