ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

طراحی جدید لینکدین؛ حرکتی هوشمندانه یا تقلب از روی دست فیسبوک؟

لینکدین به تازگی رابط کاربری دسکتاپ خود را به طور کامل تغییر داده و به نوعی تحولی اساسی را در آن به وجود آورده تا این شبکه اجتماعی حرفه ای، شباهت زیادی به همکار و ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

لینکدین به تازگی رابط کاربری دسکتاپ خود را به طور کامل تغییر داده و به نوعی تحولی اساسی را در آن به وجود آورده تا این شبکه اجتماعی حرفه ای، شباهت زیادی به همکار و رقیبش یعنی فیسبوک پیدا کند.

نیاز به این حرکت کاملاً احساس می شد، چون حتی رید هافمن بنیانگذار لینکدین نیز در سخنان خود اشاره کرده بود رابط کاربری «نیاز به تغییرات زیادی دارد». در حال حاضر اگر سری به این وب سایت بزنید، همه چیز ساده و مرتب شده و مرور در قسمت های مختلف آن بسیار سریع تر از قبل صورت می گیرد.

بیشترین تغییر در صفحه اصلی لینکدین مشاهده می شود. لینک دسترسی به پروفایل کاربر در قسمت بالا و سمت چپ صفحه قرار گرفته. فید خبری نیز ستون اصلی وسط را تشکیل می دهد، و کمی بالاتر از آن کادری برای اشتراک گذاری نوشته، مقاله، عکس یا به روز رسانی وضعیت وجود دارد.

در سمت راست، دقیقاً جایی که موضوعات برتر روز توسط فیسبوک به نمایش در می آید، لینکدین نیز بخشی را به نام «آنچه همین حالا باید بدانید» اضافه شده و کمی پایین تر از آن نیز کادر پیام تبلیغاتی دیده می شود، باز هم شبیه فیسبوک.

هافمن بنیانگذار لینکدین: رابط کاربری قبلی ما گیج کننده بود.

این کپی برداری آشکار را می توان حرکتی هوشمندانه دانست. افراد به خوبی از نحوه عملکرد فیسبوک آگاهی دارند، اما حتی هافمن نیز رابط کاربری قدیمی لینکدین را گیج کننده خوانده بود. امی پارنل مدیر ارشد طراحی تجربه کاربری این شرکت نیز با کمی اغماض، گفته بود UI قبلی «بیش از حد شلوغ است و کار کردن با آن به تمرکز زیادی نیاز دارد.»

پارنل در همین رابطه اظهار داشت:

کاربران تلاش زیادی می کردند تا بفهمند باید چه کاری انجام دهند. هدف از طراحی جدید، ساده سازی کارها و افزایش تمرکز اعضا بوده است.

قطعاً بهترین روش برای اجرای این طرح، ارائه تجربه ای آشنا به کاربران خواهد بود. پارنل اضافه کرد:

ما یک شبکه اجتماعی هستیم، و فیسبوک نیز همین وضعیت را دارد. نوع تعاملات و رفتارهایی که در این دو پلتفرم صورت می گیرد، شباهت فراوانی با یکدیگر دارند. از منظر طراحی، نباید الگوی جدیدی را برای پیاده سازی یک سازوکار آشنا به کار گرفت.

به عنوان مثال اگر فردی بخواهد اپلیکیشن جدیدی را برای خدمات پست الکترونیک طراحی کند، طبیعتاً انتظار داریم کار کردن با آن مشابه دیگر برنامه های آشنای موجود باشد، و بنابراین باید از الگوهای تعاملی استاندارد در همان زمینه بهره گیرد.

البته گابریلا مارکو پژوهشگر حوزه کاربردپذیری با این ایده موافق نبوده و می گوید مقایسه فیسبوک با اپلیکیشن پست الکترونیک کار درستی نیست. او معتقد است لینکدین به نوعی کپی برداری کرده، اما صرفاً در مورد ظاهر اصلی و چیدمان عناصر محوری.

مارکو می گوید طراحی جدید لینکدین با کارکردهای اصلی این پلتفرم یعنی محوریت کسب و کار کاملاً سازگار است:

آنها علاوه بر تغییرات صفحه اصلی، اقدامات زیادی را انجام داده اند و قطعاً برای اجرای همه آنها از شیوه مخصوص خود بهره گرفته اند: شیوه پیام رسانی افراد به یکدیگر، نحوه جستجو برای شغل، رویکرد ارائه پیشنهادات بر اساس سابقه کاری اعضا، روش دسترسی به اطلاعات یک شرکت به واسطه ارتباطات فردی و غیره. از منظر تجربه کاربری، واضح است که تیم طراحی لینکدین زمان زیادی را صرف طراحی و بهینه سازی نموده.

پارنل و تیمش، این طرح جدید را بر اساس کتابخانه الگویی به نام Art Deco توسعه داده اند. پارنل می گوید نقش Art Deco برای لینکدین همانند «متریال دیزاین» برای گوگل است: نوعی زبان بصری که همه چیز، از تقسیم بندی و چیدمان صفحه، تایپوگرافی، طراحی دکمه ها، و الگوهای تعاملی را در بر می گیرد.

طبق اظهارات پارنل، Art Deco تمام بخش های طراحی جدید، چه در دسکتاپ و چه در موبایل را شامل می شود. نتیجه این کار، تجربه کاربرپسند، روان و منسجم خواهد بود، و صفحه خانگی جدید لینکدین، دروازه ای برای ورود به این تجربه منحصر به فرد به شمار می رود.

برایان کیگان: کاربران انتظار دارند سایت ها و نحوه استفاده از آنها مثل هم باشند.

اگر با این دید به قضیه نگاه کنیم، بحث کپی از فیسبوک کمرنگ تر می شود. برایان کیگان متخصص تعاملات بین انسان و کامپیوتر می گوید «کاربران انتظار دارند که سایت ها شبیه به هم باشند، تا آنها بتوانند به شیوه ای مشابه با همه آنها ارتباط برقرار کنند.»

البته کاربران تنها گروهی نیستند که از این همگرایی راهبردی سود می برند. فیدهای خبری، موضوعات داغ، و ارسال پیام خطی و هوشمند، همگی بدین منظور طراحی شده اند که کاربر را با محتوا درگیر ساخته و آنها را به پلتفرم مورد استفاده بازگردانند.

این امر برای مایکروسافت نیز نقطه قوت به شمار می رود، که چندی پیش لینکدین را خرید. پارنل می گوید تحول رابط کاربری مدت ها قبل از پیوستن به مایکروسافت شروع شده بود، اما به خاطر آنکه از برنامه ردموندی ها در رابطه با آینده این شبکه اجتماعی مطمئن شوند، برای مدتی دست نگه داشتند.

کیگان می گوید «این اقدام صرفاً با هدف افزایش بهره وری صورت نگرفته. آنها برای حضور فعال و قوی در حوزه شبکه های اجتماعی و مارکتینگ دیجیتال عزم خود را جزم کرده اند.»

او معتقد است کارمندان در ساعات اداری به راحتی می توانند شبکه اجتماعی-کاری لینکدین را مرور کنند و واهمه ای از گیر افتادن و جواب پس دادن به رئیسشان نداشته باشند، در حالی که این وضعیت برای فیسبوک میسر نیست. کیگان اضافه کرد:

اگر من جای زاکربرگ بودم، واقعاً از آینده ای می ترسیدم که در آن همه کاربران محصولات مایکروسافت از جمله آفیس، دائماً به لینکدین مراجعه کنند.

این موضوع همواره برای لینکدین صادق بوده، پایگاهی که سالهاست نقش خود را در سطحی فراتر از شبکه های اجتماعی متداول ایفا کرده. حال با طراحی جدید می تواند جایگاه خود را بین کاربران عادی نیز پیدا کند، و اگرچه ظاهر و عملکردی شبیه به فیسبوک دارد، اما باز هم در بطن خود محیطی حرفه ای محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • HANi
    HANi | ۳ بهمن ۱۳۹۵

    پس چرا وقتی سایتو باز میکنیم هنوز همون رابط قبلی هست؟

مطالب پیشنهادی