ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

زاکربرگ از روند توسعه دستیار هوشمند خانگی Jarvis می گوید

از زمانی که مارک زاکربرگ تمایلش برای ساخت دستیار هوشمند خانگی مخصوص خود را به همگان اعلام کرد، سؤال بزرگی در ذهن کارشناسان پیش آمد: چگونه یک فرد به تنهایی قصد دارد کاری را پیش ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۳۰

از زمانی که مارک زاکربرگ تمایلش برای ساخت دستیار هوشمند خانگی مخصوص خود را به همگان اعلام کرد، سؤال بزرگی در ذهن کارشناسان پیش آمد: چگونه یک فرد به تنهایی قصد دارد کاری را پیش ببرد که معمولاً به تلاش یک تیم کامل نیاز دارد؟

بالاخره مدیرعامل فیسبوک در این باره لب به سخن گشود و توضیحات مفصلی را نه تنها در مورد فرایند ساخت Jarvis AI ارائه کرد، بلکه چالش های پیش رویش برای محقق ساختن این پروژه و فعال کردنش در منزل را نیز اعلام نمود.

بعضی قسمت های پروژه ساده تر از آن چیزی بود که فکر می کردیم. او به جای اینکه از پایه به نوشتن یک اپ اختصاصی بپردازد، چت باتی را برای مسنجر فیسبوک طراحی کرد (در مراحل بعدی اپلیکیشنی برای دریافت فرامین صوتی توسعه یافت).

زاکربرگ برای دوربین های داخلی منزل از سامانه تشخیص چهره فیسبوک استفاده کرده، و حتی توانسته AI را برای پاسخ به درخواست های نه چندان واضح نیز آماده سازد، مثلاً به Jarvis بیاموزد تا بدون درخواست مستقیم کاربر، موسیقی متناسب با نیاز او را پخش نماید.

mark-zuckerberg-jarvis-1

در عین حال این روند بدون مشکل نیز نبوده. علی رغم بهره گیری از تجهیزات هوشمند متعدد (مانند سیستم اتوماسیون خانگی Crestron، سیستم صوتی Sonos و دوربین های Nest) باز هم مدیرعامل فیسبوک مجبور شده کدهای آنها را به شیوه مهندسی معکوس، دستکاری نماید تا به نتیجه دلخواه برسد.

زاک می گوید یکی از مسائل اصلی در این حوزه، تشخیص «زمینه» درخواست هاست. مثلاً اگر به دستیار هوشمند بگویید «سیستم تهویه دفتر کارم را فعال کن»، AI چگونه بفهمد این عمل را در دفتر کار چه کسی انجام دهد؟ به عقیده او، سیستم های تشخیص گفتار به شدت محدود به فرامین ساخت یافته هستند، و گفتار محاوره ای را نیز به خوبی درک نمی کنند.

گفتنیست Jarvis یکی از چالش های شخصی سالیان اخیر زاکربرگ بوده است. او اعلام کرد قصد دارد اپلیکیشن اندروید را نیز برای سیستم هوشمند خانگی خود توسعه داده، و سامانه های دریافت فرمان بیشتری را در منزلش تعبیه کند.

مدیرعامل فیسبوک افزود در نظر دارد استقلال بیشتری را برای Jarvis فراهم سازد، تا مهارت ها را به صورت مستقل بیاموزد، و در صورت کسب نتیجه مستقل، این تکنولوژی را برای همگان عرضه خواهد کرد، اقدامی که اگر در قالب پلتفرم فیسبوک صورت گیرد، آینده ای هیجان انگیز را رقم خواهد زد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی