ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با Noto، خانواده فونت های رایگان گوگل برای بیش از 800 زبان آشنا شوید

زمانی که کامپیوتر یا موبایل شما نتواند فونتی را نمایش دهد، به جای آن یک کادر توخالی می بینید که در اصطلاح کدنویسی به آن notdef. می گویند، اما بیشتر به نام توفو (tofu) مشهور شده. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۶ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

زمانی که کامپیوتر یا موبایل شما نتواند فونتی را نمایش دهد، به جای آن یک کادر توخالی می بینید که در اصطلاح کدنویسی به آن notdef. می گویند، اما بیشتر به نام توفو (tofu) مشهور شده.

«باب جانگ» رئیس بخش جهانی سازی گوگل که شخصاً از توفو متنفر است، باید اطمینان یابد که محصولات این شرکت در تمامی قسمت های جهان به درستی کار می کنند. تیم مورد بحث بیش از 6 سال در کنار طراحان شرکت Monotype به فعالیت مشغول بودند تا توفو را از دیوایس های گوگل بیرون برانند.

آنها نهایتاً به مجموعه فونت هایی منسجم و یکپارچه به نام Noto رسیدند، که مخفف no more tofu است. نوتو، یکی از جامع ترین خانواده های تایپوگرافی به شمار می رود که از 800 زبان، 100سیستم نوشتاری با 8 وزن مختلف، بی شمار کاراکتر ویژه، و طبیعتاً بدون توفو تشکیل شده.

noto_character-sets

نوتو توانست مشکل بزرگی را از میان بردارد که بیشتر افراد از وجود آن بی اطلاع بودند، زیرا اکثر زبان های مورد استفاده در بین کاربران از جمله انلگیسی، هندی، چینی ماندرین یا روسی، توسط یونیکد پشتیبانی می گردند و بنابراین توفو در آنها دیده نمی شود.

با این حال یونیکد به تازگی برخی زبان ها همچون تبتی یا ارمنی را پذیرفته، و تعداد زیادی نیز هنوز منتظر تأیید این سازمان هستند.

در گذشته، پلتفرم های مختلف اقدام به کسب مجوز برای استفاده از اسکریپت های مختلف می کردند، مثلاً یکی برای سیستم لاتین از جمله اسپانیایی و فرانسوی، یکی برای اسکریپت عربی، و یکی هم برای ژاپنی و چینی. با این حال در ترکیب این زبان ها، هیچگاه نتیجه مطلوبی حاصل نمی شد.

nomoretofu

به همین دلیل گوگل تصمیم گرفت خانواده ای از فونت ها را بسازد که حداقل ارتباط دوری با یکدیگر داشته باشند. ماتیسون می گوید: «ما می خواستیم زمانی که فرد تنظیمات زبان دستگاه را تغییر می دهد، احساس نکند که به پلتفرم کاملاً جدیدی وارد شده است.»

این تیم Noto را به گونه ای مدرن ولی صمیمی و دوستانه، با حالتی برگرفته از خوشنویسی قرن پنجم میلادی طراحی کردند و از سختگیری های خاص و و ظاهر خشک در آن دوری نمودند، زیرا تبدیل این رویکرد به زبان های دیگر نتیجه ای مطلوب را در پی نخواهد داشت.

به همین دلیل می بینید شکل های مشابهی در تمامی فونت های خانواده Noto تکرار می گردد. همه فونت ها وزنی مشابه دارند و حالتی از پیوستگی بین آنها به چشم می خورد، و اگرچه تمامی زبان ها از خط زمینه و خط بالایی یکسانی پیروی نمی کنند، اما نهایتاً در کنار یکدیگر به خوبی تراز می گردند.

noto_glyphs

تیم گوگل توانست با تنظیم دقیق این جزئیات، خانواده ای بی نقص را از سیستم های نوشتاری به وجود آورد. البته اولین بار نیست که زبان های مختلف به تایپ فیس مخصوص مجهز شده اند، اما برای نخستین بار می بینیم همه آنها در قالب زبان بصری منسجم و یکپارچه گرد هم آمده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • abpaksazan
    abpaksazan | ۵ تیر ۱۴۰۰

    میتونی تو تلگرام تو کانال فونت گپ از سایت ایران فونت مطرح کنی
    https://irfont.ir/
    لینکش فکر کنم تو سایت باشه

  • Meysam Aramideh eslam
    Meysam Aramideh eslam | ۶ آذر ۱۳۹۵

    ببخشید یکی به من بگع فونت زیبای ترکیبی(برای سامسونگ) انگلیسی فارسی تو این هست یا نه (اگه تو این نیست یه برنامه دیگه معرفی کنید لطفا)

  • سروش
    سروش | ۶ آذر ۱۳۹۵

    کاش یکم بهتر توضیح میدادید من خوب نفهمیدم Tufo چی بود

    • سروش
      سروش | ۶ آذر ۱۳۹۵

      tofu*

مطالب پیشنهادی