ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی کامل به تمام اطلاعات منتشر شده از سوییچ؛ کنسول انقلابی و هیبریدی نینتندو

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود که توانستیم برای اولین بار به کنسول احتمالاً انقلابی «نینتندو سوییچ» نگاهی بیندازیم و با برخی ویژگی های منحصر به فرد آن آشنا شویم. اگرچه نینتندو از همان ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۴ دی ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

در ماه اکتبر سال گذشته میلادی بود که توانستیم برای اولین بار به کنسول احتمالاً انقلابی «نینتندو سوییچ» نگاهی بیندازیم و با برخی ویژگی های منحصر به فرد آن آشنا شویم. اگرچه نینتندو از همان ابتدا تایید کرد که سوییچ، کنسولی هیبریدی خواهد بود و تجربه گیمینگ خانگی و پرتابل را به صورت همزمان ارائه می دهد، اطلاعات دیگری منتشر نشد.

اما به لطف رویداد صبح امروز نینتندو، بالاخره توانستیم نگاهی شامل و کامل به کنسول جدید ژاپنی ها داشته باشیم و حالا به اطلاعات به مراتب بیشتری نسبت به چند ماه گذشته دسترسی داریم. پیش از هر چیز، این کنسول قرار است در تاریخ 3 مارس (13 اسفند ماه) با قیمت خرده فروشی 299 دلار به بازار جهانی عرضه شود.

برخلاف آنچه در شایعات آمده بود، حالا ما می دانیم که بازی Legend of Zelda: Breath of the Wild قرار است جز نخستین بازی های سوییچ باشد و در کنار سه بازی Just Dance 2017 ،Skylanders Imaginators و 1-2-Switch از همان روز نخست در دسترس قرار می گیرد. از طرف دیگر، بازی های شخص ثالث مانند ماریو جدید و Skyrim نیز در مراسم به نمایش درآمدند.

تاریخ عرضه

nintendoswitch_hardware-0-0-w600

در رویداد معارفه کامل سوییچ مشخص شد که این کنسول در تاریخ 3 مارس (13 اسفند ماه) به بازار عرضه می شود. این کنسول ابتدا در کشورهای آمریکا، ژاپن، بخش هایی از اروپا مانند بریتانیا، استرالیا و نیز کانادا، هنگ کنگ و چند کشور دیگر عرضه می شود. امکان پیش خرید سوییچ همین حالا در بریتانیا و ایالات متحده مهیا شده اما در سایر کشورها، طرفداران باید تا یک هفته دیگر برای خرید زودهنگام دستگاه منتظر باقی بمانند.

سوییچ قرار است با قیمت 299 دلار یا 279 یورو به دست مشتریان برسد که اندکی از قیمت ایده آل بسیاری از کاربران بالاتر بوده و با قیمت لانچ Wii U برابری می کند.

با پرداخت این مبلغ، شما ضمن دریافت کنسول اصلی، به کنترلر های جوی-کان چپ و راست، بندهای مچی برای کنترلرها، گریپ جوی-کان، داک سوییچ، کابل HDMI و آداپتور برق دسترسی خواهید یافت. کنترلر «نینتندو سوییچ پرو» -که شباهت بیشتری به کنترلرهای رایج گیمینگ دارد- نیز با قیمت 69.99 دلار به صورت جداگانه به فروش می رسد.

گفتنی است که نسل قبلی کنسول های نیننتندو، یعنی DS و Wii، به ترتیب با قیمت 150 و 250 دلار عرضه شدند و همین موضوع به محبوبیت شان دامن زد. اما سوییچ از لحاظ قیمت گذاری شباهت بیشتری به پلی استیشن 4 و اکس باکس وان دارد و این موضوع در صورت عدم ارائه تجربه ای برابر با کنسول های سونی و مایکروسافت، ممکن است شانس رقابت را از سوییچ بگیرد.

قابلیت های نینتندو سوییچ

nintendo-switch-debut-live-stream-info-1-w600

نینتندو همواره یکی از آن کمپانی هایی بوده که دست به نوآوری های خاص خود می زده و فاصله اش را با سایر محصولات گیمینگ حفظ کرده است. در حالی که سونی و مایکروسافت وارد نبردی بر سر توسعه قدرتمندترین کنسول شده اند، نینتندو تمرکزش را روی توسعه کنترلرهای جالب و نمایشگرهای سه بعدی حفظ کرده است.

در سال های اخیر، یکی از بزرگترین مشکلات نینتندو، تقسیم شدن موج هیجان محصولاتش میان کنسول Wii U و کنسول دستی 3DS بوده است. اما با کنسول سوییچ که پلتفرمی هیبریدی میان این دو به شمار می رود، امکان دارد چنین مشکلاتی برای همیشه خاتمه یابند.

سوییچ قرار است از سه سبک متفاوت برای تجربه بازی های ویدیویی پشتیبانی کند: حالت سنتی تلویزیونی، حالت Tabletop که کنسول روی یک پایه قرار می گیرد و حالت قابل حمل که امکان تجربه یک بازی به صورت گروهی را فراهم می آورد. وقتی مشغول تجربه بازی در حالت دستی باشید، دو کنترلر جوی-کان به دو طرف نمایشگر 6.2 اینچی با رزولوشن 720 متصل می شوند.

این کنترلرها، هنگامی که کنسول در داک مخصوص قرار گرفته از آن جدا می شوند و از این لحظه به بعد، یا می توان با قرار دادن آنها روی «جوی-کان گریپ» به تجربه بازی ها پرداخت، یا می توان از کنترلر سنتی تر «سوییچ پرو» استفاده کرد. نینتندو می گوید که سوییچ از صفحه لمسی بهره مند بوده و می تواند به کمک وای فای، به 8 سیستم سوییچ دیگر متصل گردد تا تجربه ای غنی از بازی چند نفره و گروهی حاصل شود.

nintendo-switch-2-0-0

طرفداران بازی های خارجی احتمالاً خوشحال خواهند شد اگر بدانند که کنسول جدید نینتندو، دیگر قفل منطقه ای ندارد و می توانید به عنوان مثال تمام بازی هایی که تنها در خاک ژاپن عرضه شده اند را در سراسر جهان خریداری و تجربه کنید.

از منظر باتری، می توان انتظار عمر باتری 2.5 الی 6.5 ساعتی را از سوییچ در حالت پرتابل داشت. میزان عمر باتری، ارتباطی مستقیم با بازی در حال اجرا دارد؛ برخی بازی ها ممکن است فشار بیشتری روی پردازنده اعمال کنند و به تبع همین مسئله، باتری سریع تر خالی می شود.

در مجموع، عمر باتری نینتندو سوییچ شباهت زیادی به 3DS دارد اما خوشبختانه، برخلاف این کنسول دستی، از یک شارژر با پورت اختصاصی بهره مند نیست و با استفاده از پورت USB-C امکان شارژ آن در هر جایی مهیا شده است.

داک کنسول که برای گیمینگ خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، از یک فن اضافه بهره مند است و سخت افزار را خنک نگه می دارد؛ بنابراین سخت افزار هنگامی که به برق مستقیم متصل باشد، سرعت کلاک بالاتر و در نتیجه، قدرت پردازشی بهتر را به ارمغان می آورد. نتیجه تمام این مسائل، دستیابی به رزولوشن 1080p روی تلویزیون های خانگی است.

k4tmufvpunoa6koub3bf7f-650-80-w600

اگرچه داک در بسته بندی دستگاه قرار گرفته، اما امکان خرید مجزای آن نیز وجود دارد تا تمام تلویزیون های داخل خانه را به آن مجهز نمایید. متاسفانه این داک قیمت نسبتاً بالایی داشته و قرار است با قیمت 90 دلار به فروش برسد.

به گفته تاتسومی کیمیشیما، مدیر عامل نینتندو، کنسول سوییچ قرار است از گستره وسیعی از تجهیزات جانبی بهره مند شود که بسیاری این سخنان را، به معنای عرضه کنترلر های جدا شونده بیشتر تعبیر کرده اند. علاوه بر این، نینتندو تایید کرده که برخلاف Wii U، امکان استفاده از تبلت به عنوان نمایشگر ثانویه وجود ندارد و در هر زمان، تنها از یک نمایشگر می توان بهره برد.

بازی های نینتندو سوییچ همانطور که از پیش خبرهایش به گوش رسیده بود، روی کارتریج اجرا می شوند و خبری از دیسک های رایج نیست. این موضوع همچنین بدان معناست که سوییچ به صورت فیزیکی با بازی های قدیمی سازگاری ندارد.

