ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

آغاز ساماندهی کانال های تلگرام ؛ چگونه کانال خود را به ثبت برسانیم؟

اگر به خاطر داشته باشید، تقریبا از ماه گذشته زمزمه هایی مبنی بر تصمیم جدی شورای عالی مجازی جهت نظارت دقیق تر بر محتوای پیام رسان تلگرام شنیده می شد. گفته شده بود که به ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۹ دی ۱۳۹۵ | ۰۱:۰۴

اگر به خاطر داشته باشید، تقریبا از ماه گذشته زمزمه هایی مبنی بر تصمیم جدی شورای عالی مجازی جهت نظارت دقیق تر بر محتوای پیام رسان تلگرام شنیده می شد. گفته شده بود که به موجب این تصمیم، صاحبان کلیه کانال های تلگرام دارای بیش از 5 هزار نفر عضو از تاریخی مشخص به بعد موظف می شوند که هویت خود را در سامانه «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت برسانند.

به معنای دقیق تر، ادامه فعالیت کانال های پرجمعیت بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر ممکن خواهد بود. چه خوب و چه بد، این تصمیم بالاخره به طور قانونی به ثبت رسمی رسید و صاحبان کانال های دارای بیش از 5 هزار عضو لازم است از تاریخ 7 بهمن لغایت 7 اسفند 1395 نسبت به احراز هویت کانال خود در وبسایت «ساماندهی» وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.

از این پس ادامه فعالیت کانال های پرجمعیت تلگرامی بدون دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی غیر ممکن خواهد بود

مرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشته تا این لحظه 11 هزار و 10 کانال تلگرامی با بیش از 5 هزار کاربر شناسایی شده که گردانندگان آن ها ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند.

پس از ثبت اطلاعات ادمین کانال در سامانه، کد یونیکی در اختیار وی قرار داده می شود که شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال کانال وی محسوب شده و باید در آن قرار داده شود. بنابراین کاربران با مشاهده این کد می توانند از معتبر بودن کانال مربوطه اطمینان حاصل نمایند.

با توجه به این که از این پس احتمالا ادامه کار بسیاری از کانال های تلگرام بدون ثبت رسمی در سامانه وزارت ارشاد ممکن نیست، تصمیم گرفتیم تا یک مطلب راهنمای قدم به قدم از چگونگی ثبت کانال در این سامانه را برایتان آماده کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

چگونه کانال خود را به ثبت برسانیم؟

1- اولین قدم، ثبت نام در وبسایت samandehi.ir است. پس از ورود به لینک از گوشه بالا و سمت راست صفحه روی نوشته قرمز رنگ «ثبت نام و ثبت رسانه» کلیک کنید. توجه داشته باشید که برای تکمیل ثبت نام در این قسمت، لازم است که شماره تلفن همراه و کد ملی خود را هم وارد نمایید.

11

کد ملی وارد شده بلافاصله با مشخصات تان در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه شده و در صورت درست بودن، تأیید می گردد.

2- در این مرحله هویت شما به عنوان صاحب کانال در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ثبت رسیده. حالا نوبت آن است که اطلاعات کانال را وارد کنید. وارد قسمت «افزودن رسانه بر خط» شده و در قسمت نوع رسانه «کانال تلگرام» را برگزینید.

سپس در فیلدهای خالی به ترتیب عنوان کانال و شناسه کانال (بدون نوشتن @) را وارد نمایید.

22

 

3- بعد آن که اطلاعات کانال تان را وارد کردید، باید به سامانه مهلت بدهید که پس از بررسی محتوا آن را از نظر فنی تأیید کند. جهت ارائه درخواست بررسی فنی، روی گزینه «انجام تأییدیه فنی» اشاره کنید.

33

4- به مرحله اصلی ثبت کانال رسیدیم. پس از فشردن دکمه انجام تأییدیه فنی، صفحه ای نمایان شده و یک کُد مخصوص در اختیارتان قرار می گیرد. کد مذکور باید چنین شکلی داشته باشد: عدد هشت رقمی-اسم کانال-verify.

برای تأیید کانال ارائه این کد ضروری است.

99

5- مرحله بعدی ارائه این کد به یک ربات تلگرامی است؛ رباتی طراحی شده توسط سامانه ساماندهی به نام iransamandehibot@ که می بایست آن را برای مدتی کوتاه به عنوان یکی از ادمین های کانال تان معرفی کنید.

جهت این کار کافیست در تنظیمات کانال iransamandehibot را به عنوان ادمین معرفی نموده و سپس دکمه استارت را بزنید. اینجا ربات از شما کدی که در مرحله قبلی دریافت کرده اید را طلب می کند. کد را وارد کرده و منتظر تأیید بنشینید.

6- خوشبختانه تأیید بلافاصله انجام می شود، و ربات هم به طور خودکار از لیست ادمین ها حذف خواهد شد. تبریک می گوییم، کانال شما در این مرحله با موفقیت به ثبت رسیده است. حالا باید پیغامی مشابه تصویر پایین ببینید:

55

در نهایت کدی به عنوان شامد هم در اختیار کانال ها قرار می گیرد و ادمین ها می توانند با قرار دادن لینک دریافتی از سامانه، مخاطبین را از ثبت شدن کانال آگاه کنند. اما ظاهرا این لینک در حال حاضر کار نمی کند:

66

در هر صورت به شکلی که دیدید، در مدت زمانی کوتاه قادر به ثبت رسمی کانال تان خواهید بود تا بدون تشویش و اضطراب بتوانید با خیال راحت به فعالیت در آن ادامه بدهید.

مسئولین دولت معتقدند که اجرای این قانون می تواند جلوی بسیاری از کلاه برداری ها، اقدامات غیر قانونی و اشاعه فحشا در محیط این پیام رسان محبوب را گرفته و اعتماد به عملکرد کانال ها را برای مردم آسان تر کند.

اما اینجا سوالی مطرح می شود: تکلیف کانال هایی که تا مهلت تعیین شده برای ثبت رسمی اقدام نکنند چه خواهد شد؟ در صورتی که قرار باشد الگوی ساماندهی سایت های اینترنتی در تلگرام نیز دنبال شود، یقینا کانال های غیر اخلاقی و حاوی محتوای مجرمانه نیز می بایست مسدود گردند.

اما آیا انجام این کار از لحاظ فنی شدنی است؟ اگر پاسخ مثبت است، پس چرا تا کنون کانال های تلگرامی حاوی محتوای غیر اخلاقی مسدود نشده اند؟

در هر صورت باید منتظر ماند و دید که آیا این افزایش فشار و نظارت بر کانال ها در نهایت نتیجه مثبتی در پی خواهد داشت یا بالعکس، کاربران ایرانی را از فعالیت در محیط تلگرام دلسرد کرده و آن ها را برای مهاجرت به پیام رسان های دیگر تشویق خواهد کرد.

نظر شما چیست؟ تصور می کنید که اجرای این قانون تا چه حد می تواند در ساماندهی فعالیت های تلگرامی موثر باشد؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (58 مورد)
  • vahid salar
    vahid salar | ۳ خرداد ۱۳۹۶

    سلام دوستان به نظر میاد خوب باشه بنده نزدیک به 2سال هست که مدیر یک کانال معروف با کلی اعضای دوست داشتنی هستم دامنه کانال را روز اول به ذهن خودم رسید که بزارم @filmnetچون موضوع کانالم درباره اشتراک فیلم هست
    ولی حالا با گذشت دوسال زحمت فراوان پیشرفت خوبی داشتم
    حالا امروز یکی زنگ زده میگه باید ایدی کانالتون را عوض کنید وگرنه از شما شکایت میکنم این کس کسی نبود جز مدیر سایت www.filmnet.ir
    به خاطر حسودیشون
    منم سریعا اقدام قانونی کردم هم به پلیس فتا هم اینجا هم وزارت فرهنگ و ارشاد
    در پاسخ بهم گفتند خیالتون راحت شما هیچ مشکلی نداره کانالتون

