ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

بهترین روش طراحی مدل کسب و کار چیست؟

اکثر کارآفرینان تلاش خود را بر ساخت یک محصول جدید متمرکز می کنند، در حالی که فراموش کرده اند راه حل یک کسب و کار موفق نه تنها در طراحی محصول، بلکه در طراحی مدل، ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

اکثر کارآفرینان تلاش خود را بر ساخت یک محصول جدید متمرکز می کنند، در حالی که فراموش کرده اند راه حل یک کسب و کار موفق نه تنها در طراحی محصول، بلکه در طراحی مدل، قیمت مناسب و راه رساندن محصول به دست مشتری نهایی است.

طراحی مدل کسب و کار همان قدر کوشش می طلبد که طراحی محصول، اگرچه مهارت ها و رویکردهای هر دو متفاوت از هم هستند. به همین دلیل سرمایه گذاران به دو کارآفرینی که با هم کار می کنند (به طوری که یکی از آنها متمرکز بر بخش فنی و دیگری متمرکز بر طراحی مدل محصول باشد) بیشتر از یک کارآفرین اعتماد می کنند.

این رویکرد رهبری دوگانه، کارآفرین را از سردرگمی بیرون می آورد. در این نوع سرمایه گذاری، به این کار، ثبت مدل کسب و کار می گویند که با تأیید معتبر بودن یک فرصت کاری (به این منظور که تعداد زیادی از مشتریانی که مایل باشند برای آن پول دهند) شروع می شود. در این صورت نمونه اولیه کار، زمینه معتبر شدن مدل فنی کار را فراهم می سازد. برای موفقیت در این کسب و کار به طراحی مدل کاری نیازمندید که در زیر آن را در 7 قدم آورده ایم:

  1. ارزش کارتان را از نظر مشتری بررسی کنید

اکثر مشتری ها از گسستگی و ناملموس بودن رویکردها شکایت می کنند، در حالی که راه حل های قدیمی به نظر ملموس و یکپارچه می آیند. هزینه های تان را تخمین بزنید و 50% برای کران پایین قیمت تان قرار دهید. محصولاتی که بیش از حد گران باشند فروش موفقیت آمیزی نخواهند داشت و آنهایی که ارزان هستند باعث ورشکستگی ما می شوند. قیمت باید هم ارز با محصولات مشابه در بازار باشد.

  1. محصول باید مشکلی از مردم را حل کند

زمانی که محصولی را به وجود می آورید آن را به مشتری واقعی ارائه دهید و بازخوردش را ببنید. آیا مشکلی از او را آسان می کند؟ از دیدنش هیجان زده می شود؟ اگر پاسخ این سوالات خیر است، بدانید که محصول تان در بازار موفق نمی شود.

  1. استراتژی پشتیبان و کانال تان را آزمایش کنید

حالا زمان آن رسیده که محصول تان را به گروه بزرگی از مشتری ها نشان دهید. در این زمان باید همه ی عوامل موثر مانند قیمت گذاری، بازاریابی، توزیع و نگهداری را بررسی کنید.

  1. با سرمایه گذاران و متخصصان صنعت صحبت کنید

نصیحت متخصصانی که زمینه کاری مشابهی با شما دارند، می تواند مفید واقع شود، همچنین آنها کانال هایی برای توزیع و فروش محصول تان خواهند بود. صحبت با سرمایه گذاران بالقوه و گرفتن نظرشان نیز خالی از لطف نیست.

  1. اجرای پیلوت یا آزمایشی داشته باشید

بهترین اعتبار یک مدل کار، محبوبیت آن میان مردم است. با عرضه ی محصول و سخنرانی درباره ی آن می توانید قیمت و کیفیت محصول را از نظر مشتری های یک منطقه، با کمترین هزینه و بیشترین سرعت بدست بیاورید. بهتر است انرژی تان را برای مراحل سخت بعدی بگذارید.

  1. از نیروی مشتری ها استفاده کنید

توجه بیشتری به اولین مشتری های تان کنید و از آنها بخواهید که نظر مثبت شان را به دیگران نیز بگویند. اگر نتوانید در این کار موفق شوید به منزله ی این است که یک جای محصول شما مشکل دارد و نتوانسته نظر مشتری را جلب کند.

  1. در همایش های ملی شرکت کنید و با سازمان ها ارتباط برقرار کنید

باید در این همایش ها حضور مثبت داشته باشید و با سازمان های شرکت کننده صحبت کنید، زیرا نظر مثبت آنها در مورد مدل کار و مدل محصول تان در مقایسه با دیگر رقبا، به کارتان اعتبار می بخشد.

مدل کار شما می تواند نسبت به ویژگی های محصول تان بهتر باشد یا برعکس، اما این حالت باعث ورشکستگی تان شود. نقشه های کاری زیادی وجود دارند که محصول با کیفیتی ارائه می کنند اما مدل کار شان ضعیف است.

اگر تنها به یکی از این دو جنبه (مدل محصول و مدل کار) توجه کرده باشید، تنها نیمی از مسیر کارآفرینی را طی کرده اید از این رو با موفقیت همراه نمی شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی