ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقشه تاثیر مصرف گرایی بر حیات جانوری
تکنولوژی

مصرف گرایی آمریکایی چه بلایی بر سر حیات وحش دنیا می آورد؟

افزایش تقاضا برای منابع مختلف، که یکی از شاخصه های اقتصاد جهانی و فرهنگ مصرف گرایی به شمار می رود، به شکل روز افزون مراکز تجمع زیست گونه ها در سرتاسر دنیا را مورد تهدید قرار ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۷ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

افزایش تقاضا برای منابع مختلف، که یکی از شاخصه های اقتصاد جهانی و فرهنگ مصرف گرایی به شمار می رود، به شکل روز افزون مراکز تجمع زیست گونه ها در سرتاسر دنیا را مورد تهدید قرار می دهد. یک گروه تحقیقاتی بین المللی به تازگی نقشه هایی را تهیه نموده تا به کمک آنها تاثیر مصرف گرایی چند اقتصاد بزرگ را بر شاخص ترین مراکز تجمع حیات وحش در دنیا به نمایش بگذارد.

نقشه ای که این گروه ژاپنی-نروژی تهیه کرده اند شامل تمام اکوسیستم ها از جمله منابع مهم تجمع زیست گونه ها در خشکی و دریا می شود. در این نقشه تاثیر تقاضای منابع از طرف اقتصاد آمریکا، اتحادیه اروپا، چین و ژاپن روی زیستگاه های مورد اشاره به صورت گرافیکی به نمایش گذاشته شده است.

تاثیرات از چند جنبه اصلی مورد بررسی قرار گرفته اند. این جنبه ها شامل فرسایش خاک، کشاورزی، صید ماهی بیش از حد و آلاینده های زیست محیطی می شوند و مبنای محاسبه نیز آمارهای رسمی واردات در این مناطق و مبدا آنها در نظر گرفته شده است.

s41559_016_0023_f3

بر اساس این نقشه ها، مصرف گرایی آمریکایی، بیش از همه، تقریباً تمام زیستگاه های مهم روی کره زمین را تحت تاثیر خود قرار داده است. در این میان، موجودات زنده هیچ جایی همانند منطقه جنوب شرق آسیا و آب های اطراف آن مورد تهدید زیاده خواهی انسان ها نیستند. صید ماهی بیش از حد و تولید آلاینده ها دو تهدید اصلی برای حیات جانداران این ناحیه به حساب می آیند.

اثر مخرب اقتصاد آمریکا در کشورهایی مانند اسپانیا و پرتغال نیز کاملاً مشهود است، جایی که حیات ماهی ها و پرندگان در خطر شدیدی از جانب فعالیت های انسانی قرار گرفته است.

نقشه مورد بحث حاصل بررسی چندین مدل از چرخه اقتصادی دنیا به همراه بررسی وضع ۸۶۰۰ گونه جانوری در خطر و ۱۶۶ تهدید اصلی حیات آنها به دست آمده است. با کمک این اطلاعات می توان اکوسیستم هایی که بیش از بقیه در معرض نابودی هستند را شناسایی و اقدامات حفاظتی را در آنها تشدید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمد جعفرتبار درزی
    محمد جعفرتبار درزی | ۱۸ دی ۱۳۹۵

    باید توجه داشت که جمعیت آمریکا خیلی بیش تر از ایرانه . اگه ایرانی ها اندازه آمریکایی ها بودن حتما تا الان جهان نابود شده بود

    • مهدی
      مهدی | ۱۸ دی ۱۳۹۵

      ایرانی جماعت فقط بلده تقصیر رو بندازه گردن بقیه
      اول خودسازی بعد جامعه سازی!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی