ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سحرخیز
کسب و کار

پنج عادت کوچک که شما را به فردی سحرخیز تبدیل می کند

مرد غار نشین 5 میلیون سال پیش را در نظر بگیرید که در غار زندگی می کرده (وگرنه چرا به او می گوییم غارنشین؟). آن زمان دوربین وجود نداشته، ولی احتمالاً مانند تصویر زیر بوده: در ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۲۰ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

مرد غار نشین 5 میلیون سال پیش را در نظر بگیرید که در غار زندگی می کرده (وگرنه چرا به او می گوییم غارنشین؟). آن زمان دوربین وجود نداشته، ولی احتمالاً مانند تصویر زیر بوده:

caveman

در طول روز او به همراه دیگر رفقای غار نشینش به شکار حیوانات می پرداخت و میوه جمع می کرد. پس از غروب خورشید، همه با هم به غار بر می گشتند و آتشی برای درست کردن شام روشن می کردند.

همه دور آتش جمع می شدند و برای همدیگر جک تعریف می کردند. تاریکی شب بر همه جا احاطه می کرد و ناگهان صدای خرناس همه غار نشینان خبر از به خواب رفتن آن ها می داد.

چه اتفاقی افتاد؟ چرا همه ی غارنشینان هم زمان به خواب رفتند؟ هیچ جادویی استفاده نشده بود، بلکه این بیوشیمی انسان هاست. زمانی که خورشید غروب می کند، بدن شروع به تولید هورمون ملاتونین می کند تا انسان برای خواب آماده شود.

در سال های گذشته چرخه ی بدن به این صورت بوده است: غروب خورشید = تاریکی = زمان تولید ملاتونین. زمانی که ملاتونین در بدن آزاد می شود، انسان شروع به خمیازه کشیدن می کند. کسل شده و پلک ها سنگین می شوند و این گونه به خواب می رود.

دقیقا در همین زمان فردی به نام توماس ادیسون چراغ برق را اختراع می کند.

توماس ادیسون

سپس بدن انسان تحت تاثیر این اختراع تغییر پیدا می کند. زیرا بدن به تاریکی برای تولید ملاتونین نیاز دارد.

اگر برای زود خوابیدن و زود بیدار شدن مشکل دارید، عادت های زیر را به کار گیرید تا نجات یابید:

  1. زمان تاریکی، بین 10-30 دقیقه قبل از خواب

برای تغییر دادن این عادت قبل از خواب با گوشی های تان بازی نکنید.

تلفن همراه، تلویزیون، کامپیوتر و همه چراغ ها را 10-30 دقیقه قبل از ساعت همیشگی خواب تان، خاموش کنید. روی مبل بنشینید و از تاریکی لذت ببرید تا دوباره حسی مانند مرد غارنشین به شما دست دهد. مدیتیشن در این زمان تاریک و آرام به خوابیدن شما کمک می کند.

  1. اتاق خواب تاریک

معمولا زمانی که به تعطیلات می روید بهتر از همیشه می خوابید. دلیلش این نیست که شما کنار ساحل هستید و یا استرس ندارید. بلکه به این دلیل است که هتل ها پرده های زخیمی دارند و زمانی که پرده ها را به روی پنجره ها می کشید، مانند یک گلادیاتور در تاریکی می خوابید.

پس اتاق خواب تان را کاملا تاریک کنید تا هیچ نوری داخل آن راه نیابد.

  1. تکنولوژی را پشت درهای اتاق خواب بگذارید

147504214

صادق باشید: شما به هنگام خواب، فیسبوک و واتس اپ تان را چک می کنید درست است؟ بگذارید من بگویم چه اتفاقی می افتد: برای بار آخر فیسبوک را چک می کنید و آخرین چیزی که متوجه می شوید این است که ساعت 3 صبح است و شما از تمام شایعات روی زمین سر درآوردید.

برای تغییر دادن این وضعیت، از امروز ورود تلفن و تبلت را به اتاق خواب ممنوع کنید. در این صورت به راحتی به خواب می روید.

  1. ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید

ورزش صبحگاهی اندورفین بدن شما را آزاد می کند و ماهیچه های تان در برابر خستگی مقاومت بیشتری می کنند. اجداد مرد غار نشین ما، به اندورفین برای فرار از همه ی هیولاهای دیوانه نیاز داشتند. البته فایده ی دیگر اندورفین این است که به ما این حس را می دهد که انگار موجودی فرازمینی هستیم.

اندورفین بعد از آزاد شدن در بدن باقی می ماند. ورزش صبحگاهی روزانه باعث می شود در تمام طول روز متمرکز و سرحال باشید. اما چرا ورزش صبحگاهی نه شبانگاهی؟ زیرا شما در روز کار می کنید و باید به نتایجی که می خواهید برسید نه در شب.

  1. مثبت اندیش باشید

به هنگام خواب به این فکر نکنید که تنها 5 ساعت برای شما وقت مانده و بسیار خسته هستید. آیا توجه کرده اید که صبح بعد از چنان شبی همچنان با همان فکر بیدار می شوید؟

پس به جای آوردن افکار منفی به اتاق خواب، افکار مثبت را بیاورید. به چالش های روز بعد فکر نکنید. فکر های مثبت را به ذهن تان راه دهید. اگر امروز این کار را بکنید، روز بعد پر انرژی و به موقع مانند یک لاک پشت نینجا از جا خواهید پرید.

جمع بندی

برای این که به یک فرد سحرخیز تبدیل شوید باید هر کدام از این عادت ها را یکی پس از دیگری بسازید. و اگر برای نهادینه کردن این عادت ها به کمک نیاز دارید پیشنهاد ما خواندن مقاله ای در مورد نحوه ی ایجاد عادت های خوب است.

inc
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mostafa Aboutave
    Mostafa Aboutave | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

    منم باید از این پرده (زخیم)ها استفاده کنم
    بنظر جوابگو هست

  • mosavi
    mosavi | ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

    عالی بود ، برا یکی مثل من ک ساعت 3 شب میخوابه خیلی کار آمد بود، درسته نتونستم به طور کامل انجامش بدم ولی حدودا 1 ونیم ساعت زودتر میخوابم و 2 ساعت زودتر بیدار میشم، بچه ها شماهم سعیتون رو بکنید

  • sorush33
    sorush33 | ۲۱ دی ۱۳۹۵

    ادیسون پتنت "لامپ تنگستن" را به اسم خودش ثبت کرد

مطالب پیشنهادی