  • MrAA76
    MrAA76 | ۲ فروردین ۱۳۹۶

    خیلی مسخره اس !!
    بیشتر بهش میاد واسه دزدیدن کانال باشه تا احراز هویت !!
    وقتی رباتشونو ادمین کانال کنیم ، رسماً اجازه ی سرقت کانال رو داریم میدیم بهشون ...
    این طرح باید واسه کانالایی باشه که نیاز به احراز هویت داشته باشن ، مثل کانال فروشگاه و اینجور چیزا !!
    مثلا کانالی که جوک میذاره و کانال خودم که عکس نوشته میذارم ، اعضای کانال میخوان بدونن جوک ها و عکس ها معتبره یا نه ؟! :|

    • reza
      reza | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

      تو عزیز فقط چند ثانیه ربات ادمین میشه و بعد حذف میشه

  • 83709206
    83709206 | ۱۹ بهمن ۱۳۹۵

    سلام خدمت دوستان عزیز ?
    به نظر من این طرح واقعاً عالیه, از شر کانال های بیخود تلگرام راحت میشیم.لطفاً یکم فکر کنید بعد نظر بدید، اینقد بدون فکر و عجولانه نظر ندید.
    من خودم کانال دارم و تا چند وقت دیگه که برسه به 5K حتما کد تاییدیه میگیرم واسش.
    @Apps_Roid
    ممنون از همه دوستان??

    • MrAA76
      MrAA76 | ۲ فروردین ۱۳۹۶

      کانالای بیخود یعنی کانالی ک دو سه تا عضو داره .. نه کانالای بالای 5000 عضو :| قبل حرف زدن یکم فکر کن

  • mohammad.bm
    mohammad.bm | ۱۸ دی ۱۳۹۵

    بریزید تو خیابونا

  • doctor20
    doctor20 | ۱۳ دی ۱۳۹۵

    سلام خدمت همه خواننده های این نظرات و سلامی مخصوص خدمت آقای ساماندهی دات آی آر و آقای تلگرام!
    اول ببینیم این طرح چی میگه: احراز هویت مالکان کانال های تلگرام 5000 عضو به بالا.
    خب تا اینجای قضیه مشکلی نیست و اما مباحث اینقدر زیاده که نمیشه توضیح داد و از حوصله بحث اونم توی قسمت نظرات خارجه.
    دلیل احراز هویت چیه؟!
    احراز هویت کانال های تلگرام به دلایل معلوم صورت میگیره که بعضی هاشون عبارتند از شناسایی فعالیت های سازماندهی شده (سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و...)، جلوگیری از پخش و نشر اکاذیب و ترویج فساد و فحشا، کلاهبرداری از افراد یا همون جرایم رایانه ای و ... که میشه گفت این عوامل مهمترین ها هستند.
    بنده با احراز هویت کانال ها بسیار موافق هستم و چندباری قصد ارائه این طرح رو داشتم ولی نه به این صورت!
    متاسفانه آقای ساماندهی دات آی آر (که در اینجا سیستم وبسایت مذکور هست) چیزایی رو از قلم انداختن که من به صورت مختصر اشاره میکنم.
    1- عدم وجود فیلد مشخص برای وارد کردن لینک کانال (تا جایی که من دیدم فقط میشه یوزرنیم رو وارد کرد، خرده نگیرید شاید هم الان رفع شده باشه)
    2- عدم ساماندهی کانال هایی با تعداد اعضای بین 0 تا 4999 نفر! به عنوان مثال بیشترین فعالیت های فساد و فحشا در کانال هایی با زیر 2000 نفر و با لینک های خصوصی صورت میگیرن!
    3- عدم توجه به ساختن لینک های فیک توسط افراد سودجو که در واقع این لینک کپی شده ی لینک از پروفایل شخصی هست که کانالش رو ثبت کرده! در واقع بین این همه کانال، لینک های شامد گم میشن، آقای x لینک کانال آقای z رو برمیداره و میذاره پروفایلش و تمام کلاهبرداری ها به نام آقای x تموم میشه، حالا خر که هیچ فیل بیار و باقالی بار کن!
    4- عدم توجه به آقای تلگرام (منظور سیستم وبسایت تلگرام هست) که ظرفیت و اجازه ف*یلتر چند کانال رو به آقای ساماندهی میده؟! احتمالا هیچی! (مذاکرات باید صورت بگیرن)، بنده الان یک کانال داستان مستهجن رو با تمام دوستام 100ها بار گزارش کردیم ولی همچنان دسترسی بهش وجود داره!!
    5- عدم توجه به کانال هایی که توسط افراد در خارج کشور اداره میشن!
    6- عدم توجه به انتقال های مالکیتی یا حوادث قهریه (هک و...) در ارتباط با کانال ها.
    7- عدم توجه به مخفی نگه داشتن اطلاعات سازنده کانال از دید کاربران و اعضای کانال! مطئناً برای خیلی ها خوشایند نیست بخاطر یه کانال تلگرام که ممکنه درآمدی هم ازش نداشته باشن و فقط جایی برای نوشتن دلنوشته هاشون باشه، اسمشون نشون داده بشه و رسوای عام و خاص بشن!
    8- عدم توجه به ریشه برخی مشکلات مانند کلاهبرداری از طریق برنامه های تقلبی و دیگر کلاهبرداری های مرتبط که باید بگم مربوط به درگاه های واسط اینترنتی هست که مثل نقل و نبات بین همه پخش شده و تنها راه فرهنگ سازی و اطلاع از طریق رسانه های جمعی هست.
    بحث کلاهبرداری ها واقعا مفصل هست، نرم افزار هک تلگرام (عشقت رو ردیابی کن)، دوربین لختی، صیغه موقت ارزان و... که به نظر خیلی ها مسخره و پیش پا افتاده ست، خیلی ها رو در دام کلاهبرداری می ندازه. فرض کنید نرم افزار دوربین با قیمت ناچیز 2000 تومان در کانال 4000 نفری منتشر بشه. حداقل درآمد برای این کلاهبردار در روز 100000 هزار تومان میشه! که به خاطر ضعف در مسائل جنسی (اللهم عجل لولیک الفرج) متاسفانه خیلی بیشتر از این ارقام هست و این درحالی هست که کانال مذکور ثبت نشده!
    9- عدم توجه به اینکه لینک های شامد (احراز هویت صاحب کانال) توسط اعضا باید چک شوند که اعتبار کانال رو نشون بدن (احتمال پیشامد بند 3) و یا توسط آقای ساماندهی که مجوز ف*یلتراسیون براشون صادر بشه که عملا با خیل کانال هایی که هستن و هی اضافه میشن و هی تغییر مالکیت داده میشن از این نام کاربری به اون نام کاربری و این لینک به اون لینک خصوصی و هزار و یک اتفاق دیگه، تقریبا میشه گفت غیرممکن هست!
    10- عدم توجه به افرادی که با وجود بیکاری شدید در جامعه به صورت فقیرانه و با هزاران بدبختی و خرج های چندصدهزاری و یا میلیونی سعی در فروش اجناس خود دارن که راه اندازی یک فروشگاه کلی هزینه و دنگ و فنگ داره! (اشتغال زایی مثبت و رایگان در کنار کلاهبرداری ها)
    11- عدم توجه به پیامدهای ف**یلتراسیون کانال و یا خود نرم افزار تلگرام و یا شناسایی صاحبان کانال توسط اعضا و کاربران عضو و غیرعضو.
    12- عدم توجه به تشویق کانال های مثبت و خوب (فرهنگ سازی موضوعات)
    12- عدم توجه به کانال های فوق العاده مفید در همه ی زمینه ها که با احراز هویت سازنده کانال در اثر تعبیرات و شایعاتِ سوء بسیاری از کاربران خودشونو از دست خواهند داد.
    و صدها موضوع دیگه که در حوصله بحث نیست...
    بنده کاره ای نیستم ولی به عنوان یک فعال در فضای مجازی ارائه طرحی بهتر را پیشنهاد میدم با سنجیدن تمام موضوعات نه تصمیمات عجولانه و ناقص (اینجا پاره ای از اونا به چالش کشیده شد که نشان از اجرای طرحی ناقص راجع به تلگرام هست)!
    حالا ببینیم آقای ساماندهی دات آی آر و آقای تلگرام به چه نتایجی میرسن.
    ممنون از همه دوستان عزیز و مدیریت محترم سایت.
    و من الله التوفیق.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی