ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

محیط کار
کسب و کار

روش های ایجاد رقابت سالم در محیط کار

اگر صاحب کسب و کار هستید یا حتی به عنوان کارمند در شرکتی فعالیت می کنید یقینا تایید می کنید که رقابت از جمله فاکتورهای مهم در موفقیت هر بنگاه تجاری محسوب می شود و ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۱۲ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

اگر صاحب کسب و کار هستید یا حتی به عنوان کارمند در شرکتی فعالیت می کنید یقینا تایید می کنید که رقابت از جمله فاکتورهای مهم در موفقیت هر بنگاه تجاری محسوب می شود و نبود این عامل انگیزه افراد برای پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده شرکت و تلاش برای بهتر شدن را از بین می برد.

با در نظر داشتن همین اصل توصیه می شود شما نیز از راه های زیر رقابت سالمی میان کارمندان تان ایجاد کنید. با این کار، این چشم انداز را در آنها ایجاد می کنید که عمل شان بر دیگر همکاران شان تاثیر می گذارد و حتی بد نیست بهترین عملکرد را تشویق کنید و دیگران را به سمت هدف گذاری کاری سوق دهید.

راه های ایجاد رقابت را از زبان Jason Spievak (مدیرعامل و یکی از موسسان Invoca) با هم بخوانیم:

  1. به یاد داشته باشید که تنها یک بازی است

اکثر مردم از من می پرسند اگر به 18 سالگی بر می گشتم، چه نصیحتی به خودم می دادم. من به خودم دائما یادآور می شدم که کسب و کار، مانند ورزشی است که مردم مسن بازی می کند.

شباهت کسب و کار با ورزش این است که (در اکثر صنعتها) هیچ کس با اشتباهی که شما می کنید نمی میرد. ریسک پذیر باشید، تیری که در کمان دارید را پرتاب کنید تا ببینید چه می شود.

  1. کسی را استخدام کنید که انسانیت داشته و رقابت طلب باشد

مسابقه

هنگام مصاحبه با یک متقاضی کار؛ با خود فکر می کنم: آیا این فرد انگیزه ی شرکت در مسابقه و علاقه به بازی دارد؟ برخی از مردم به بردن خویش ایمان ندارند و فکر می کنند باید میدان را به دیگران بسپرند.

کسی که دو ویژگی هدفمندی و دوست داشتنی بودن را دارد یک فرد جادویی است. در صورت یافتن چنین فردی حتما استخدامش کنید.

به این فکر کنید که آیا دوست دارید با این شخص در یک پرواز 5 ساعته هم صحبت شوید و یا حاضرید به همراه وی ساعاتی را اختصاص به حل مشکلات دهید.

  1. از ورزشکاران مقام دار در کارهای گروهی استفاده کنید

من به استخدام ورزشکاران علاقه دارم. در شرکت من، یک بازیکن تنیس نیمه حرفه ای، قهرمان سرعت تیم واترپولوی دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و یکی از اعضای تیم اسکی ایالات متحده را می بینید.

ورزشکار بودن لازمه ی پیشرفت شما در یک صنعت نیست اما این گروه از مردم، انگیزه ی بردن دارند و به دیگران در رسیدن به هدف کمک می کنند.

  1. در حضور همه قدردانی کنید

به همه ی کارمندان این اطمینان را بدهید که فرصت به چالش کشیده شدن را دارند و در صورت موفقیت از آن ها قدردانی خواهد شد. در شرکت من ماهانه، جلسه ای برقرار می شود که همه ی کارمندان در آن حضور دارند و در این جلسه هر کسی که به اهداف مورد انتظار دست یافته باشد مورد تقدیر قرار می گیرد.

هدف این است که تنها فرد موفق تشویق نشود بلکه دیگران نیز برای موفقیت تحریک شوند.

محیط کار باید به شکلی شفاف باشد که همه در مقابل یک دیگر تصمیم بگیرند و چیزی مخفی از دیگران نباشد و از یک دیگر یاد بگیرند.

  1. حس مالکیت را ایجاد کنید

هر کس که در شرکت راه می رود باید فکر کند که شرکت مال اوست. کارمندان شما چه مالک باشند چه سهام دار، آن ها را تشویق به این کنید که شخصیت شان را با نام تجاری شرکت بیامیزند.

در شرکت من وایت بردی وجود دارد که هر کس بخواهد پیشنهادش را در آن می نویسد. اگر پیشنهادی مورد قبول واقع شود و رئیس آن قسمت قبول کند که منابع را در اختیار فرد بگذارد، فرد مذکور می داند که باید تمام تلاشش را صرف کند که آن پیشنهاد تحقق یابد.

برای مثال، پیشنهاد یکی از مهندسان من این بود که همه ی کارمندان با دوچرخه به محل کار بیایند، شرکت هزینه را متقبل شد و مهندس مذکور تمام تحقیقات لازم را انجام داد. اکنون ناوگانی از دوچرخه در شرکت من وجود دارد.

کارمند دیگری پیشنهاد یک مسابقه ی اسکی را داد. دیگری گروه موسیقی شرکت و ....

  1. وجود تفریح لازم است

مسابقه

اگر قصد برگزاری مسابقات ورزشی را دارید در نظر دارشته باشید که از ضروریات نیست مسابقات جدی باشند و یا به یکی از اهداف کسب و کار مربوط باشند.

به جز تعیین اهداف، چالش های تفریحی نیز برای کارمندان تان فراهم کنید. سالانه در مکانی خارج از شرکت، کارمندانم کارهای جالبی مانند کشتی سومو (وزن سنگین) و مسابقه ی گذر از موانعی مانند گل، آب و ... ترتیب می دهند.

این لحظات سرگرمی در کنار مجادلاتی که در محل کار شاهداشان هستیم باعث می شوند افراد به یکدیگر به چشم هم تیمی نگاه کنند و در صورت صحیح رفتار کردن، به هم نزدیک تر می شوند.

چه در صنعت فولاد سازی باشید چه ساخت نرم افزار، این فرهنگ رقابت را در محل کارتان ایجاد کنید. کسانی را استخدام کنید که به دنبال پیشرفت باشند و تلاش کنید هر روز به اهداف تیم شان نزدیک تر و نزدیک تر شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی