ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیرعامل دیپ مایند: هنوز چند دهه با هوش عمومی مصنوعی فاصله داریم

یادگیری ماشینی و هوش کامپیوتری روز به روز کاربردهای بیشتری در حوزه های نوظهور فناوری، از کلان داده ها گرفته تا ماشین های خودران، پیدا می کنند. با این حال مصطفی سلیمان مدیرعامل شرکت دیپ ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۵ آذر ۱۳۹۵ | ۲۳:۰۰

یادگیری ماشینی و هوش کامپیوتری روز به روز کاربردهای بیشتری در حوزه های نوظهور فناوری، از کلان داده ها گرفته تا ماشین های خودران، پیدا می کنند. با این حال مصطفی سلیمان مدیرعامل شرکت دیپ مایند که در سال 2014 از سوی گوگل خریداری شد، معتقد است هنوز راه درازی تا دستیابی به هوش عمومی مصنوعی یا همان General AI در پیش داریم.

سلیمان که امروز در کنفرانس دیسراپت لندن سخن می گفت، اظهار داشت در آینده نزدیک، فناوری های یادگیری ماشینی هنوز به حل مسائل خاص و محدود توجه خواهند داشت، و پیشرفت هایی را در حوزه پردازش و محاسبه شاهد خواهیم بود.

او همچنین ادامه داد توسعه دهندگان نباید تعصبات شخصی و قضاوت های فردی خود را وارد الگوریتم های یادگیری ماشینی کنند، و به طراحان نرم افزار گوشزد کرد رویکرد نوینی را هنگام ساخت چنین سیستم هایی به کار گیرند تا خطای انسانی در آنها نقشی نداشته باشد.

deepmind-mustafa-suleyman-0

سلیمان افزود شاید حدود 20 سال با هوش مصنوعی عمومی، که از نظر ادراکی پیشرفت شایانی داشته باشد، فاصله داریم، ضمن اینکه پس از این مدت باز هم اختلاف زیادی بین آنچه در اختیار خواهیم داشت و چیزی که در فیلم های امروزی می بینیم، وجود دارد.

البته آنهایی که نگران آینده ای پسا-آخرالزمانی و حاکمیت مطلق کامپیوتر و ماشین ها بر جهان بودند، باز هم از سخنان مدیرعامل دیپ مایند آسوده خاطر نخواهند شد، زیرا هر روز اندیشمندان بیشتری نسبت به این سرنوشت خطرناک هشدار می دهند.

به هر حال اگر از جنبه مثبت به قضیه نگاه کنیم، باید اذعان کرد دیپ مایند در همین مدت کوتاه به پیشرفت های عظیمی دست یافته و به تازگی پلتفرم آزمایشگاهی خود را به روی محققین گشوده تا راهبردهای پیمایش، حافظه و دیگر موارد را در محیط سه بعدی هوش مصنوعی تست کنند.

گفتنیست کدهای مربوط به پلتفرم DeepMind Lab طی همین هفته روی گیت هاب منتشر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • سروش
    سروش | ۱۶ آذر ۱۳۹۵

    شکست نفسی میکنه ??

  • Rooz5eh
    Rooz5eh | ۱۵ آذر ۱۳۹۵

    دقيقا حرفش درسته .. "هوش مصنوعى عمومى" الان در كل اگه بخواى در نظر بگيرى مثه يه بچه اس كه تازه داره راه رفتن ياد ميگيره

  • CATer
    CATer | ۱۵ آذر ۱۳۹۵

    یکی پیدا شد به دور از تبلیغات و حرفای مضحک، یه تاریخ حدودی بگه
    اونم برای هوش مصنوعی عمومی، نه پیشرفته و بدون نیاز به داده انسانی

مطالب پیشنهادی