ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی دقیق تر به فناوری واقعیت افزوده گوگل؛ پروژه «تانگو» چیست؟

پروژه «تانگو» گوگل می تواند بزرگترین و مهمترین اتفاقی باشد که طی سال های آینده در دنیای فناوری اسمارت فون ها خواهد افتاد. در ادامه به اهمیت این پروژه و دلایل این ادعا پرداخته می ...

محسن عارفی
نوشته شده توسط محسن عارفی | ۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

پروژه «تانگو» گوگل می تواند بزرگترین و مهمترین اتفاقی باشد که طی سال های آینده در دنیای فناوری اسمارت فون ها خواهد افتاد. در ادامه به اهمیت این پروژه و دلایل این ادعا پرداخته می شود.

وقتی به گوگل و دنیای تلفن های هوشمند فکر می کنید، شاید تنها سیستم عامل اندروید به خاطرتان بیاید؛ اما این تنها حوزه ای نیست که گوگل در دنیای اسمارت فون ها به آن وارد شده بلکه این غول فناوری جهان تاکنون شانس و قدرت خود را در بخش‌های مختلفی از دنیای اسمارت‌فون‌ها امتحان کرده که یکی از مهمترین آنها، پروژه موسوم به «تانگو» است. این پروژه در صورت موفقیت خواهد توانست دید ما به جهان، یا دستکم شیوه تعامل این دیوایس ها با جهان پیرامون را دگرگون کنند.

هم اکنون، کمپانی لنوو، موبایل Pahb 2 Pro، را به عنوان نخستین اسمارت فون مجهز به پروژه تانگو و ایسوس نیز نخستین موبایل های مجهز به این پروژه را در قالب «ذن فون 3» (ZenFone 3) عرضه داشته و این فناوری را در اختیار کاربران قرار داده اند.

اما پروژه تانگو دقیقا چیست؟ برای پاسخ این سوال نخست باید دید که چگونه رویای «واقعیت افزوده» (AR) گوگل خواهد توانست تا دنیای اسمارت فون ها را دگرگون سازد.

پروژه تانگو؛ بینایی بخشیدن به موبایل ها

پروژه تانگو که در اوایل سال 2014 میلادی معرفی و توسط تیم فناوری های پیشرفته گوگل (ATAP)، توسعه پیدا کرد، یکی از تلاش های بزرگ گوگل است تا به موبایل ها و تبلت ها، همانطور که انسان می بیند، بینایی ببخشد.

این به منزله آگاهی بخشیدن کامل به دیوایس نسبت به محیط پیرامون است تا بتواند فضای اطراف خود و ارتباط انسان با آن را به خوبی بشناسد.

هدف اصلی از اجرای پروژه تانگو این است که اسمارت فون ها محیط پیرامون خود را شناخته و امکان ارائه تجربه واقعیت افزوده را بیابند.

به تازگی، کمپانی هایی نظیر اینتل و کوالکام، از ارائه دیوایس های مرجع برای پروژه تانگو به توسعه دهندگان خبر داده اند که قطعا می تواند شور و شوق و هیجان غیر قابل وصفی را در جامعه توسعه دهندگان ایجاد کند.

پروژه تانگو چگونه کار می کند؟

یک دیوایس تحت پروژه تانگو قادر است تا از طریق تلفیقی از یک عملکرد سه هسته ای، محیط پیرامون خود را ببیند.

نخستین هسته، «تشخیص حرکت» است که به دیوایس امکان درک موقعیت و جهت حرکت آن را با استفاده از چندین نوع حسگر (شامل حسگرهای ژیروسکوپ و شتاب سنج) می دهد.

اما دومین هسته، سنجش عمق است که می تواند شکل اشیا موجود در دنیای پیرامون خود را تشخیص دهد. تاکنون کمپانی اینتل، با معرفی دوربین سه بعدی موسوم به RealSense توانسته نقشی حیاتی در این زمینه ایفا کند. با داشتن چنین تجهیزاتی روی مادربورد موبایل، دیوایس مورد نظر می تواند به امکان تشخیص حرکت و رندر دقیق اشیا سه بعدی متحرک، مجهز شود.

در نهایت، به هسته سوم می رسیم که در آن پروژه تانگو قادر است یادگیری محیط را ادغام کند؛ این یعنی که دیوایس مجهز به این فناوری قادر به نقشه برداری و شناخت محیط اطراف خود خواهد بود.

projecttango

پروژه تانگو توان انجام چه وظایفی را دارد؟

پروژه تانگو توان انجام طیف وسیعی از وظایف بدیهی اما مهم و کاربردی را دارد. علاوه بر این، در آن شمار زیادی اپلیکیشن در این پروژه وجود دارد که تا به حال مردم عادی و صاحبان مشاغل به آن فکر کرده اند.

به عنوان مثال، می توان با استفاده از دیوایس مجهز به پروژه تانگو، بلافاصله یک اتاق را اندازه گیری و ابعاد آن را ثبت کرد. این یعنی دیگر نیازی نیست که یک قلم و کاغذ و متر به دست بگیرید و شروع به اندازه گیری ابعاد اتاق کنید تا متوجه شوید که آیا تخت یا مبل در اتاق جا می شود یا خیر؟ بلکه با موبایل خود به راحتی و در یک لحظه میتوانید تمام این اطلاعات را کسب کنید.

یک دستگاه موبایل یا تبلت مجهز به پروژه تانگو و دوربین RealSense، تمام وظایف این چنینی را بسیار راحت می کند.

lenovoprojecttango2

این فناوری به احتمال زیاد به افرادی که قدرت بینایی آنها رو به کاهش است نیز کمک خواهد کرد چراکه تانگو می تواند موقعیت دیوایس را با محیط پیرامون تشخیص داده و با ارسال سیگنال های صوتی یا حتی کلامی، کاربر را از محیط اطراف خود مطلع کند. در حال حاضر، محققان دانشگاه «لینکلن» در حال کار کردن روی این پروژه هستند.

برای آنکه درک بهتری از دقت و مهارت بالقوه پروژه تانگو پیدا کنید، کافیست تنها به این نکته اشاره شود که اینتل پیشتر نیز دوربین RealSense خود را در پهپادها نصب کرده تا آنها را از برخورد به موانع، به طور خودکار باز دارد. این دوربین ها حتی در پهپادهای در حال حرکت، بدون نیاز به اتصالات بی سیم و بلوتوث به خوبی عمل می کند.

تحول دنیای بازی های واقعیت افزوده با استفاده از پروژه تانگو

یکی از کاربردهای جذاب تر پروژه تانگو، دنیای بازیهای رایانه ای و از همه مهم تر، چگونگی استفاده پروژه تانگو از اپلیکیشن های واقعیت افزوده است که به کاربر امکان بازی کردن در دنیای واقعی را می دهد.

اواخر سال گذشته، یک ربات تیرانداز که از دیوایس مجهز به نمونه اولیه پروژه تانگو بهره می برد، معرفی شد. نصب یک موبایل مجهز به امکانات تانگو روی بازوی متحرک این ربات، دید 360 درجه ای از محیط اطراف ارائه می کرد.

گرچه، این فناوری تفاوت چندانی با یک موبایل مجهز به سنسورهای شتاب سنج که روی آن اپلیکیشن واقعیت مجازی نصب شده، نداشت اما این اپلیکشین ها نمی توانند مانند آنچه که در پروژه تانگو رخ می دهد، با حرکات فیزیکی بدن انسان پاسخ دهند.

تصور کنید که قبل از اینکه در بازی «پوکمون» لازم باشد تا «پوک بال» های خود را به سمت غول ها پرتاب کنید، بتوانید با استفاده از یک مسیریابی دقیق، به سمت یافتن پوکمون ها حرکت کنید. این بستر به تنهایی می تواند ساز و کارهای فراوانی را روانه دنیای بازی های رایانه ای کند.

intel-tango

در داخل بازی ها نیز محیط های مختلفی وجود دارد. با کمک این فناوری می توان از محیط خانه و حیاط نقشه برداری کرد و مراحل مختلف بازی را به صورت کاملا شخصی سازی شده با محیط زندگی خود در اختیار دوستان، آشنایان قرار داده و حتی به صورت کاملا شخصی استفاده کرد.

در بسیاری از موارد، تاثیر استفاده از فناوری تشخیص موقعیت مکانی درست شبیه استفاده از هدست های واقعیت مجازی اچ تی سی وایو (HTC Vive) است با این تفاوت که در پروژه تانگو برای تشخیص محیط اطراف نیازی به استفاده از فرستنده های بزرگ لیزری و محدودیت فضای 20 در 20 متری نیست.

بنابراین، پروژه تانگو را در بسیاری از موارد می توان از نظر تمرکز بیشتر روی ارتقای واقعیت به جای ایجای یک فضای مجازی جدید، به «هولو لنز مایکروسافت» نزدیکتر دانست.

پروژه تانگو یعنی تجارت

پروژه تانگو تنها به بازی و تفریح ختم نمی شود بلکه می تواند استفاده های هوشمندانه و مفید تجاری هم داشته باشد.

چه بخواهیم از این فناوری در جهت نقشه برداری از یک خانه برای فروش آنلاین و چه برای کمک به ربات ها جهت تقابل و تعامل بهتر با محیط اطراف استفاده کنیم، شمار قابل توجهی اپلیکیشن طراحی شده که می تواند به کمپانی ها کمک کند تا ایده های خود را سریع تر و هوشمندانه تر اجرا کنند.

همکاری با  خرده فروش هایی نظیر «والگرینز» (Wallgreens) و تارگت (Target)، از هم اکنون در ایالات متحده شروع شده است. هدف از این کار، متقاعد کردن مشتریان برای خرج کردن بهتر پولشان است. گرچه این طرح در ابتدای راه است اما همین مقدار اندک هم می تواند دورنمای خوبی از فروشگاه های آینده در اختیار ما قرار دهد.

پیشتر نیز،نیز شاهد اتصال پروژه تانگو به فناوری نقشه برداری گوگل در در پروژه «نقشه گوگل» (Google Maps) بوده ایم اما استفاده از آن کاهش یافته و تنها به تکنیک نقشه برداری فضای داخلی محدود شد.

tango

در اینجا باید به یکی دیگر از طرح های بزرگ گوگل برای اتصال داده های دریافتی از تمام دیوایس های مجهز به پروژه تانگو و ترسیم فضاهای داخلی عمومی نظیر فرودگاه ها و فروشگاه های بزرگ، گوگل اشاره کرد. این پروژه، در بین سایر فناوری ها، قادر است سطح جدیدی از تبلیغات مبتنی بر موقعیت مکانی ارائه کند بدین ترتیب که وقتی از فروشگاه خاص یا حتی راهروهای خاصی در فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها عبور کنید، این تبلیغات برای شما ارسال خواهد شد.

طرح های بزرگ گوگل

بدیهی است که گوگل خرده پروژه های زیادی در دست اجرا دارد که نسبتا برخی از آنها تکامل پیدا می کنند. این در واقع راهی است که گوگل در پیش گرفته است. با این حال به نظر می رسد که گوگل این بار قصد دارد با استفاده از پروژه تانگو به تجارت معنای جدیدی ببخشد. بنا بر گزارش جدید بلومبرگ، گوگل قصد دارد این تکنولوژی را همه گیر کند. در حال حاضر، پروژه تانگو تنها روی دو اسمارت فون در دسترس است اما قرار است این رویه طی سال های آینده به کلی تغییر کند.

همچنین گفته می شود که گوگل در حال کار کردن روی شیوه ای است که با کمک آن بتوان داده های سه بعدی که توسط پروژه تانگو جمع آوری می شود را به راحتی به اشتراک گذاشت. بدین ترتیب، سایر توسعه دهندگان می توانند، به عنوان مثال با استفاده از داده های جمع آوری شده ازسوی دیگران و استفاده از نقشه سه بعدی دیگری از یک موزه، می توانند یک اپلیکیشن راهنمای موزه طراحی کنند.

پروژه تانگو چه زمانی فراگیر می شود؟

گوگل تاکنون برای تولید نخستین موبایل مجهز به پروژه تانگو، با کمپانی لنوو مشارکت کرده است که این دیوایس هم اکنون با قیمت 615 دلار در بازار موجود است.

لنووو، اساس پروژه تانگو در این موبایل را اینگونه توضیح می دهد:

تمام کاری که باید انجام دهید این است که به موبایل Phab 2 Pro نگاه کنید. بلافاصله خواهید دید که تمام اطلاعات و سوژه ها، رنگ واقعی به خود می گیرند. شما می توانید از این امکانات هم استفاده تفریحی و هم استفاده کاربردی کنید. به عنوان مثال، می توانید تنها با کمک موبایل خود، تمام اشیا را اندازه گیری کنید تا ببینید آیا مبلمان جدیدی که قصد خرید آن را دارید، با دکوراسیون خانه شما همخوانی دارد یا خیر؟ همچنین با استفاده از این دیوایس می توان حیوانات خانگی مجازی نگهداری و بزرگ کرد. این موارد تنها بخشی از امکانات بی شمار پروژه تانگو است.

در همین حال، ایسوس از نمایشگاه CES 2017، بهترین استفاده را کرده و موبایل «ذن فون 3 ای آر» (Zenfone 3 AR) خود که دیوایسی مشابه Phab 2 Pro لنوو است را رونمایی کرد. این اسمارت فون هم به پروژه تانگو مجهز است و با کمک دوربین های مجهز به تانگو و سنسورهای مختلف تشخیص محیط می تواند اشیا را به خوراک اطلاعاتی زنده از آنچه که دوربین در دنیای واقعی مشاهده می کند، تبدیل کند.

zenfone-ar-evleaks

برای ملموس تر شدن این فناوری می توان استفاده از پروژه تانگو در دکوراسیون و مد را مثال زد. با استفاده از امکانات واقعیت افزوده مناسب می توان با ارائه یک پیش نمایش دقیق از مبلمان جدید در فضای خانه، پیش از خرید آن تصمیم گیری دقیقی داشت. همچنین، کمپانی گپ، از برندهای مشهور دنیای مد، به تازگی، با استفاده از این امکانات، یک اپلیکیشن فروش جدید ارائه کرده که با کمک آن می توان لباس دلخواه را بر تن یک شخصیت مجازی با سایز بدن کاربر پوشاند. بدین ترتیب، کاربر می تواند بدون نیاز به پوشیدن لباس مورد نظر، آن را از نظر اندازه و رنگ در تن خود به صورت مجازی اما دقیق مشاهده کند.

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات تایید شده ای مبنی بر قیمت یا تاریخ عرضه موبایل Zenfone 3 AR تا این لحظه منتشر نشده است اما بنابر اعلام مسئولان کمپانی ایسوس، این تلفن هوشمند در نیمه دوم سال 2017 میلادی به بازار عرضه خواهد شد.

پروژه تانگو در رویداد Google I/O 2016

شاید بتوان گفت، جذاب ترین اتفاقی که در رویداد سال گذشته «گوگل آی/اُ» (Google I/O 2016) حول پروژه تانگو افتاد، زمانی بود که «جانی لی»، از توسعه دهندگان پروژه تانگو، با نمایش ویدیویی، از تحقیقات متعددی که در دست اجرا بود خبر داد. یکی از این تحقیقات، شامل معرفی یک سیستم بسیار دقیق ناوربری فضای داخلی بود که با استفاده از مسیرهای نقطه چین روی صفحه نمایش کامل می شد. محیط این اپلیکیشن بسیار شبیه به بازی های تیراندازی اول شخص بود با این تفاوت که به جای هدایت اشخاص به سمت حمام های خون مجازی، آنها را به سمت قرارهای مهم کاری یا رستوران هدایت می کرد.

همچنین، در یک ویدیوی دیگر، شاهد نمایش امکان نقشه برداری ساختمان های بسیار بلند از فضای خارج، به شکل سه بعدی بودیم. درحالی که در دموی دیگری نشان داده شد که پروژه تانگو چگونه می تواند اشیا متحرک را در تصاویر سه بعدی تشخیص داده و اقدام به حذف آنها کند. گوگل حتی در این ویدیو نشان داد که چگونه پروژه تانگو می تواند به علم رباتیک فضایی کمک کرده و به اپراتورها امکان ردیابی موقعیت دقیق و حرکت ربات ها از هزاران کیلومتر دورتر را خواهد داد.

اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که برای فراگیر شدن این فناوری در بازار لحظه شماری می کنید، می توانید نظرات خود را درباره این فناوری فوق العاده در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    به یک چیز مهم هیچ کس اشاره نکرده... میشه با قرار دادن یک موبایل تانگو در یک هدست واقعیت مجازی مناسب، یک هدست هولولنز با تمامی امکانات مشابه داشت که اگر گوگل و توسعه دهندگان از این نظر براش محتوا بسازن میتونه یک رقیب عالی برای هلولنز باشه و واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی رو به گوشی های اندرویدی بیاره.

  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    مقاله بسیار ارزشمند و مفیدی بود از میان این همه خبر این گونه مقالات اند که وزه دید کاربر نسبت به تکنولوژی های روز افزایش میدن .

    با اینکه مقالات درباره کالاهی مصرفی و شایعات بازخورد بیشتری پیدا میکنه ولی عملا امثالی مثل من که به دنبال یادگیری در فضای وب هستیم بدنبال چنین مقالاتی ایم . ممنونم از مقاله خوبتون آقای عارفی

مطالب پیشنهادی