ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

احتمال تبدیل مینی بوس های فرسوده به تاکسی

مینی بوس های تهران، قصه پر غصه ای دارند. در سال های نه چندان دور که هنوز از مترو، خطوط BRT و خودروهای ون خبری نبود. خطوط مینی بوس رانی در تهران برای پُر کردن ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۸ دی ۱۳۹۵ | ۱۲:۰۰

مینی بوس های تهران، قصه پر غصه ای دارند. در سال های نه چندان دور که هنوز از مترو، خطوط BRT و خودروهای ون خبری نبود. خطوط مینی بوس رانی در تهران برای پُر کردن فاصله عملکردی بین خطوط تاکسی رانی و اتوبوس رانی راه اندازی شدند اما حالا سالهاست که همان مینی بوس ها به وصله ناجور پایتخت بدل شده اند و در کمال تعجب نیز راهی برای حل مشکلشان پیدا نمی شود.

minibus-3

مینی بوس رانی در واقع زیر مجموعه از شرکت اتوبوس رانی تهران به حساب می آید اما تفاوت عملکردی بزرگی بین خطوط مینی بوس و اتوبوس وجود دارد که بیشتر به ساختار مالکیت مینی بوس های تهران مربوط می شود که اکثرا سال ها پیش به شکل خصوص خریداری شده اند.

minibus-5

بنابراین همانطور که در سال های اخیر مشکلات عدیده ای برای جایگزینی تاکسی های فرسوده پایتخت با نمونه های جدید وجود داشته است، مشکل مشابهی هم در خصوص مینی بوس ها وجود دارد، با این تفاوت که هزینه خرید یک مینی بوس نو به مراتب از تاکسی بیشتر است و همین اختلاف قیمت فاحش پروسه جایگزین این مینی بوس ها را مشکل تر از جایگزینی تاکسی کرده است.

این درحالیست که با توجه به شرایط کلی حمل و نقل عمومی، این روزها حتی استفاده از خودروهای ون نیز چندان مورد استقبال مسافران واقع نمی شود و مینی بوس ها به طور کلی جایگاه سابق خود را در آمد و شد شهری از دست داده اند.

minibus-2

بنابراین این با توجه به قیمت بالای مینی بوس های جدید و عدم استقبال مسافران از مینی بوس، این احتمال مطرح شده است که مینی بوس های تهران با تاکسی جایگزین شوند.

این درحالیست که طبیعتا درآمد تاکسی های معمولی با ظرفیت 4 مسافر قابل مقایسه با درآمد زایی مینی بوس ها نیست و ممکن است رانندگان مینی بوس تمایل چندانی به جایگزین یار سالخورده خود با تاکسی های اقساطی گران قیمت و کم درآمد نداشته باشند.

از سوی دیگر بنا بر آمار های موجود بیش از یکهزار دستگاه مینی بوس در سن فرسودگی در تهران در حال تردد هستند اما براساس طرح های فعلی زمان بندی جایگزینی 750 دستگاه از آن ها انجام شده است و با این حساب تکلیف بیش از 300 دستگاه دیگر مشخص نیست.

minibus-6

برخی از مینی بوس هایی که در حال حاضر در تهران تردد می کنند با جدایی از خطوط تعیین شده مینی بوس رانی به شکل مستقل به فعالیت مشغولند و نقش سرویس شرکت ها و مدارس را بر عهده گرفته اند و طبیعتا این دسته تمایل کمتری به مشارکت در طرح جایگزینی از خود نشان می دهند.

به خصوص آنکه با توجه به تولید بسیار محدود مینی بوس های مدرن و احتمال تحویل تاکسی، وضعیت شغل این افراد به کلی دچار چالش می شود.

minibus-7
ون وانا ساخت ایران خودرو دیزل با بدنه کپی شده تویوتا هایس و موتور 2.4 لیتری میتسوبیشی به فروش می رسد.

