ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به حوزه های برتر تکنولوژی؛ از CES 2017 چه انتظاراتی داریم؟

این هفته بزرگ ترین رویداد خبری جهان تکنولوژی در لاس وگاس برگزار می شود و نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی یا CES که برای اولین بار در سال 1967 میلادی شکل گرفت، امسال پنجاهمین سالگردش را جشن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۳ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

این هفته بزرگ ترین رویداد خبری جهان تکنولوژی در لاس وگاس برگزار می شود و نمایشگاه محصولات الکترونیکی مصرفی یا CES که برای اولین بار در سال 1967 میلادی شکل گرفت، امسال پنجاهمین سالگردش را جشن می گیرد. در واقع می توان گفت رخدادهای هفته اول سال 2017، همچون گذشته، تمام روزهای باقی مانده سال را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طی دوره های قبلی، نمایشگاه CES به تدریج نگاه خود را از غول های تکنولوژی برگرفت و بیشتر به عرصه جولان شرکت ها و استارتاپ های کوچک تر بدل شد، چون بسیاری از کمپانی های مطرح تصمیم گرفتند رونمایی از محصولات اصلی خود را در کنفرانس ها و مراسمات اختصاصی برگزار نمایند.

البته این تغییر چندان هم بد نیست، چون در نهایت این استارتاپ ها هستند که جنبه هیجان انگیز فناوری و محصولات الکترونیکی را حفظ کرده اند، و هر روز شاهد نوآوری های متعددی از جانب آنها هستیم.

ces-logo

CES 2017 رسماً از تاریخ 5 ژانویه (شانزدهم دی ماه) آغاز به کار خواهد کرد، اما کنفرانس های خبری، نطق ها و رویدادهایی از این دست، از فردا شروع خواهند شد. ما نیز همچون همه علاقه مندان، امیدواریم محصولات و تکنولوژی های هیجان انگیزی را در این نمایشگاه شاهد باشیم.

در ادامه، نگاهی خواهیم داشت به حوزه هایی که احتمالاً بیشترین توجه را در CES 2017 به خود اختصاص خواهند داد.

خانه هوشمند

امسال محصولات و لوازم خانگی هوشمند بسیار فراگیرتر خواهند شد، بدین معنی که دیوایس های عادی و پرکاربرد در منازل، همگی برای سازگاری با اینترنت اشیاء (IoT) به روز رسانی می گردند. در این حوزه نقش آفرینان بزرگی همچون آمازون، اپل و گوگل نیز حضور دارند، که می خواهند اکوسیستم اختصاصی خود را برای دیوایس های متصل به شبکه به کاربران بقبولانند.

ces2017-01-connected-home

به همین دلیل انتظار می رود شرکت ها و برندهای مختلف به عرضه محصولات هوشمند و متصل به اینترنت از جمله قفل درب، لامپ، دوربین امنیتی، ترموستات، فن های سقفی، حسگر دود، زنگ درب و غیره بپردازند. حتی لباسشویی، یخچال فریزر و ماشین های ظرفشویی نیز هوشمندتر از قبل خواهند شد.

تلویزیون ها، بزرگ تر و پیشرفته تر از همیشه

لاس وگاس هر ساله به جولانگاه نمایشگرها و تلویزیون ها تبدیل می شود، و امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست. سامسونگ، سونی، و شرکت های رو به رشد چینی همچون TCL و هایسنس به ارائه فناوری های جدید خود بر پایه LCD می پردازند تا شاید بتوانند با تلویزیون های OLED ال جی مقابله نمایند.

oled-tv

فناوری هایی مانند رزولوشن 4K، پشتیبانی از HDR و سیستم های انتقال تصویر مانند کروم کست نیز جایگاه بهتری را در سال 2017 کسب خواهد کرد. البته انتظار تکنولوژی های انقلابی در صنعت نمایشگر و پروژکتورها را نیز داشته باشید.

صنعت خودرو

طی سالیان اخیر، خودروها به یکی از بخش های اصلی نمایشگاه CES تبدیل شده و اهمیت آنها روز به روز افزایش یافته، چون خودروسازان متعددی برای بهره گیری از محصولات الکترونیکی مصرفی در تولیداتشان تلاش می کنند. در واقع اگر به تقویم کنفرانس های خبری این رویداد نگاهی گذرا داشته باشیم، نام تعداد زیادی از شرکت های خودروسازی را مشاهده خواهیم کرد.

ces2017-02-automotive

در بین این اسامی، کمپانی های عظیم و باسابقه ای همچون کرایسلر و تویوتا در کنار دیگر شرکت های نه چندان مطرح اما پر ادعا، از جمله فارادی فیوچر به چشم می خورند. به نظر می رسد تکنولوژی های ناوبری و هدایت هوشمند، سامانه های مرتبط با اینترنت، و نمایشگرهای هاد (HUD) حضور قابل توجهی در CES 2017 داشته باشند.

واقعیت مجازی

تا به امروز، بخش اصلی کاربرد فناوری های واقعیت افزوده، مجازی یا ترکیبی، در صنعت گیمینگ بوده، اما CES فرصت خوبی برای تغییر این رویه و اثبات قابلیت های VR در دیگر حوزه ها خواهد بود. به همین دلیل امسال علاوه بر سالن مخصوص گیمینگ، سالن مجزایی نیز به واقعیت مجازی اختصاص داده شده.

ces2017-03-ar-vr

استارتاپ ها قطعاً با تجهیزات جدید و هیجان انگیز، نقش فعالی در نمایشگاه لاس وگاس خواهند داشت، اما در این میان نباید از نام های بزرگی همچون سامسونگ و HTC نیز غافل شد که محصولاتی همچون Vive و Gear VR را با موفقیت وارد بازار کرده اند.

hololens-1

همچنین به احتمال زیاد هدست ها و تجهیزات مبتنی بر پلتفرم DayDream گوگل یا سازگار با ویندوز 10 نیز در غرفه های متعدد عرضه می شوند، ضمن اینکه باید دید آیا در ارائه فناوری واقعیت افزوده، شاهد خلاقیت و نوآوری خواهیم بود یا خیر.

پهپادها و ربات ها

علاوه بر دو کمپانی مطرح DJI و GoPro، سال 2016 نقطه عطفی برای دیگر شرکت های کوچک فعال در حوزه گجت های پرنده به شمار می رفت، و به نظر می رسد در CES 2017 شاهد حضور قوی تر شرکت های نرم افزاری و سخت افزاری و عرضه فناوری های نوین در این عرصه باشیم.

ces2017-04-dronesrobots

البته همچون همیشه در کنار نوآوری های احتمالی، محصولاتی تقلیدی نیز عرضه می شوند و احتمالاً پهپاد Disco ساخت شرکت Parrot با طراحی جدید، نمونه هایی شبیه به خود را در این نمایشگاه ببیند.

parrot-disco-drone-1400-1

در حوزه رباتیک نیز مانند گذشته، ربات های مهربان و دوست داشتنی با توانایی آموزش محتوای مختلف را خواهیم دید.

پوشیدنی ها

ساعت های هوشمند اگرچه حال و روز خوبی ندارند، اما هنوز به طور کامل میدان را خالی نکرده اند. با این حال سامسونگ احتمالاً محصول مهم و خاصی را در این زمینه عرضه نخواهد کرد، و همه چیز را به کنگره جهانی موبایل در اواخر سال جاری موکول می کند. موتورولا نیز ظاهراً به طور کامل از این حوزه بیرون رفته.

ces2017-05-wearables

با این تفاسیر، توسعه اندروید وِر 2.0 به مراحل خوبی رسیده و اوایل سال 2017 نسخه نهایی آن عرضه می شود. بنابراین انتظار می رود نسل جدیدی از دیوایس های پوشیدنی شرکت هایی همچون هوآوی و ال جی را شاهد باشیم، ضمن اینکه دستبندهای پایش سلامت و ردیاب ها نیز بخشی جدانشدنی از CES به شمار می روند.

لپ تاپ های جدید

به دلایل نامشخص، تولیدکنندگان برتر کامپیوترهای شخصی در غرفه های نمایشگاه CES دیده نمی شوند، بلکه از فرصت ایجاد شده استفاده کرده و در رویدادهایی جداگانه به معرفی محصولات جدید خود می پردازند.

lenovo-thinkpad-yoga-370

در CES 2017 مجموعه متنوعی از لپ تاپ ها و اولترابوک های عادی و هیبریدی را از سازندگانی مطرح همچون Dell، لنوو، ایسوس و اچ پی خواهیم دید، که تقریباً همه آنها محصول نهایی و آماده عرضه به بازار محسوب می شوند.

dell-xps13-9365

در این میان، طبیعیست که برخی نمونه های اولیه از محصولات آینده و فناوری های عجیب و غریب را نیز ببینیم. همچنین شرکت های سازنده سخت افزار و چیپ از جمله اینتل و کوالکام نیز حضوری فعال در لاس وگاس خواهند داشت.

موارد دیگر
  • هوش مصنوعی در همه جا

با توجه به موفقیت دستیار هوشمند آمازون به نام الکسا در قالب اسپیکر خانگی اکو، انتظار می رود محصولات متنوعی را در این دسته شاهد باشیم و با توجه به غیبت اپل، مایکروسافت و گوگل از CES 2017، سامسونگ با دستیار صوتی اختصاصی اش می تواند به سرخط خبرهای این بخش تبدیل شود.

  • هدفون های بلوتوث

از آنجا که طی ماه های اخیر یکی پس از دیگری شاهد عرضه موبایل هایی بدون جک هدفون بودیم و این روند در سال بعد نیز ادامه خواهد یافت، بنابراین طبیعیست که بسیاری از سازندگان لوازم جانبی به این تجارت پرسود روی آورده باشند.

  • دیوایس هایی شبیه سرفس استودیو

آپدیت Creators که امسال برای ویندوز 10 عرضه می شود، قابلیت های جدیدی را در خود گنجانده و به نظر می رسد شرکت های تولید کننده بتوانند از این فرصت به نحو احسن بهره برداری کرده، و دیوایس هایی را برای پشتیبانی از این ویژگی ها عرضه نمایند.

  • تلفن های همراه

اگرچه برگزاری کنگره جهانی موبایل (MWC) در ماه مارس، هیاهوی CES را در حوزه تلفن های همراه کاهش داده، اما می دانیم که کمپانی هایی از جمله ال جی، سامسونگ، سونی، ایسوس و هوآوی قصد دارند چندین نمونه اسمارتفون را در لاس وگاس به نمایش بگذارند، ضمن اینکه TCL نیز معرفی موبایل جدیدی از بلک بری را وعده داده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی