ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

ترفندهایی برای مقابله با یخ زدن زمستانی درهای ماشین

با ورود به فصل زمستان، یکی از دغدغه های مالکین اتومبیل به نحوه نگهداری صحیح از خودروها مربوط می شود. سرما و رطوبت می تواند مشکلات زیادی به وجود آورده و کارایی برخی از قسمت ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۷ دی ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

با ورود به فصل زمستان، یکی از دغدغه های مالکین اتومبیل به نحوه نگهداری صحیح از خودروها مربوط می شود. سرما و رطوبت می تواند مشکلات زیادی به وجود آورده و کارایی برخی از قسمت های متحرک اتومبیل را تحت تاثیر قرار دهد.

در این نوشتار قصد داریم به چند نکته مفید درباره نگهداری از خودرو در فصول سرد اشاره ای گذرا داشته باشیم.

frozen-car-2

چارچوب درها و درزگیرها را کنترل و در صورت نیاز پاک کنید

درهای اتومبیل معمولا به دلیل نفوذ رطوبت بین لاستیک های درزگیر دچار یخ زدگی شده و باز کردن آنها در یک صبح سرد زمستانی به کار دشواری بدل می شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید درزگیر هر کدام از درها را به دقت کنترل و بازبینی کنید تا در صورت مشاهده ساییدگی، پارگی و یا کثیف شدن اقدام به جایگزینی یا پاکسازی آنها نمایید. هر کدام از این ایرادات می توانند باعث نفوذ رطوبت و در نتیجه یخ زدگی درها شوند.

car-door-gaskets-and-frame

شاید برخی افراد توجه چندانی به ذرات ریز گیر افتاده در درزگیرها نداشته باشند، اما همین ذرات می توانند کارایی درزگیرها را در عایق بندی و جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل کابین کاهش دهند.

car-door-gaskets-and-frame-2

برای زدودن گرد و خاک و ذرات ریز موجود، باید با یک پارچه مرطوب و گرم چارچوب درها و درزگیرها را پاک کنید؛ بعد از اتمام این مرحله بلافاصله باید با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت باقی مانده در این قسمت ها را کاملا برطرف نمایید.

توجه داشته باشید که این کار برای چارچوب درها در بدنه، خود درها و درزگیرهای موجود بر روی هر دو بخش قابل اجرا می باشد. در صورت امکان این کار را در پارکینگ یا در هوای ملایم انجام دهید تا رطوبت بلافاصله یخ نزند.

از محلول ها و روان کننده ها برای مقابله با یخ زدگی درها استفاده کنید

پوشاندن خودرو با کاور یا پارک کردن آن در پارکینگ از ساده ترین راه ها برای جلوگیری از یخ بستن درها هستند، اما این روش ها ممکن نبوده و گهگاه مجبور به پارک خودرو در فضای باز خواهید شد.

car_door_l1

در این شرایط می توانید از محلول ها و اسپری های سیلیکونی کمک گرفته و با پخش کردن آن بر روی لاستیک های درزگیر از نفوذ رطوبت و یخ زدگی جلوگیری کنید. برای پخش یکنواخت استفاده از دستمال های میکروفایبر نتیجه بسیار بهتری دارد.

چطور درهای یخ بسته را باز کنیم؟

چنانچه به هر دلیلی در یک شب سرد مجبور به پارک خودروی خود در فضای باز شدید و به محلول یا لوسیون اشاره شده در بالا دسترسی نداشتید، می توانید برای آسانتر باز کردن درها یک حوله یا پارچه کهنه را بین در و چارچوب به نحوی که دو سر آن بیرون بماند، قرار دادهید. با این روش بجای کشیدن در با دستگیره، می توانید از دو سر حوله یا پارچه در را به سمت بیرون بکشید.

چنانچه روش بالا ممکن نبود، در صورت یخ بستن درها می توان از شیوه های دیگری استفاده کرد. هرگاه با درهایی که از شدت سرما به چارچوب چسبیده اند مواجه شدید، می توانید از محلول های یخ زدا که عمدتا از ترکیب دو سوم الکل و یک سوم آب تشکیل شده اند استفاده کنید.

open-frozen-car-doors-step-7

با اسپری کردن این محلول بین در و چارچوب یخ ها به آرامی آب خواهند شد. اگر به محلول دسترسی نداشتید و یا این روش کارساز نبود می توانید از یک سشوار کمک گرفته و با هدایت جریان گرم هوا به اطراف درها، یخ زدگی را از بین ببرید.

open-frozen-car-doors-step-6

در صورت یخ زدن قفل درها چه کنیم؟

برخی مواقع دستگیره و قفل درها نیز به دلیل جذب رطوبت دچار یخ زدگی می شوند. برای جلوگیری از این اتفاق، می توانید از اسپری های رطوبت زدا یا روان کننده های بدون گریس برای قفل ها استفاده کنید.

frozen-lock-1

در صورت مواجه با قفل های یخ زده، اسپری های یخ زدا و سشوار بسیار راهگشا خواهند بود.

open-frozen-car-doors-step-5-min

اگر به این موارد دسترسی نداشتید می توانید قسمت فلزی سوییچ خود را بر روی حرارت ملایم (مثله شعبه فندک یا چوب کبریت) گرفته و پس از اندکی گرم شدن آن را وارد قفل کنید و با ملایمت بچرخانید.

carlock

توجه داشته باشید که در این روش نباید از قدرت زیادی در چرخاندن سوییچ استفاده کنید؛ در صورت نیاز چند بار سوییچ را گرم کرده و وارد قفل نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی