ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معماری رایزن پردازنده های AMD تا چهار سال ادامه خواهد داشت

اگرچه اینتل با معرفی پردازنده های نسل هفتم سری Core و کامپیوترهای مجهز به آنها، سر و صدای زیادی در CES 2017 به پا کرد، اما AMD نیز بیکار نبود. این کمپانی پردازنده های رایزن ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۹ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

اگرچه اینتل با معرفی پردازنده های نسل هفتم سری Core و کامپیوترهای مجهز به آنها، سر و صدای زیادی در CES 2017 به پا کرد، اما AMD نیز بیکار نبود. این کمپانی پردازنده های رایزن (Ryzen) را معرفی کرد که با قدرت فوق العاده برای رقابت با محصولات اینتل آماده می شوند.

رایزن، پیشرفت قابل توجهی را نسبت به معماری پیشین AMD یعنی Excavator در بر دارد، و بیش از 40 درصد بهبود عملکرد را نوید می دهد؛ اقدامی که در مقایسه با رویکرد محتاطانه اینتل در چند سال اخیر، بسیار جسورانه و قابل تقدیر است.

در گزارشی جدید از PCWorld می خوانیم که AMD قصد دارد حداقل تا چهار سال دیگر این نسل را ادامه دهد. خبر فوق در میان صحبت های معاون ارشد این کمپانی در CES 2017 به گوش رسیده. «جیم اندرسون» در مورد این معماری می گوید اینتل رویکرد تیک-تاک را برای پردازنده هایش در نظر می گیرد، ولی ما قصد داریم تمام مراحل را با تاک طی کنیم.

intel7thgendesktopcpu2-w600

پیش از این روش عملکرد اینتل به معماری جدیدی در هر دو سال (یک چرخه تیک-تاک) منجر می شد، اما میانگین زمان معرفی معماری جدید AMD به سه یا چهار سال می رسید. نسل Opteron و Athlon از 2003 تا 2007 در بازار بودند، و معماری K10 نیز بین سال های 2007 تا 2010 در جریان بود.

بدین ترتیب، AMD کار سختی را در پیش دارد، زیرا باید در هر سیکل خود پیشرفت قابل توجهی را لحاظ کند تا بتواند به مدت چند سال در گردونه رقابت با حریف سرسختش باقی بماند.

حال با Zen و Ryzen، این کمپانی تصمیم گرفته نه تنها افزایش سرعت کلاک را در پردازنده هایش لحاظ کند، بلکه چیپ هایی بهتر را با قابلیت پیش بینی پردازش های بعدی کاربر تحت عنوان «پیش بینی شاخه ای» و توانایی پردازش اطلاعات بیشتر در هر سیکل را ارائه نماید.

amd-ryzen-brand-logo

ظاهراً تلاش های AMD در این رابطه ثمربخش بوده، چون در نمایشگاه CES 2017 دیدیم شرکت های زیادی از مادربوردهای مبتنی بر سوکت AM4 و پشتیبانی از پردازنده های رایزن رونمایی کردند، که همگی از جدیدترین فناوری های روز از جمله PCIe 3.0 و M.2 SATA و درگاه های یو اس بی نوع سی و تاندربولت 3 نیز پشتیبانی می کنند.

اینطور که مشخص است، AMD در سری رایزن با هیچکس شوخی ندارد. اندرسون در این رابطه می گوید:

ما همچون دیگر شرکت ها مراسم رونمایی کذایی برگزار نمی کنیم، که محصولی را معرفی کنیم اما زمان عرضه آن چند ماه بعد باشد. این شیوه را قبلاً آزموده ایم.

با این حساب، تمامی علاقه مندان به این پلتفرم از همین حالا می توانند پردازنده ها و سخت افزار مبتنی بر معماری رایزن را تهیه کرده و در کل 4 سال نیز ارتقاء آنها را شاهد باشند.

به هر حال، رقابت چیز خوبیست، و تلاش AMD نیز قطعاً باعث پیشبرد صنعت کامپیوترهای شخصی خواهد شد. البته اینتل نیز فقط تماشاگر ماجرا نیست و با معرفی فناوری 10 نانومتری در نسل بعدی پردازنده هایش، قصد دارد ارتقاء عملکرد و بهینگی مصرف انرژی را با یکدیگر همراه سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی