ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بزرگترین تهدید امنیتی سال 2016: موبایل شما

وقتی سخن از تهدید تکنولوژیک و حفره های امنیتی به میان می آید، بدون تردید در درجه نخست نام هایی همچون یاهو، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی و همینطور اینترنت اشیا به عنوان بستری ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۸ آذر ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

وقتی سخن از تهدید تکنولوژیک و حفره های امنیتی به میان می آید، بدون تردید در درجه نخست نام هایی همچون یاهو، فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی و همینطور اینترنت اشیا به عنوان بستری نا امن به ذهن می رسد.

اما یکی از گسترده ترین و آسان ترین زمینه های هک، رخنه، دستکاری، خرابکاری و نفوذ به حریم شخصی که از سال ها پیش تحت بررسی و تحلیل متخصصین حوزه امنیت تکنولوژیک قرار دارد، خود تلفن های هوشمند شماست.

حتی اگر فناوری های مخابراتی را امن تصور کنیم، هر قدمی که برمیدارید، هر تک سیگنالی که از سخت افزار وای-فای موبایل شما منتشر می شود و هر ارتباطی که در فضای آنلاین با دیگران برقرار می کنید، بزرگترین تهدید امنیتی زندگی شخصی شما را رقم می زند.

برخی از محققین به علاقه مندان به تحصیل در رشته های امنیتی و شبکه های کامپیوتری توصیه می کنند که فراگیری این حوزه از لحاظ روانی آسان نخواهد بود.

488479584-w600

چراکه نشان می دهد عملاً هیچ چیزی به هیچ وجه کاملاً امن نیست و حتی پیاده سازی شدیدترین و دشوارترین رمزنگاری ها و فشرده سازی ها، در هر صورت به نحوی قابل کنکاش و موشکافی است.

هفته ی گذشته فردی ساکن شهر بوردوی کشور فرانسه تصمیم گرفت اطلاعاتی که طی 6 ماه گذشته از مردم عام پیرامونش جمع آوری کرده را منتشر کند؛ مسائل به شدت تاثیرگذار و منقلب کننده ای که از نشر مجدد آنها خودداری می نماییم.

این هکر جوان با استفاده از یک سخت افزار Raspberry Pi ساده مجهز به GPS، وای-فای و بلوتوث که کمتر از 500 دلار ارزش داشته، گجتی مشابه با سیستم های شنود فوق حرفه ای سازمان امنیت ملی آمریکا ساخته که توانایی ردیابی، رمزگشایی و دریافت کامل داده های منتشر شده از طریق وای-فای و بلوتوث موبایل های مردم را دارد.

او طی 6 ماه هر مجموعه سیگنالی که از سیستم های وای-فای و بلوتوثی موبایل های پیرامونش پخش شده را شنود کرده و حتی محل قرارگیری و رفت و آمد همه را به هنگام فعال بودن GPS دریافت کرده است.

اگر به خاطر داشته باشید اوایل امسال پلیس FBI آمریکا اذعان کرد حدود 90 درصد از کاربران تلفن های هوشمند به طور دائم سیستم GPS خود را فعال نگه می دارند و این بزرگترین تهدید امنیتی مردم است.

brendanoconnorsaturdaynightshow2014_large-w600

نمونه دیگری از این ماجرا به کنفرانس امنیت سال 2013 بر می گردد؛ جایی که یکی از هکرهای نام آشنا به نام «برندن اوکانر» دیالوگ های جنجال برانگیز و حاشیه سازی بر زبان آورد.

هر شخصی ناخواسته اطلاعات گسترده ای از خود منتشر می کند. من بستری تدارک دیده ام که شخصیت واقعی مردم را در کنار هویت واقعی شان، و تاریخچه اعمال و نقاط حضورشان، مو به مو نشان می دهد.

اگر حتی به صورت بی سیم به جایی متصل نباشید، حتی اگر با کابل به اینترنت وصل باشید، ما شما را پیدا می کنیم. اگر یک شخصیت عادی در شهر هستید، ما شما را خواهیم یافت؛ و ما همه ی این کارها را فقط به خاطر کسب مبلغی ناچیز انجام می دهیم.

برخی از رسانه ها مانند دراپ باکس، توییتر و فیسبوک، داده های خود را رمزگذاری می کنند. این حرکت قابل تحسین اما در عین حال ترحم برانگیز است. ما در همین شرایط هم با کمی دشواری بیشتر می توانیم داده های مورد نیازمان را کسب کنیم. حتی اگر هیچ منطقی پشت چنین کاری نداشته باشیم.

مردم و ارگان ها به نحوی سیستم های خود را ایمن سازی می کنند که حتی یک کودک در گوشه ای از خیابان می تواند از آنها سواستفاده نماید. شاید الان وقتش رسیده که فکری به حال این مسئله بکنیم.

چه فکری؟ هیچ داده ای را در معرض خطر قرار ندهیم؛ چون به محض جاری شدن آن در بستر اینترنت، هیچ راهی برای حفاظت از آن وجود ندارد. هیچ راهی!

mobilesecurity-w600

اواخر تابستان «جیمز کامی» یکی از مدیران سازمان FBI به مردم تمام جهان توصیه کرد که روی وبکم و میکروفن لپ تاپ هایشان را با چسب بپوشانند.

شاید در همین حین اکثر مردم مانند مارک زاکربرگ وبکم سیستم خانگی یا لپ تاپ همراهشان را پوشانده باشند، اما آیا می توان همین کار را با دوربین و میکروفن موبایل نیز انجام داد؟

در دنیایی زندگی می کنیم که موبایل بدون اتصال به اینترنت عملاً کاربردی بالاتر از یک تلفن خانگی برای برقراری تماس ندارد. به علاوه اغلب مردم بدون آگاهی و ناخواسته دسترسی های امنیتی لازم را به اپلیکیشن های مختلف و تایید نشده موبایلی می دهند. مسئله ای که یقیناً تسهیل بسترهای هک و نفوذ امنیتی را همراه دارد.

تصور نکنید که اگر شخصیت تراز اول دولتی، علمی، فرهنگی، تجاری و یا موثر در کشور نیستید و همچون یک شخصیت عام به زندگی بدون حاشیه خود ادامه می دهید پس خطری شما را تهدید نمی کند. حتی کوچکترین و شاید پیش پا افتاده ترین داده ها می تواند دستمایه نفوذ، هک، اخاذی، تجاوز به حریم خصوصی و درآمدزایی هکرها شود.

نظر شما چیست؟ آیا راه حلی برای این مهم در ذهن خود می پرورانید؟ چگونه می توان در مقابل نفوذ امنیتی و تهدیدات اینترنتی مقاومت کرد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Rza.H
    Rza.H | ۲۸ آذر ۱۳۹۵

    بعد سفارشی یه چت تا برنامه خااص که نیازمند نت رو گذر بهشون میدی، آقا اگه توضیحش سخته کافییه گوشیییت سه سووت دستم بااشه برات ردیف ردیفش میکنم

  • Rza.H
    Rza.H | ۲۸ آذر ۱۳۹۵

    داداش اینکه کار نداره گوشیتو روت کن یه Firewall مخصصوص بزن رووش که با Kernel هماهنگ باشه برنامه که هیچی ،مگس هم دیگه نمیتونه به نت وصل شه

  • سعید
    سعید | ۲۸ آذر ۱۳۹۵

    خب همیشه هر چیزی هرجا حفظ کنید بالاخره یه دزدی پیدا میشه ببره حالا واقعی باشه یا مجازی

  • MOHAMMAD_SOLEY
    MOHAMMAD_SOLEY | ۲۸ آذر ۱۳۹۵

    موبایل از همون اول یه تهدید امنیتی بوده...

مطالب پیشنهادی