در چنین شرایطی محتمل ترین گزینه تحویل ون های جدید چینی ساخت ایران خودرو دیزل و پارس خودرو به متقاضیان است، ون هایی که از نظر ظاهری با کپی برداری از تویوتا هایس شکل گرفته اند اما از مشخصات فنی متفاوت بهره می برند و با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان به فروش می رسند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • محسن
    محسن | ۹ دی ۱۳۹۵

    کشورا اروپایی و کشور شیطان بزرگ دارن برا خودرو های خود رانشون قوانین تنظیم میکنن. اونوقت ما هم تو فکر جایگزین برا مینی بوس های سی سالمونیم

  • Alecferaa
    Alecferaa | ۹ دی ۱۳۹۵

    چقد خاطره خوب داریم تو این مینی بوس داغونای تجریش درکه... جدا از قیمت منصفانه و راننده های باحالشون این مینی بوس های فیات رو میشه جزو آلوده کننده ترین وسایل نقلیه تو شهر دونست.
    البته مینی بوس جدید هم برای بندگان خدا نمیارزه! هم تعداد مسافر کمتری جا میده و هم با این کیفیت ساخت خودروسازمون تازه گرفتاری راننده های عزیز شروع میشه سر خرید قطعات و ...
    این بماند که مینی بوس های مسیرهایی مثل تجریش درکه که از خیابون های شلوغی مثل مقدس اردبیلی عبور می کنند در سال چقد تصادفای کوچولو دارند!

    بهرحال امیدوارم اگه عوض هم بشه کرایشون بیشتر از 1000 نشه...
    همه این مینی بوس فیاتا رو هم اسقات نکنید... یکیشون واسه یادگاری بزارید میدون تجریش یکی هم میدون درکه?

  • مریم
    مریم | ۸ دی ۱۳۹۵

    ایران و چین کلا نمیتونن یه ایده جدید از خودشون بدن نه؟!!!!!!!!!!

  • vahid1001
    vahid1001 | ۸ دی ۱۳۹۵

    خوب لامصبا وقتی مینی بوس 1/3 یه ماشین دیگه پول میگیره نمیصرفه ادم با سواری بره من دانشجوی دماوند بودم یه زمانی سواری 1800 میگرفت مینی بوس 300 الان سواری6 تومن میگیره خوب من میبینم وقتی با ماشین خودم برم کلا 10 لیتر بنزین میسوزونم خوب ماشین خودمو میبرم این چه کاریه پول بدم به تاکسی مینی بوس هم که اصلا دیگه نمیشه سوار این ماشینا شد راننده محترم برای اینکه یه ردیف صندلی دیگه اضافه کنه فاصله صندلی ها رو کم کرده و ادم توی صندلی جا نمیشه بماند که صندلی خشکی داره و نزدیک به یک ساعت و نیم طول میکشه تا برسه
    در صورتی که یه میدل باس هم راحت تره هم اینکه امکاناتی مثل کولر و بخاری درست حسابی داره هم نهایتا 40 دقیقه میره جایگزینی این مینی بوس ها با میدل باس کار عاقلانه تر به نظر میاد ... چی میشه اگر از 1000 دستگاه میدل باس گمرکی نگیرن و روش سود نخورن و برای راحتی مردم و رفاه شهری وارد کشور کنن که هم برای راننده بصرفه خریدش هم الودگی هوا کم بشه فقط اگر یه درصد به این قضیه فکر بشه و پشت هر چیری فکر بذارن کشور درست میشه ولی امان از ما که هر کجا منصبی داریم فقط دنبال پر کردن جیب خودمون هستیم

  • Saafa
    Saafa | ۸ دی ۱۳۹۵

    من دانشجوی شهید بهشتی ام. برای رفتن به دانشگاه باید از تجریش برم و همیشه با همون مینی بوس قرمزه که نوشته تجریش درکه، یا با تجریش ولنجک میرم. تاکسی ( و حتی ون) واقعا برای من گرون در میاد و نمیتونم برم. وقتی میتونم 500 تومن بدم و برم، چرا بیام 4000 تومن بدم؟ نه آقا! من خودم به شخصه از مینی بوس خیییییییلی هم استقبال میکنم، چون پول تاکسی ندارم بدم..!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی