ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کشور چین به دنبال ساخت نسخه آزمایشی اولین ابررایانه در مقیاس اگزا است

سال گذشته، کشور چین از سریع ترین ابررایانه جهان به نام «Sunway TaihuLight» رونمایی کرد که تصویر آن در بالا به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که چینی ها می خواهند گوی ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

سال گذشته، کشور چین از سریع ترین ابررایانه جهان به نام «Sunway TaihuLight» رونمایی کرد که تصویر آن در بالا به چشم می خورد. اما به نظر می رسد که چینی ها می خواهند گوی رقابت را به شکلی همه جانبه از دیگر کشورها بربایند و به همین جهت، دولت این کشور قصد دارد اولین کامپیوتر آزمایشی در مقیاس اگزا را تولید نماید؛ دستگاهی که قادر به میلیاردها میلیارد محاسبه بر ثانیه خواهد بود.

به گفته «ژانگ تینگ»، یکی از مهندسین مرکز ابررایانه ملی چین این رایانه پروتوتایپ، تا پیش از پایان سال جاری میلادی آماده به کار خواهد بود اما تولید محصول نهایی، حداقل چند سال به طول می انجامد. وی افزوده که تولید ابررایانه ای با سیستم محاسبه ای در مقیاس اگزا و نیز اپلیکیشن های آن، تنها در سال 2020 میلادی قابل دستیابی خواهد بود.

ژانگ تینگ در بخشی دیگر از سخنان خود اشاره کرده این دستگاه، تا 200 برابر از نخستین کامپیوتر پتافلاپ چین، یعنی Tianhe-1 سریع تر خواهد بود که در سال 2010 میلادی، به عنوان سریع ترین رایانه جهان شناخته شد.

هنوز مشخص نیست این ابررایانه پروتوتایپ، از لحاظ توان محاسباتی تا چه حد با محصول نهایی برابری می کند، اما در گزارش ها آمده چین نخستین کشوری خواهد بود که به چنین دستاوردی می رسد. با این همه، کشورهای دیگری مانند ایالات متحده و ژاپن هم برای تولید ابررایانه هایی در مقیاس اگزا برنامه ریزی کرده اند و به گفته سازمان انرژی آمریکا، نخستین سیستم این کشور در مقیاس اگزا، تا سال 2023 آماده به کار خواهد بود.

گفتنی است که تا پایان ماه ژوئن سال گذشته میلادی، چین به ابررایانه های بیشتری نسبت به ایالات متحده در میان 500 ابررایانه برتر دسترسی داشت؛ یعنی 167 عدد که با اختلاف کمی نسبت به 165 کامپیوتر ایالات متحده برتری دارد. با این همه، در میان 10 ابررایانه برتر، 5 عدد به ایالات متحده تعلق داشته و تنها دو عدد از آن ها توسط چینی ها ساخته شده است.

این سیستم ها وظایف مختلفی را برعهده دارند که می تواند از علوم زیستی تا امنیت ملی متغیر باشد. در سال 2015، دولت ایالات متحده صادرات چیپ های اینتل به کشور چین، برای ساخت ابررایانه را ممنوع کرد و نگران بود که از این قطعات برای تحقیقات هسته ای استفاده شود. اما چین در عوض، با استفاده از پردازنده های ساخت خود، سیستم سریع تر به نام Sunway TaihuLight ساخت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی