ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اختراع دوربین فوق سریع جدید؛ عکس برداری از تشکیل مخروط ماخ در پشت نور لیزر

دانشمندان دانشگاه «واشنگتن سنت لوییس» موفق به ساخت دوربین فوق سریعی شدند که به وسیله آن از فوتون های نور لیزر تصویر برداری کرده و فرضیه پیشین خود در رابطه با ایجاد شکل مخروطی در پشت سر ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

دانشمندان دانشگاه «واشنگتن سنت لوییس» موفق به ساخت دوربین فوق سریعی شدند که به وسیله آن از فوتون های نور لیزر تصویر برداری کرده و فرضیه پیشین خود در رابطه با ایجاد شکل مخروطی در پشت سر فوتون را اثبات کنند.

محققان در گذشته تصور می کردند که نور به هنگام عبور از سیال می تواند شکلی شبیه به مخروط ماخ را در پشت خود ایجاد کند. این فرضیه هم اکنون توسط دوربین فوق سریعی با نام «Streak Camera» به اثبات رسیده که با کمک این محققان توسعه یافته است.

دوربین «Streak Camera» قادر به ثبت تصاویر با نرخ 100 میلیارد فریم بر ثانیه است و این گروه تحقیقاتی برای مشاهده مخروط ماخ از یک پالس لیزر سبز استفاده کردند که تنها در عرض 7 پیکو ثانیه منتشر شد.

همچنین دانشمندان برای دستیابی به نتیجه بهتر، از یک تونل با مه خشک بهره بردند که در بین صفحاتی از اکسید آلومینیوم و سیلیکون قرار گرفته است. زمانی که لیزر در داخل تونل سرعت بیشتری نسبت به صفحات می گیرد، شکل مخروطی مانند مخروط ماخ در پشت آن تشکیل می شود.

گفتنی است تکنیک های مرسوم برای تصویر برداری فوق سریع احتیاج به یک منبع روشنایی بسیار قوی دارند اما «Streak Camera» تنها به یکی از آنها نیاز خواهد داشت.

محققان اذعان داشته اند که دوربین آنها به اندازه ای سریع است که با استفاده از آن می توان حرکت نورون ها را مشاهده و فعالیت مغز را به صورت بی درنگ بررسی کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی