ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سرویس Google Maps چگونه کار می کند؟

سرویس گوگل مپس اگر چه به یکی از اجزای اصلی اینترنت در یک دهه ی اخیر تبدیل شده اما با این حال تعداد کمی از کاربران شیوه ی کارکرد آن را می دانند. به عنوان ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۵ دی ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

سرویس گوگل مپس اگر چه به یکی از اجزای اصلی اینترنت در یک دهه ی اخیر تبدیل شده اما با این حال تعداد کمی از کاربران شیوه ی کارکرد آن را می دانند. به عنوان مثال شاید از خود بپرسید که گوگل چگونه نقشه ی مناطق مختلف جهان را تهیه می نماید و یا چگونه این کمپانی برای به روز نگه داشتن نقشه های خود داده های مختلف در سطح جهان را جمع آوری می کند؟

همچنین در ادامه ممکن است از خود بپرسید که آن ها چگونه وضعیت زنده ترافیک، محدودیت های سرعت جاده ای و ساعت فعالیت کسب و کارهای نزدیک شما را ثبت می کنند؟ در ادامه برای رسیدن به پاسخ از شما دعوت می کنیم که تا پایان همراه مان باشید.

چرا گوگل سرویس Google Maps را راه اندازی کرد؟

مأموریت اصلی گوگل این است که اطلاعات جهانی را سازماندهی کرده و آن را به شکلی مفید در اختیار عموم مردم قرار دهد. بسیاری از پروژه های این روزهای کمپانی (نه همه ی آن ها!) نیز روی همین مأموریت تمرکز دارند؛ مأموریتی که شامل جمع آوری، سازماندهی و تفسیر میلیون ها گیگابایت اطلاعات می شود.

با این حال اطلاعات مذکور تنها به شکل آنلاین نبوده و بسیاری از آن ها به شکل آفلاین به حیات خود ادامه می دهند. Manik Gupta مدیر ارشد تولید سرویس گوگل مپس، طی صحبت هایش با وبسایت The Atlantic اظهار داشته که:

هر روزی که از زندگی مان می گذرد، در حال تلاش هستیم تا شکاف میان دیده هایمان در دنیای واقعی و دنیای آنلاین را پر کنیم.

google-maps-670x341-w600

در مراحل ابتدایی کار گوگل مپس مقدار زیادی از اطلاعات آفلاین را گرفته و آن ها را به صورت آنلاین منتشر می کند. از چیزهایی مثل شبکه های بزرگراهی، نشانه های راه ها، نام خیابان ها و کسب و کارها صحبت می کنیم. در همین خصوص گوگل امیدوار است تا سرویس مپس در آینده بتواند بیشتر از این ها را انجام دهد.

جمع آوری اطلاعات برای Google Maps

وقتی که سخن از جمع آوری اطلاعات برای حفظ و بهبود گوگل مپس به میان می آید به نظر می رسد که هرگز به اندازه ی کافی اطلاعات وجود نداشته نباشد. اگر دقیق تر به قضیه نگاه کنید متوجه خواهید شد که سابقه ی همه ی این اطلاعات به کمتر از 3 سال می رسد. این مأموریت یک پروژه در مقیاس بسیار گسترده است.

شرکای سرویس

برای کمک به این حرکت، شرکای سرویس مپس (کسانی که به بهبود این سرویس کمک می نمایند) از طریق برنامه ی پایه ی شرکای گوگل جامع ترین و معتبرترین منابع داده را برای گوگل به ارمغان می آورند. تعداد زیادی از سازمان ها داده های برداری دقیقی را در اختیار گوگل قرار می دهند.

این سازمان ها شامل نهادهایی چون خدمات جنگلداری USDA، پارک ملی ایالات متحده آمریکا، بنیاد زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، شوراهای شهرها و شهرستان های مختلف و... می شوند. این داده ها برای مشخص کردن تغییر مرزها و آبراه ها، نمایش مسیرهای جدید دوچرخه سواری و... استفاده شده و کمک می نمایند تا جای ممکن نقشه ی پایه به روز بماند.

قابلیت Street View

Street View گوگل راهی بی پایان است. آن ها از وسایل نقلیه پراکنده ای در اطراف این سیاره استفاده می کنند که هدفشان رانندگی در جاده های در دسترس و عمومی است. علاوه بر این به هر مکانی که پا بگذارند هم ملزم به عکس برداری 360 درجه از آن نقطه هستند.

google-street-view-670x358-w600

بر اساس مختصات جی پی اس این وسایل نقلیه، گوگل در بالای نقشه ی پایه تصاویر Street View را پوشش می دهد. Street View چیزی بیشتر از چشم انداز پانوراما از خیابان ها و مقصد را در اختیارتان می گذارد. با استفاده از قابلیت در حال بهبود تشخیص کاراکتر نوری (OCR) گوگل می تواند چیزهایی مانند نشانه های راه ها، علائم راهنمایی و رانندگی و نام کسب و کارها را نیز خوانده و تشخیص بدهد.

این خواندن اضافه پردازش و در نهایت تبدیل به داده ناوبری و مسیر می شود که گوگل مپ می تواند آن ها را با پایگاه داده ی خود ترکیب کند. اگر نام یک خیابان پس از آخرین عکسی که از آن گرفته شده تغییر کند عکس Street View می تواند این رخداد را تشخیص دهد. این مورد تا حدودی روند ساخته شدن یک پایگاه داده بزرگ از کسب و کارهای محلی توسط گوگل را نیز توضیح می دهد.

ماهواره ها

لایه ی دیگری از گوگل مپس، نمای ماهواره ای است. این مورد مشارکت نزدیکی با ابزار Google Earth دارد و از ترکیب عکس هایی با وضوح بالا که توسط ماهواره های موجود در فضا گرفته شده اند، ساخته شده است. این تصاویر نیز مانند Street View و داده ی ارائه شده توسط سازمان های خارجی مجدداً چک می شوند.

این کار کمک می کند تا سرویس گوگل مپس با توجه به تغییرات زمین شناسی، ساختمان های جدید و یا تغییر یافته نقشه های خود را به روز رسانی نماید.

خدمات مکانی

اطلاعات زیادی در دسترس نیست که گوگل دقیقاً چگونه از خدمات مکانی تلفن های هوشمند برای به روز نگه داشتن سرویس گوگل مپس استفاده می نماید، اما مشخصاً ویژگی مذکور نقش بزرگی را در این خصوص بازی می کند.

google-maps-directions-670x478-w600

اگر گوگل به دیتای مکانی جمع آوری شده از تلفن هوشمندتان دسترسی دارد، بنابراین می توان گفت که شما نیز بخشی از عملیات جمع سپاری گوگل به منظور بهبود و گسترش سرویس نقشه ی این کمپانی هستید. از داده ی مکان شما می توان برای چیزهایی چون به روز رسانی وضعیت زنده ترافیک، برآورد سرعت ترافیک در حال حاضر و تعیین انحرافات جاده ها استفاده کرد.

اگر یک مسیر شلوغ ناگهان بدون ترافیک شود، گوگل مپس می تواند فرض کند که انحرافی وجود دارد و بر این اساس به تنظیم جهت ها بپردازد. گوگل همچنین از این داده برای تخمین ساعتی که یک کسب و کار مشغول خواهد بود، استفاده می کند. این کار با بررسی ترافیک های انسانی در مکان های منحصر به فرد انجام می پذیرد.

کمی ترسناک به نظر می رسد اما باید بگوییم که این روش یکی دیگر از تلاش هایی است که جهت انتقال اطلاعات آفلاین به فضای آنلاین صورت می گیرد.

کاربران Google Maps

Google Map Maker یکی دیگر از راه هایی است که گوگل برای بهبود مپس از آن کمک می گیرد. برنامه ای که در سال 2008 به وجود آمد. کار با آن بسیار شبیه به OpenStreetMap است و Google Map Maker اجازه می دهد تا هر کس با استفاده از دانش محلی خود در راستای ارتقای سرویس مپس قدم بر دارد.

خبر خوب آن که بیشتر این قابلیت ها در حال ادغام با ابزار Google Maps بوده و Map Maker در سال 2017 و در صورتی کامل منتقل شود برای همیشه تعطیل خواهد شد.

google-map-maker-670x321-w600

در کوتاه مدت کاربران می توانند با مشارکت شخصی خود نقشه را ویرایش نمایند. شما قادر به ویرایش و اضافه کردن مکان ها، جاده های جدید، ساختمان ها و مسیرهای پیاده روی هستید. همچنین اگر فکر می کنید که می توانید از این مزیت سوء استفاده کرده و دست به خراب کاری بزنید باید بگوییم که ویرایش شما توسط کاربران دیگر بررسی می شود.

این بدان معناست که ارتش عظیمی از سردبیران عمومی وجود دارند که به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته گوگل مپ را به روز نگه می دارند. این امر به ویژه برای نقشه برداری موقعیت های صعب العبور و جمع آوری اطلاعاتی که دور از دسترس و یا آگاهی باشد، بسیار مفید است.

راهنماهای محلی

علاوه بر ارتش سردبیران، گوگل دارای میلیون ها کاربر است که اصطلاحاً به آن ها راهنماهای محلی می گویند. راهنمای محلی قابلیتی است که مطمئنا شما را به یاد وبسایت Foursquare می اندازد و گوگل هم به همین شکل در تلاش برای جمع آوری لایه ای از داده های ذهنی برای وضع روی نقشه ی اصلی است.

وقتی در گوگل مپس هستید به My Contributions بروید. پس از آن می توانید مکان های مختلف را در منظقه ی خود جستجو نمایید. با ثبت یک بررسی، پاسخ به چند سوال و ارسال عکس می توانید به این لایه ی اضافی داده کمک کنید.

این دانش محلی کمک می کند تا گوگل مپس بداند که مثلاً یک هتل پارکینگ دارد و یا یک رستوران از منوی گیاهی برخوردار است یا خیر. در عوض این کارها کاربران می توانند به عنوان پاداش جایزه هایی چون افزایش فضای ذخیره سازی گوگل درایو هدیه بگیرند.

منطقی بودن داده ها

همانطور که دیدید حجم داده هایی که توسط گوگل جمع آوری می شوند فوق العاده عظیم هستند؛ حتی در صورتی که داده های حاصله از تعامل کمپانی با دیگر سرویس های کسب و کار را نادیده بگیریم. این لایه از داده ها وقتی پردازش می شوند، همان چیزی هستند که به ما امکان دسترسی به تمام اطلاعات موجود در گوگل مپ را می دهند.

اما در واقع چه چیزی باعث می شود که این داده ها درست و منطقی باشند؟ این تا حد زیادی بستگی به انواع الگوریتم هایی دارد که شالوده گوگل را به عنوان یک کمپانی تشکیل می دهند. این الگوریتم ها که به شدت پیچیده و مرموز هستند در جهت پالایش داده ها، یافتن تناقض ها و پیوند دادن تمامی این موارد برای کاربردی نمودن آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال وقتی Street View تصاویر را برای تابلوهای جاده ای و نام کسب و کارها اسکن می کند، الگوریتم ها ممکن است به وسیله ی تفسیر این علائم شبکه های جاده ای منطقی ایجاد کنند. در همان زمان ممکن است داده های مکانی برای محاسبه ی سریع ترین مسافت بین نقطه ی A و B در نظر گرفته شود.

اگر چه الگوریتم ها روز به روز در حال پیشرفت و ارتقا هستند، اما برای انجام بعضی کارها سرانجام به محدودیت بر می خورند. به همین منظور نیروی انسانی هم در جمع آوری اطلاعات به آن ها یاری می رساند. اگر چیزی وجود داشته باشد که الگوریتم های گوگل نتوانند تفسیری منطقی از آن داشته باشند، یکی از اعضای تیم به صورت دستی به آن نگاه و تنظیمات را درست می نماید.

google-employee-670x455-w600

گاهی اوقات بعضی جاده ها به طور دستی به گوگل مپس اضافه می شوند. دلیلش هم مشخص است؛ گاهی اوقات بهترین راه برای درک آن چه در جاده دیده می شود محول کردن کار به انسان هاست که بدون شک کاری بزرگ به شمار می رود. به همین منظور گوگل تیم های مختلفی در سراسر جهان دارد تا اطلاعات هر کشور را به روز نگه دارند.

هنگامی که یک اشتباه در Google Maps وجود دارد

هر روزه انبوه تغییرات روی سرویس گوگل مپ اعمال می شود. برخی از این تغییرات ممکن است مربوط به اضافه کردن مکان ها و جاده های جدید باشد در حالی که تغییرات دیگر به تصحیح خطاها مربوط می شوند. اما جالب است بدانید که بسیاری از این اشتباهات توسط کاربران معمولی اپلیکیشن انتخاب و تصحیح می شوند.

ویرایش توصیف مکان ها، اضافه کردن جاده ها و... نیز جزو همین موارد هستند. گوگل تیمی بزرگ از مردم دارد که به گسترش سرویس نقشه این کمپانی کمک می نمایند.

editing-google-maps-670x318-w600

یکی از خوبی های این گزارش ها بررسی و عمل به صورت دستی است. این کار با استفاده از اطلس برنامه ی ویرایش نقشه گوگل انجام می شود. در ادامه ی همین روند نیز مسیرهای جدید با دست کشیده شده، جاده ها متصل می شوند و ساختمان های جدید نقشه برداری خواهند شد.

این پروژه ای است که هیچ گاه به پایان نمی رسد. با هزاران جاده ای که روزانه ساخته می شوند و شهرستان هایی که در صورت الزام در حال تغییر قوانین ترافیکی هستند، گوگل مپس باید در میدان جنگ مجهزتر از همیشه قدم گذاشته تا به وسیله ی آن دقیق بودن خود را حفظ نماید.

Google Maps: یک تعهد بزرگ

در حالی که خیلی ها گوگل مپس را به سادگی «یک نقشه دیگر» می خوانند، اما این سرویس از هزاران لایه تشکیل شده که با کم لطفی نادیده گرفته می شوند. اما نکته اینجاست که تمامی این موارد دست به دست هم داده تا از گوگل مپس سرویسی قابل اعتماد بسازند؛ سرویسی که رقبای دیگر آن از منظر کیفیت و پرداخت به قابلیت ها به گرد پای آن هم نمی رسند.

میلیون ها مایل رانندگی، به کار گیری الگوریتم های پیچیده و  استفاده از انبوهی از داده های انسانی گوگل مپس را به سرویسی تبدیل کرده که نمی توان آن را دید و تحسین نکرد.

google-street-view-var-670x433-w600

با این حال گوگل نمی خواهد در این نقطه متوقف شود. گوگل مپس در حال حاضر نقش مهمی را در تاخت و تازهای گوگل در حوزه اتومبیل های خود ران ایفا می کند. مادامی که اطلاعات بیشتر و تصاویر و ویدیوها به این سرویس نقشه پیوند زده می شوند، گوگل مپس بیش از آن که نقشه ای از جهان باشد می تواند در آینده نزدیک به یک «راهنمای جهانی» تبدیل شود.

آیا این روش های داده برداری و نگهداری از گوگل مپس را می دانستید؟ فکر می کنید جای چه اطلاعاتی در سرویس نقشه گوگل خالی است؟ بی صبرانه منتظر تجربیات و نظرات شما هستیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۲۶ دی ۱۳۹۵

    گوگل یکی از بهترین و کاملترین نقشه ها و مکان ها رو داره اما متاسفانه باید بگم یکی از بدترین مسیریابی‌‌ها رو داره. البته احتمالا این بخاطر تحریم های ایران باشه. من بارها در حین رانندگی با مسیریابی گوگل به اشتباه برخوردم. خروجی ها دیده نمیشدند یا بعد از رد کردن نشون داده میشدند که یکی از بدترین اتفاقات خصوصا در بزرگ‌راه‌های تهرانه.

    • آریا
      آریا | ۲۷ دی ۱۳۹۵

      نقشه تون کالیبره نبوده. وگرنه برای من کاملا دقیق نشون میده

  • ali
    ali | ۲۵ دی ۱۳۹۵

    شاید اغراق نباشه بگیم مفیدترین اپ موبایله!

مطالب پیشنهادی