ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ادعای ال جی مبنی بر عمر یک روزه باتری Gram 14 بر اساس یک بنچمارک قدیمی بوده است

ال جی در نمایشگاه CES امسال با ادعای بزرگی ظاهر شد. کمپانی کره ای دیشب با معرفی لپ تاپ فوق باریک Gram 14 مدعی شد که با یک بار شارژ این دستگاه می توانید یک ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

ال جی در نمایشگاه CES امسال با ادعای بزرگی ظاهر شد. کمپانی کره ای دیشب با معرفی لپ تاپ فوق باریک Gram 14 مدعی شد که با یک بار شارژ این دستگاه می توانید یک روز کامل (یا دقیق تر بین 21 تا 24 ساعت) از آن استفاده کنید. اما امروز مشخص شده که این ادعا خیلی بزرگ تر از آن است که واقعی باشد.

به گزارش CNET ال جی برای اعلام این مدت زمان به بنچمارک قدیمی MobileMark 2007 تکیه کرده که ده سال از عمر آن می گذرد. اگر مبنای محاسبه را این بنچمارک قدیمی قرار بدهیم، لپ تاپ 14 اینچی جدید ال جی می تواند با یک بار شارژ به مدت 23.6 ساعت نیازهای کاربران را تأمین کند.

اما نکته اینجاست که در سال 2014 بنچمارک جدیدتری جایگزین نسخه 2007 موبایل مارک شده که تخمین دقیق تری از عمر باتری Gram 14 را دارد. مطابق بنچمارک جدید لپ تاپ فوق باریک ال جی با هر بار شارژ نه یک روز کامل، بلکه حدودا 17 ساعت دوام می آورد و این دقیقا بر خلاف آن اطلاعاتی است که در وبسایت رسمی ال جی در خصوص این لپ تاپ منتشر شده است.

البته نباید از این مسئله هم بگذریم که موبایل مارک همواره بنچمارک جنجالی و پر حاشیه ای بوده است. در سال 2009 تحلیل گران تخمین های این بنچمارک از عمر باتری را «به میزان شدیدی خوش بینانه» توصیف کردند. به عقیده آن ها بنچمارک های موبایل مارک مانند آن بود که بخواهید «میزان مصرف بنزین یک ماشین را از زمان روشن شدن تخمین بزنید، ولی این کار را در حالت دنده خلاص و روی سرازیری انجام دهید».

این شیوه تست کردن موبایل مارک در سال 2009 ظاهرا باعث شده بود که سازندگان لپ تاپ با تاریک کردن نور صفحه، خاموش کردن وای فای و مانع شدن از کار اپلیکیشن های موزیک پلیر و ویدئو پلیر امتیازات بالایی در تست های بنچمارک بگیرند. با تمام این اوصاف لازم به گفتن نیست که نحوه استفاده ما از کامپیوتر نسبت به 10 سال پیش به میزان زیادی عوض شده، بنابراین استناد به تستی که برای سال 2007 بوده خیلی صادقانه نیست.

البته نمی توان این موضوع را انکار کرد که حتی 17 ساعت هم برای باتری یک لپ تاپ رکورد فوق العاده ای است. با این آمار و ارقام Gram 14 و برادران 13 و 15 اینچی اش از قدرتمندترین باتری های به کار رفته در لپ تاپ های امروزی برخوردار هستند. نکته قابل توجه دیگر این که Gram 14 جدید دارای یک باتری 60 وات ساعتی است که نسبت به مدل 2015 هفتاد و سه درصد قدرت بیشتری دارد.

با توجه به این که 17 ساعت هم آمار بدی نیست واقعا جای تعجب دارد که چرا ال جی تصمیم گرفته که برای اعلام عمر باتری Gram 14 در CES امسال به یک بنچمارک منسوخ و جنجال برانگیز اتکا کند. حدس می زنیم که احتمالا هدف ال جی از عنوان کردن واژه «کل روز» جلب توجه بیشتر حاضران در نمایشگاه CES 2017 بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی