ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سایپا خودرو برقی می سازد؛ رویا پردازی جمعی به مناسبت روز هوای پاک

بار دیگر به روز ملی هوای پاک (29 دی ماه) رسیدیم و به همین مناسبت فاز تازه ای از وعده و وعید مسئولین و مدیران امر در زمینه حفظ محیط زیست و گسترش طرح های ...

تیم خودرو
نوشته شده توسط تیم خودرو | ۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۰

بار دیگر به روز ملی هوای پاک (29 دی ماه) رسیدیم و به همین مناسبت فاز تازه ای از وعده و وعید مسئولین و مدیران امر در زمینه حفظ محیط زیست و گسترش طرح های حافظ محیط زیست مطرح شده است.

مهدی جمالی که پیش تر در طی سخنانی عجیب کیفیت و قیمت پراید را در سطح جهانی مثال زدنی و بی رقیب توصیف کرده بود به مناسبت روز هوای پاک از ابلاغ ماموریت به بخش تحقیق و توسعه سایپا در راستای مطالعه بر روی پلت فرم و تکنولوژی خودروهای برقی خبر داده است.

این درحالیست که سایپا طی 10 سال اخیر به غیر از اعمال تغییرات بر روی پلت فرم پراید و ساخت خودروهای خانواده X100 و X200 (تیبا و ساینا) که از پروژه مذکور مشتق شده اند، هیچ حرکت ملموس دیگری را در راستای کاهش فاصله تکنولوژی خود نسبت به خودروهای روز جهان انجام نداده است.

اما در نقطه مقابل خودروسازان چینی که به شدت تحت فشار های دولتی ناشی از مواجه با آلودگی هوا قرار دارند تاکنون چندین محصول هیبریدی و تمام برقی را روانه بازارهای فروش کرده اند.

با این شرایط کمی بعید به نظر می رسد که دستور ساخت خودروهای برقی مدیرعامل سایپا، حتی در صورت تحقق نیز چیزی بیشتر از یک پروژه مشترک با خودروسازان چینی باشد.

هرچند معمولا چنین طرح هایی به سرعت به دست فراموشی سپرده می شوند و ممکن است تا سال ها رنگ واقعیت به خود نگیرند.

وزارت صنعت نیز در راستای روز هوای پاک از برنامه خود برای افزایش 4 برابری تعداد تاکسی ها از 15 هزار به 60 هزار دستگاه در شهر تهران و تعیین بودجه برای جایگزینی و نوسازی ناوگان اتوبوس سازی خبر داده است.

همچینن به گفته وزیر صنعت، پروژه ای برای ساخت موتورهای 3 سیلندر توربو با مشارکت شرکت های آلمانی و اتریشی در حال انجام است که می تواند منجر به کاهش مصرف سوخت نسل بعدی خودروهای ایران خودرو و سایپا به کمتر از 5 لیتر در یکصد کیلومتر شود.

همچنین جناب آقای نعمت زاده در مقام وزارت صنعت از تولید و عرضه 15 هزار موتورسیکلت برقی در طول سال جاری خبر داده اند و این درحالیست که هنوز هیچ اثری از این موتورسیکلت ها در خیابان های تهران دیده نمی شود و شرایط واگذاری و فروش و خدمات پس از فروش آن ها نیز به هیچ عنوان روشن نیست.

جالب تر آنکه روز گذشته به همین مناسبت مراسمی نیز در راستای رونمایی از ناوگان حمل و نقل پاک شهرداری تهران در محدوده بازار تهران برگزار شد که به رونمایی از اتوبوس های دو طبقه قرمز رنگ چینی ANKAI، اتوبوس های گازسوز ایویکو ایتالیایی، تاکسی های هیبریدی سوناتا، دوچرخه های برقی و موتورسیکلت های چینی اختصاص داشت.

تصاویر این رویداد جالب را می توانید در مجموعه عکس های فوق مشاهده فرمایید.

سال گذشته نیز شرکتی به نام آرین تاکسی در همین ایام از مجموعه تاکسی های هیبریدی تویوتا کمری و نمونه های کم الاینده (یورو 5) رنو فلوئنس رونمایی کرده بود و قرار بود این تاکسی ها را در شمار 5000 دستگاه راهی خیابان های تهران کند اما حالا پس از یک سال  از کم و کیف انجام این پروژه اطلاعاتی در دست نیست.

به هرحال باید تا 29 دی ماه سال 96 منتظر ماند ودید که وعده های مدیران ارشد صنعت خودروسازی کشورمان در سال آینده چه خواهد بود و آیا ممکن است درصدی از این اهداف تا سال دیگر محقق شود یا خیر.

به روز رسانی: حدود یک سال پس از اعلام خبر اولیه ساخت خودرو برقی توسط سایپا، مدیرعامل جدید این شرکت در نشستی خبر در دهم دی ماه سال 97 از تولید مدل برقی تیبا در یک خط تولید اختصاصی برای این محصول خبر داد، با این حال تاکنون جزییاتی در مورد مشخصات فنی، قیمت و زمان تولید این محصول توسط سایپا اعلام نشده است و احتمالا برای انتشار این اطلاعات باید تا سال آینده صبر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • شهنوازی
    شهنوازی | ۴ بهمن ۱۳۹۵

    یا همه پیغمبران

  • Mehdi
    Mehdi | ۳۰ دی ۱۳۹۵

    تسلا با اون عظمت با سیستم خودران ماشینای برقیش کلی کشته گرفت. وای به حال این حلبی ساز...

  • عموجانی
    عموجانی | ۳۰ دی ۱۳۹۵

    فک کنم منظورش اینه که تو ماشیناش صندلی الکتریکی میزان تا سرنشیناش کمتر زجر بکشن?

  • YAS...
    YAS... | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    دارم میرم خودکشی! کسی نمیاد؟

  • قادرنژاد
    قادرنژاد | ۲۹ دی ۱۳۹۵

    شرکتی که نتونسته ششیه خودروهاشو برقی کنه چطور میخواد یه خودروبرقی بسازه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی