ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر عامل علی بابا از اشتباهات استراتژیک ایالات متحده طی 30 سال گذشته می گوید

موسس علی بابا، «جک ما» عقیده دارد که آمریکا طی سی سال گذشته، با تمرکز بیش از حد روی جنگ و وال استریت، راه را اشتباه پیموده است. وی اخیراً در رویداد «فروم اقتصاد جهانی» ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۴:۳۰

موسس علی بابا، «جک ما» عقیده دارد که آمریکا طی سی سال گذشته، با تمرکز بیش از حد روی جنگ و وال استریت، راه را اشتباه پیموده است. وی اخیراً در رویداد «فروم اقتصاد جهانی» حضور داشته و به صحبت درباره «جهانی سازی» و نیز بازخوردهای به وجود آمده از رای آوردن رییس جمهور منتخب ایالات متحده، دونالد ترامپ پرداخته است.

ما می گوید وقتی توماس فرایدمن، کتاب «جهات مسطح است» را در سال 2005 میلادی منتشر کرد، جهانی سازی «بهترین استراتژی ممکن» برای ایالات متحده به نظر می رسید: «ما فقط تکنولوژی، حقوق معنوی و برند را می خواهیم و کارهای دیگر را به کشورهای دیگر مانند مکزیک و چین می سپریم.»

آقای ما می گوید که کمپانی های بین المللی آمریکایی، میلیون ها میلیون دلار از جهانی سازی به دست می آورند و سودی که طی دهه های گذشته حاصل مایکروسافت یا IBM شد، از مجموع سود چهار بانک برتر چین برتر بود. اما سوال ما این است که این پول کجا رفت؟

ما می گوید که 30 پیش، فورد و بوئینگ، تنها کمپانی های آمریکایی شناخته شده در نظر مردم چین به شمار می رفتند؛ اما حالا همین مردم، درباره کمپانی های سیلیکون ولی و وال استریت صحبت می کنند.

در همین حین اما ایالات متحده، هزینه کلانی را صرف درگیری های خارجی کرده است. «طی 30 سال اخیر، آمریکا 13 جنگ داشته و 14.2 تریلیون دلار را صرف آنها کرده است... مهم نیست که استراتژی شما چقدر خوب است، باید پول را صرف مردم خودتان کنید.»

ما ادامه می دهد: «پول به وال استریت می رود، بعد چه می شود؟ سال 2008 نزدیک به 19.2 تریلیون دلار از درآمد ایالات متحده را از بین برد... چه می شد اگر این پول صرف غرب میانه ایالات متحده می گشت؟ کشورهای دیگر، شغل شما [آمریکایی ها] را می دزدند؛ استراتژی شما این است. شما نتوانستید پول را به صورت مناسب توزیع کنید.»

ما همچنین در بخشی دیگر از سخنانش، فیلم «فارست گامپ» را فیلم محبوب خود خواند، چرا که توانست به شباهتی بین علی بابا و کشتی شکار میگو گامپ پی ببرد. ما به نقل قول از شخصیت اصلی فیلم، یا همان فارست گامپ می گوید: «هیچکس از شکار وال درآمدی کسب نمی کند؛ مردم با شکار میگو پول در می آورند.» وی ادامه می دهد: «ما در علی بابا این گونه درآمد کسب می کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mj
    mj | ۲ بهمن ۱۳۹۵

    شما به فکر نظام دیکتاتوری خودت باش

  • علی
    علی | ۱ بهمن ۱۳۹۵

    واقعا چینی ها مارمولکن تا همین دیروز که با ترامپ رفیق شده اومده ۳۰ سال قبل زیر سوال برده!

مطالب پیشنهادی