کنترلر نینتندو سوییچ

95alcqdro425tos8kuq4r9-650-80-w600

کنترلرهای اصلی سوییچ، با نام Joy-Con شناخته می شوند و می توان آنها را بهترین پدهایی دانست که نینتندو تا به امروز رونمایی کرده است. این کنترلرها، هنگامی که کنسولی در حالت تبلت قرار دارد به دو طرف نمایشگر متصل می شوند.

از طرف دیگر، کنترلرهای جوی-کان را می توان از تبلت جدا کرده و به عنوان دو کنترلر یک دستی نیز از آنها بهره برد. هر یک از این جوی-کان ها، با مجسمه های Amiibo سازگاری دارند و به صورت مجزا، گیم پدی با امکانات کامل تلقی می شوند.

nintendo_switch_new_8-w600

کنترلر سمت راستی، از سنسور مادون قرمز برخوردار بوده و می تواند اشیا را اسکن کند. نینتندو طی رویداد خود گفت که این کنترلر، قادر به تشخیص ژست های دست بوده و به عنوان مثال، تفاوت میان سنگ، کاغذ و قیچی را شناسایی می کند.

از طرف دیگر، کنترلر سمت چپ به موتوری پیشرفته برای ارائه بازخورد لمسی مجهز شده که می تواند احساس در دست گرفتن اشیای مختلف را منتقل کند. این جوی-کان ها قرار است در دو رنگ آبی نئونی و قرمز نئونی عرضه شوند. نینتندو در حال حاضر دو باندل برای کنسول خود در نظر گرفته که جوی-کان های یک باندل به رنگ خاکستری بوده و باندل دیگر، یک جوی-کان آبی و یک جوی-کان قرمز را در خود جای می دهد.

سرویس آنلاین

2dtxidpaabmnkeuc6gpcc4-650-80-w600

کنفرانس نینتندو، یک خبر بد هم داشت و آن چیزی نیست جز اجبار به پرداخت هزینه برای دسترسی به قابلیت های آنلاین. سرویس آنلاین نینتندو قرار است برای شش ماه نخست، به صورت رایگان در اختیار دارندگان حساب کاربری نینتندو قرار بگیرد اما بعد از آن، یعنی از فصل پاییز، باید به صورت ماهانه مبلغ مشخصی را پرداخت کرد.

در حال حاضر نینتندو ارائه سرویس آنلاین را تنها برای آمریکای شمالی (شامل ایالات متحده، کانادا و مکزیک) تایید کرده و صحبتی درباره سایر مناطق به میان نیاورده. این سرویس قرار است ویژگی هایی مانند دسترسی به لابی ها، چت های صوتی آنلاین و عرضه بازی های رایگان NES و SNES به صورت ماهانه را برای کاربر به ارمغان آورد و احتمالاً با خرید آن، به تخفیف های انحصاری هم دسترسی خواهید داشت.

با این همه برای دسترسی به eShop، مدیریت دوستان و یا به اشتراک گذاری اسکرین شات ها، نیازی به اشتراک سرویس پولی نینتندو نخواهد بود.

تجهیزات جانبی نینتندو سوییچ

%d9%86%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%86%d8%af%d9%88-%d8%b3%d9%88%db%8c%db%8c%da%86

طی نمایشگاه CES امسال بود که کمپانی Snakebyte توسعه تجهیزات جانبی جدیدی را برای کنسول نینتندو سوییچ تایید کرد. با توجه به اینکه Snakebyte قبلاً تجهیزاتی را برای کنسول های Wii U و 3DS هم عرضه کرده، چنین خبری چندان غافلگیرکننده نبود. این کمپانی می گوید که تجهیزات شخص ثالث اش، به گونه ای طراحی شده اند تا توانایی های کنسول سوییچ، به عنوان پلتفرمی که ذاتاً پرتابل است را ارتقا دهند.

Snakebyte تا به این لحظه تنها از دو وسیله جانبی برای سوییچ رونمایی کرده: یک هدست گیمینگ تاشو و یک استارتر کیت. همانطور که اشاره شد، این هدست از قابلیت تا شدن برخوردار است و برای کنسول سوییچ در حالت پرتابل، دستگاهی ایده آل به شمار می رود.

fiwv55nvqbkfhrqxyeknev-650-80-w600

از سوی دیگر، کیت Snakebyte نیز تمام وسایل لازم برای خریداران سوییچ را در خود جای داده و به همراه قاب محافظ، ایرباد، دستمالی برای تمیز کردن بدنه دستگاه، محافظ نمایشگر و قابی برای بازی ها عرضه می گردد.

این کمپانی هنوز قیمت دقیقی برای تجهیزات جانبی خود که قرار است طی بهار 2017 عرضه شوند اعلام نکرده است. اما علاوه بر تجهیزات شخص ثالث، امکان خرید تجهیزات خود نینتندو نیز وجود دارد که شامل کنترلر پرو و کنترلرهای جوی-کان می شوند. کنترلر پرو، قیمتی معادل 69.99 دلار دارد و کنترلرهای جون-کان به صورت تکی با قیمت 50 دلار فروخته می شوند؛ با این همه در صورت خرید یک جفت جوی-کان، از تخفیفی 20 دلاری بهره مند خواهید شد.

مشخصات نینتندو سوییچ

switch_hardware_specs

به لطف بلاگ پست تازه انویدیا، حالا به طور قطع می دانیم که چیپ Tegra این کمپانی، سوخت رسانی به نینتندو سوییچ را برعهده دارد؛ همان چیپی که پیش تر در انویدیا شیلد نیز قرار گرفته است. پردازشگرهای گرافیکی کلاس دسکتاپ انویدیاً اخیرا با ارتقا چشمگیری مواجه شده اند و گفته می شود همین موضوع درباره چیپ های تگرا هم صدق می کند، اما هنوز هیچ چیز به صورت رسمی تایید نشده است.

پردازنده نینتندو سوییچ، سرعت کلاک 1020 مگاهرتز را در هر دو حالت خانگی و پرتابل به ارمغان می آورد اما سرعت کلاک پردازشگر گرافیکی، در این دو حالت متفاوت بوده و به ترتیب با 768 و 307.2 مگاهرتز برابری می کند.

کلاک 307.2 مگاهرتزی شاید در قیاس با کلاک 800 مگاهرتزی پلی استیشن 4 و کلاک 853 مگاهرتزی اکس باکس وان بسیار ناچیز به نظر برسد، اما برای کنار زدن Wii U کافی تلقی می شود؛ و همه ما دیده ایم که نینتندو روی این کنسول نسبتاً ضعیف، به چه پرفورمنس قابل توجهی دست یافته است.

nintendo_switch_contents-w600

در بلاگ پست انویدیا آمده که این چیپ برای استفاده روی موبایل بهینه شده و می توان امیدوار بود که این مسئله، به معنای بهینه سازی مصرف انرژی و عمر زیاد باتری باشد. با این همه گفته می شود که باتری سوییچ در حالت پرتابل، عمری برابر با 2.5 الی 6.5 ساعت دارد.

از منظر حافظه رم، در شایعات آمده سوییچ به حافظه رم 4 گیگابایتی تجهیز شده که آن را در جایگاهی برابر با موبایل های پرچمدار فعلی مانند گلکسی اس 7 اج و موتورولا موتو زی قرار می دهد. متاسفانه این مقدار حافظه رم، نصف میزان رم مورد استفاده در پلی استیشن 4 و اکس باکس است و وضوح گرافیکی سوییچ را نسبت به همتایانش کاهش می دهد.

نمایشگر دستگاه، رزولوشن 720p را تصویر کرده و برای نخستین بار از مولتی تاچ پشتیبانی به عمل آورد. تبلت سوییچ همچنین از پورت USB-C برای شارژ بهره می برد و با کارت های مایکرو SDXC تا سقف 128 گیگابایت سازگاری دارد.

بازی های نینتندو سوییچ

zeldascrn05final-w600

نینتندو در رویداد امروز خود، وقت نسبتاً زیادی را به نمایش بازی های سوییچ اختصاص داد و از بازی هایی مانند Xenoblade Chronicles 2 ،Super Mario Odyssey و Splatoon 2 رونمایی کرد؛ سه بازی کاملاً جدید که هر یک عناوینی بسیار جاه طلبانه به نظر می رسند.

گذشته از این سه بازی، می توان منتظر بازی هایی نظیر Project Octopath Traveler ،Dragon Quest X ،Fire Emblem Warriors و نیز بازی های شخص ثالثی مانند فیفا و The Elder Scrolls V: Skyrim نیز بود. علاوه بر این ها، نسخه ریمستر بازی Mario Kart 8 هم به همراه تمام محتویات الحاقی و نیز محتویاتی اضافه مانند شخصیت ها و مسیرهای مسابقه بیشتر در ماه آوریل برای سوییچ عرضه می گردد.

اما شکی نیست که ستاره اصلی کنفرانس امروز، بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild بود که نه تنها تریلر بسیار جذابی از آن به نمایش درآمد، بلکه عرضه اش به صورت همزمان با سوییچ تایید شد.

b5yv2sjtak3dponhtwvgdp-650-80-w600

در کنار بازی های فراوانی که در کنفرانس نینتندو به نمایش درآمدند یا پس از اتمام آن تایید شدند، عناوینی هم وجود دارند که گفته می شود راهشان را در نهایت به سوییچ باز خواهند کرد. به عنوان مثال در شایعات، اشاره ای به نسخه جدید پوکمون شده و گفته می شود که بازی Dark Souls 3 از همین حالا برای اجرای روی سوییچ آماده است.

در مجموع، بیش از 50 کمپانی مختلف در حال توسعه بیش از 80 بازی برای نینتندو سوییچ هستند که انتظار می رود طی سال نخست یا دو سال ابتدایی، عرضه گردند. از جمله کمپانی هایی که نسبت به عرضه بازی روی سوییچ تمایل نشان داده اند می توان به یوبیسافت، اکتیویژن، الکترونیک آرتز و اسکوئر انیکس اشاره کرد. لیست کامل بازی های تایید شده تا به این لحظه، به شرح زیر است:

  • Untitled FIFA game
  • Ultra Street Fighter 2: The Final Challengers
  • Super Mario Odyssey
  • Skyrim
  • Arms
  • Mario Kart 8 Deluxe
  • Has Been Heroes
  • Just Dance 2017
  • Snipperclips
  • Super Bomberman R
  • 1-2 Switch
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  • Arcade Archives
  • Disgaea 5 Complete
  • Dragon Ball: Xenoverse 2
  • Farming Simulator
  • Fast RMX
  • Fire Emblem Warriors
  • Minecraft Story Mode: The Complete Adventure
  • Minecraft: Switch Edition
  • Puyo Puyo Tetris
  • Rayman Legends Definitive Edition
  • Rime
  • Shin Megami Tensei Brand New Title
  • Skylanders Imaginators
  • Syberia 3
  • Steep
  • Project Sonic 2017
  • Sonic Mania
  • NBA 2K18
  • Lego City Undercover
  • I am Setsuna
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • Mohi Beyki
    Mohi Beyki | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    واسه من بزرگترین مشکل قیمت بازیاشه! دونه‌ای ۶۰ دلار واقعا زیاده در شرایطی که بازی‌های مالتی پلتفرم هم نداره (ینی همین فیفا ای که براش قراره بیاد معلوم نیست مثل فیفای بقیه کنسولا باشه + بازیاش روی کارتریج میان و بعیده حجمشون زیاد باشه)

  • Ehsan Salehi
    Ehsan Salehi | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    تورو خدا یکی به من بگه این هیبریدی که بیشتر میبینم برای ماشین ها استفاده میشه اصلا چی هست :|

  • Alireza
    Alireza | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    شما فک کن نه پلی 4 داری نه ایکس 1.....بعد یک و دویست پول داری میخوای کنسول بخری... مطمعنا پولتو نمیدی نینتندو والسلام

  • st
    st | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    به نظر من که این کنسول رو هر سلیقه ای نمیپسنده .ادم سیصد دلار میره میده یه ایکس باکس وان اس میخره .نهایت لذتو میبره .البته اینم بگم نینتندو اومده یه چیزی بسازه تک باشه با بقیه کنسولا تفاوت داشته باشه .ولی به پای ps4 و ایکس باکس وان نمیرسه .این کنسولو خوبه مثلا در کنار ه ایکس باکس یا پی اس فور اینم کنارش داشته باشی

  • Me.n.KHOF4SH
    Me.n.KHOF4SH | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    نمیدونم نینتندو چه برنامه ای داره. ولی حداقل از نظر من جدا از خود کنسول و قابلیت هاش این عناوین بازی هیچ حرفی برای گفتن جلوی PS4 , Xbox1 ندارن با توجه به اینکه اونقدرا تفاوت قیمت ندارن.
    من همین الانش لپ تاپ دارم همین کارو با سخت افزار خیلی قویتر از این برام انجام میده. اگه قرار باشه کنسول بازی و لوازم جانبیش رو بخرم حتما PS4 رو بخاطر VR میخرم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی