ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چگونه از بند اپل رها شویم؟

آیفون، مک بوک، و اپل واچ، این سه گانه دوست داشتنی و وسوسه انگیز؛ حتی در کشور ما نیز کاربران زیادی هستند که مدت ها از این سه همکار در قالب پلتفرم اپل استفاده می کنند و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۸ دی ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

آیفون، مک بوک، و اپل واچ، این سه گانه دوست داشتنی و وسوسه انگیز؛ حتی در کشور ما نیز کاربران زیادی هستند که مدت ها از این سه همکار در قالب پلتفرم اپل استفاده می کنند و سهولت انجام وظایف شخصی و حرفه ای و اشتراک گذاری آنها بین دیوایس های مختلف را تجربه می نمایند.

با این حال طی سال های اخیر، موارد زیادی باعث شده که رضایت کاربران اکوسیستم اپل به سطحی پایین تر از ایده آل تنزل پیدا کند. سبد محصولات اهالی کوپرتینو مدت هاست که نوآوری چشمگیری را به خود ندیده، و دستگاه های جدید به ازای ارتقاء ناچیز کارآیی، افزایش قابل توجه قیمت را بر کاربر تحمیل می کنند.

محدودیت استفاده از برخی سرویس ها در کشور ما، فقدان هرگونه خدمات پس از فروش حتی در ابتدایی ترین سطح، و سردرگمی برای انجام تعمیرات را نیز می توان به دلایل نارضایتی از محصولات اپل اضافه کرد.

غلبه بر وابستگی به اکوسیستم اپل کار دشواریست

به همین دلیل، بسیاری از افراد می خواهند از قید و بند آی دیوایس ها رها شده و گزینه های دیگری را تجربه کنند، و خوشبختانه موارد متعددی نیز پیش روی آنها قرار دارد، از جمله موبایل های اندرویدی و کامپیوترهای ویندوزی. در این میان، غلبه بر وابستگی شدید به اکوسیستم اپل کار بسیار دشواریست و این هراس نیز وجود دارد که شاید ویژگی های مفید و سودمند محصولات این کمپانی را نتوان در جای دیگر یافت.

در ادامه می خواهیم وضعیت محصولات اخیر اپل، جایگزین های مناسب آنها، و راهکارهای نقل و انتقال مطمئن و بدون دردسر به پلتفرم های جدید را بررسی کنیم.

گام اول: دیوایس هایی غیر از محصولات اپل تهیه کنید

لپ تاپ

اپل اوایل آبان ماه امسال در مراسمی اختصاصی، بالاخره نسل جدید مک بوک پروهایش را معرفی کرد، اما از همان ابتدا با انتقادات زیادی روبرو شد. در واقع لپ تاپ های حرفه ای 2016 اهالی کوپرتینو از مشکلات متعددی رنج می برند که از میان آنها می توان به محدودیت درگاه، فقدان فناوری MagSafe، حذف کلیدهای فانکشن، محدودیت رَم به 16 گیگابایت، و شارژدهی نه چندان مناسب اشاره کرد.

در کنار این نقاط ضعف، باید به قیمت بالای این محصولات در کشورمان نیز اشاره کرد که مانعی بزرگ سر راه خریداران احتمالی آنها به شمار می رود. بنابراین اگر قصد داشتید مک بوک قبلی خود را با مدل جدید جایگزین کنید ولی به خاطر مشکلات فوق از این تصمیم منصرف شده اید، شاید وقت آن رسیده که به سراغ ویندوز بیایید.

اکنون لپ تاپ های متعددی در رقابت با مک بوک های اپل وجود دارند

در گذشته مک بوک های اپل از نظر طراحی، زیبایی و قدرت بر دیگر محصولات بازار برتری داشتند، اما چند سالیست که تولیدکنندگان مختلف از جمله Dell، اچ پی، ایسوس، لنوو و غیره دست به کار شده و لپ تاپ های فوق العاده ای وارد بازار کرده اند.

اگر خواهان گران قیمت ترین و خاص ترین محصولات هستید، می توانید به سراغ سازنده ویندوز یعنی مایکروسافت و خانواده سرفس بوک ها بروید، ضمن اینکه می توانید لیست بهترین لپ تاپ های سال 2016 از نگاه دیجیاتو را نیز از نظر بگذرانید.

حتی اگر قصد ندارید در ابتدای کار خیلی ریسک کنید، نوت بوک هایی در بازه قیمتی 2 الی 3 میلیون تومان در بازار حاضرند که سخت افزاری به مراتب قوی تر از مک بوک های اپل دارند و به راحتی از پس اجرای نرم افزارهای حرفه ای و بازی های سنگین بر می آیند.

از سوی دیگر اگر اکثر کارهای شما در کامپیوتر مک در قالب مرورگر وب انجام می شود، بهترین انتخاب برای شما کروم بوک خواهد بود. این دستگاه ها با سیستم عامل Chrome OS  امکانات محدودتری را نسبت به ویندوز ارائه می دهند و البته قیمت کمتری هم دارند، اما می توانند نیازهای روزمره خیلی از افراد را برآورده سازند.

موبایل

اپل در سال جاری آیفون 7 را معرفی کرد و سخت افزاری به روز را در قالب طراحی تکراری و مشابه دو سال قبل روانه بازار نمود، اقدامی که به مذاق طرفداران این کمپانی خوش نیامد و اکثر کاربرانی که آیفون 6s یا حتی 6 داشتند، چندان رغبتی به تعویض موبایل خود پیدا نکردند.

از طرفی فقدان جک هدفون، مشکلات باتری، و قیمت 3 الی 4.5 میلیون تومانی مدل های مختلف این تلفن همراه نیز مزید بر علت شد تا آیفون 7 از فهرست خرید بسیاری از کاربران دور بماند. در مقابل، بازار موبایل های اندرویدی هر روز متنوع تر و پیشرفته تر می شود.

متنوع ترین و گسترده ترین پلتفرم موبایلی حال حاضر، اندروید است

در واقع بین سه پلتفرم iOS، اندروید و ویندوز، متنوع ترین حوزه در اختیار سیستم عامل موبایلی گوگل است. تعداد اسمارت فون های اندرویدی موجود در بازار به قدری زیاد است که انتخاب یکی از بین آنها را دشوار می کند، اما می توان از محصول خود گوگل یعنی پیکسل به عنوان بهترین گزینه برای مهاجرت به اکوسیستم اندروید نام برد.

در موبایل های پیکسل گوگل می توانید خالص ترین حالت اندروید را تجربه کنید، و جدیدترین آپدیت ها و پَچ های امنیتی را به صورت مستقیم و در کوتاه ترین زمان ممکن دریافت نمایید، و از خدمات اختصاصی کمپانی سازنده نیز استفاده کنید.

در مقابل، شرکت های دیگر نیز موبایل های پرچمدار و میان رده قابل تحسینی را وارد بازار کرده اند که چه از نظر سخت افزاری و چه از جنبه زیبایی، گزینه های خرید ارزشمندی محسوب می شوند و هرکدام از آنها به امکانات ویژه ای از سوی تولیدکننده مجهز شده اند.

به هر حال در مقابل یک یا دو دستگاه آیفون در هر سال، صدها محصول اندرویدی به بازار می آیند که حق انتخاب مشتری را به سطحی فراتر از انتظار افزایش می دهد. بهترین موبایل های سال 2016 به انتخاب دیجیاتو می تواند در این تصمیم به شما کمک کند.

ساعت هوشمند

همچون دیگر محصولات سال جاری کمپانی آمریکایی، اپل واچ سری 2 نیز نتوانست انتظارات کاربران را برآورده سازد و افرادی که از نسل اول این اسمارت واچ استفاده می کنند، دلیل قانع کننده ای برای ارتقاء آن نیافتند.

از سوی دیگر، متأسفانه ساعت هوشمند اپل فقط با آی دیوایس ها سازگار است و بنابراین نمی توانید اپل واچ را با لپ تاپ ها و موبایل های دیگر همگام سازید. بنابراین ابتدا با دقت به این موضوع فکر کنید که آیا واقعاً به ساعت هوشمند نیاز دارید یا خیر؛ سپس اگر به هر نحوی به پاسخ مثبت رسیدید، به سراغ گزینه های موجود بروید.

یکی از بهترین اسمارت واچ های بازار در حال حاضر، Gear S3 سامسونگ است که در دو مدل کلاسیک و فرانتیر عرضه می شود و با اکثر موبایل های اندرویدی کنونی سازگار است. در مقابل شرکت های دیگر همچون ال جی، سونی، ایسوس، هوآوی، موتورولا و غیره نیز ساعت ها و دست بند های هوشمندی را به بازار عرضه کرده اند.

برای شروع می توانید فهرست بهترین ابزارهای پوشیدنی سال 2016 به انتخاب دیجیاتو را نیز مطالعه کنید.

گام دوم: انتقال به اکوسیستم جدید

گوگل بهترین جایگزین پلتفرم نرم افزاری اپل به شمار می رود.

پلتفرم اپل صرفاً شامل سخت افزار نیست و امکانات نرم افزاری را نیز در بر می گیرد، بنابراین برای اینکه به طور کامل بتوانید از حیطه اپل خارج شوید، باید داده های شخصی خود را به اکوسیستم جدید منتقل سازید.در این زمینه، بهترین انتخاب از نظر تنوع قابلیت ها و پشتیبانی، گوگل است. بسیاری از کاربران دیوایس های ویندوزی و حتی اعضای پلتفرم اپل نیز از خدمات گسترده گوگل بهره می گیرند.

نصب گوگل درایو روی آیفون و همگام سازی مخاطبین، تصاویر، ویدیوها و تقویم

انتقال تمام داده ها از آیفون به موبایل اندرویدی جدید، بسیار ساده است. برای این منظور کافیست اپلیکیشن گوگل درایو را نصب کرده، اکانت گوگل را در آن وارد ساخته و عملیات پشتیبان گیری را انجام دهید. در مرحله بعد، هنگام تنظیم اسمارت فون اندرویدی برای نخستین بار، حساب گوگل خود را وارد سازید تا اطلاعات فوق به صورت خودکار در اختیارتان قرار گیرد.

نیازی نیست نگران فضای ذخیره سازی برای تصاویر و ویدیوها باشید، چون Google Photos در حال حاضر به صورت رایگان و نامحدود، تمامی تصاویر با رزولوشن حداکثر 16 مگاپیکسل و ویدیوهای تمام اچ دی را در فضای کلاود نگهداری می کند.

انتقال داده های حجیم و متفرقه

در این زمینه خوشبختانه مشکل خاصی وجود ندارد و مک بوک هم از هاردهای اکسترنال پشتیبانی می کند. بنابراین می توانید هارد را به لپ تاپ خود متصل کرده و فایل ها را روی آن کپی کنید؛ البته امیدواریم مک بوک شما پورت USB داشته باشد، وگرنه باید به دنبال دانگل های تبدیل درگاه های مختلف بگردید، یا اینکه از فضاهای ذخیره سازی آنلاین استفاده کنید.

خبر خوب اینکه اگر در سرویس آفیس 365 مایکروسافت ثبت نام کنید، می توانید یک ترابایت فضای ذخیره سازی آنلاین را در وان درایو به دست آورید که به طور کامل نیازهایتان را برآورده خواهد کرد.

استفاده از اپلیکیشن های پیام رسان جایگزین

جایگزین مناسبی برای اپلیکیشن پیام رسان اپل در ویندوز وجود ندارد

در این قسمت شاید کار سختی را پیش رو داشته باشید. یکپارچگی اپلیکیشن Messages بین کامپیوترهای مک و آیفون یکی از قابلیت های پرطرفدار اکوسیستم اپل است، و امکان ارسال SMS عادی که پس از آپدیت Yosemite به مک او اس آمده نیز بر جذابیت آن می افزاید.

متأسفانه در حال حاضر در پلتفرم ویندوز، اپلیکیشنی داخلی برای همگام سازی ارسال پیام متنی با موبایل های اندرویدی وجود ندارد و استفاده از برنامه های شخص ثالث نیز به خاطر مسائل امنیتی، توصیه نمی شود.

اما اگر از پلتفرم های پیام رسان اینترنتی استفاده می کنید، گزینه های متعددی پیش روی شماست که پرکاربردترین آنها در حال حاضر و در کشور ما، تلگرام است. این برنامه را به راحتی می توانید روی موبایل اندرویدی و کامپیوتر ویندوزی خود نصب کنید و به صورت یکپارچه به تبادل پیام متنی، عکس یا ویدیو بپردازید.

البته گوگل نیز مدتهاست سامانه Hangouts را در اختیار کاربران قرار داده، اما با ارائه پیام رسان های Allo و Duo نمی توان آینده ی چندان روشنی برای آن متصور شد.

سیستم پرداخت موبایلی

اگرچه Apple Pay در ایران پشتیبانی نمی شود، اما اگر به دنبال جایگزینی برایش هستید تا در آینده از آن استفاده کنید، نگران نباشید. تقریباً تمامی اسمارت فون های اندرویدی جدید از سیستم مشابهی به نام Android Pay پشتیبانی می کنند که از فناوری NFC بهره می گیرد.

اندروید پی در مرورگر کروم

شرکت سامسونگ نیز به طور جداگانه سیستم Samsung Pay را در موبایل هایش تعبیه کرده که بر اساس فناوری MST عمل می نماید. البته برخلاف Apple Pay که از طریق Mac هم قابل استفاده است، سیستم های پرداخت اندروید در حال حاضر فقط از طریق تلفن همراه فعال می شود.

سرویس پخش موسیقی

اگر کاربر اکوسیستم اپل باشید، طبیعتاً از آیتونز و Apple Music استفاده کرده اید و از مجموعه عظیم و گسترده موزیک های ناب لذت برده اید. با این حال، به راحتی می توانید در کامپیوترهای ویندوزی و موبایل های اندرویدی، اپلیکیشن پرطرفدار اسپاتیفای را نصب کنید و به حجمی مشابه از آهنگ های مورد علاقه خود دست یابید.

اپلیکیشن ها و نرم افزارهای مک

این مورد آخر دیگر قابل اجرا نیست. اپلیکیشن ها و برنامه هایی که روی مک بوک خود نصب کرده اید را نمی توان به لپ تاپ جدید ویندوزی انتقال دهید. برای این کار، باید نسخه مخصوص ویندوز همین نرم افزارها یا مشابه آنها را پیدا کرده و نصب نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • jalal
    jalal | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    بسی مقاله مزخرفی بود . اولین مقاله نویسنده محترم بود . بابا ملت خیلی باهوش تر و باسواد تر از این حرفا هستن . هرکسی هم هرچیزی رو که دوست داشته باشه و به کارش میاد میخره . این مقاله برای بچه ها بود بیشتر

  • | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    اگه قدر پولو بدونیم از بندش خلاص میشیم?

  • مسیح م
    مسیح م | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    نمیشه. یعنی سخته. سیستم عاملش خیلی خوبه و اپ استور هم پره از برنامه های عالی. نمیشه. پول هم نداریم دیگه. اصلاً نمیشه. ?

  • najioun
    najioun | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    اپل مشکل خالی شدن شارژ باطری هاش و خاموش شدن ناگهانی آیفون هاشو برطرف کرد . داره براتون پاوربانک تولید می کنه فقط 200 دلار :)))))))))))))))))))))))))))))

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی