ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مطالعه جمعیت پلانکتون ها توسط سیستم سنجش از دور ناسا

معمولاً زمانی که صحبت از ناسا می شود، ناخودآگاه ذهن به سمت تصاویر مریخ و ایستگاه های فضایی می رود. اما آژانس ناسا در زمینه مطالعات اقلیمی نیز فعالیت های بسیار انجام داده است. یکی ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

معمولاً زمانی که صحبت از ناسا می شود، ناخودآگاه ذهن به سمت تصاویر مریخ و ایستگاه های فضایی می رود. اما آژانس ناسا در زمینه مطالعات اقلیمی نیز فعالیت های بسیار انجام داده است. یکی از پروژه های انجام گرفته، تعیین میزان پلانکتون موجود در آب بود که توسط ابزار «لیدار ابر و هواپخش با پلاریزیشن عمودی (CALIOP)» تعبیه شده روی ماهواره «دیده‌بانی ابر و هواپخش با ره‌یاب مادون قرمز و لیدار ماهواره‌ای (CALIPSO)» انجام گرفت.

پلانکتون ها در واقع توده ای از جانداران هستند که در سطح دریاها و اقیانوس ها زندگی می کنند. جمعیت پلانکتون ها اغلب به عنوان شاخص سلامت آبی و محیطی مطرح می شود؛ زیرا این موجودات نسبت به تغییرات محیطی بسیار حساس هستند.

لازم به ذکر است که پیش از این ناسا تنها زمانی قادر بود تا سطح پلانکتون های موجود در آب را اندازه گیری کند که بازتاب نور خورشید در اقیانوس مشخص بود. اما سیستم جدید بر پایه لیدار، برای اندازه گیری گیاهان دریایی نیازی به منبع نور خارجی ندارد. در عوض می تواند در روز و شب و حتی در روزهای ابری نیز، گیاهان دریایی را مشاهده کند.

329173main_calipso-a-train-full

«کریس هاستلر» دانشمند و محقق مؤسسه «Langley» می گوید:

«CALIOP» برگ برنده ما برای سنجش از دور اقیانوس ها توسط ماهواره ها بود. اکنون ما می توانیم مطالعاتی را روی اکوسیستم اقیانوسی موجود در عرض های جغرافیایی بالا انجام دهیم؛ جایی که پیش از این اطلاعات کمی از آن داشتیم.

محققین از سال 2006 و به کمک «CALIOP» به مطالعه تغییرات جمعیت پلانکتون ها پرداخته و اطلاعات مفیدی را در رابطه با سلامت اقیانوس ها به دست آورده اند. «مایکل بهرنفلد» مختصص پلانکتون های دریایی در دانشگاه اورگن استیت معتقد است که «اگر می خواهیم زنجیره غذایی و پرورش اکوسیستم های قطبی را به طور کامل درک کنیم، می بایست روی تغییرات یخچال های قطبی و عوامل محیطی که تنظیم کننده جمعیت شکار و شکارچیان است، تمرکز کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی