ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سالی پربار برای گیمرها؛ نگاهی به بازی های انحصاری اکس باکس وان در سال 2017

پس از گذشت 8 نسل از بازی های ویدیویی، کنسول های بازی امروزی تبدیل به دستگاه هایی چند منظوره شده اند. آن ها با برخورداری از اپلیکیشن های مخلتف، کنترل شبکه های اجتماعی و رسانه ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

پس از گذشت 8 نسل از بازی های ویدیویی، کنسول های بازی امروزی تبدیل به دستگاه هایی چند منظوره شده اند. آن ها با برخورداری از اپلیکیشن های مخلتف، کنترل شبکه های اجتماعی و رسانه های دیگر را به راحتی در اختیار شما می گذارند. به بیان بهتر، این کنسول ها می خواهند خود را به عنوان تنها مرکز سرگرمی و تفریح به مخاطبین شان، معرفی کنند.

با این وجود، همچنان هدف اولیه این کنسول ها تجربه بازی های ویدیویی است. هیچکس اکس باکس وان را به خاطر استفاده از اپلیکیشن فیسبوک آن خریداری نمی کند. به همین علت است که بازی های انحصاری، یکی از مهم ترین عواملی هستند که سرنوشت یک کنسول بازی را رقم می زنند.

همه ما می دانیم که مایکروسافت چطور با سیاست های دان متریک (Don Mattrick)، اولین قدم هایش در نسل هشتم را سست و اشتباه برداشت. سیاست هایی که این چند سال به اکس باکس وان ضربه زده و فاصله ای بسیار میان این کنسول و رقیبش باقی گذاشتند.

سال گذشته میلادی، فرصتی طلایی برای مایکروسافت بود تا با عرضه عناوین انحصاری جذاب برای اکس باکس وان، خودی نشان داده و فاصله اش را با کنسول پرفروش پلی استیشن 4 کم کند.

پیش از شروع سال 2016، فیل اسپنسر، رئیس برند اکس باکس، وعده عرضه عناوین انحصاری جذاب و زیادی را در سال آتی می داد، عناوینی که بیشتر آن ها در مراسم E3 سال 2016 معرفی شدند.

برخی از این بازی های انحصاری چون Halo Wars 2 و Crackdown 3 نتوانستند راه خودشان را به سال 2016 باز کنند. عنوان پر سر و صدایی چون ReCore نیز با استقبال ضعیف منتقدان و حتی طرفداران مواجه شد.

کوانتوم بریک، آخرین ساخته استودیو رمدی گیمز نیز بدون شک نقایص متعددی داشت و عملکرد ضعیف تری از آن چه که انتظار می رفت، از خود به نمایش گذاشت اما در مجموع می توان آن را انحصاری موفقی برای اکس باکس وان دانست.

گل سر سبد عناوین انحصاری و حتی غیرانحصاری سال 2016، بازی اتومبیلرانی Forza Horizon 3 بود. حتی می توان ادعا کرد که فورزا هورایزن 3، بهترین عنوانی است که تا به امروز برای کنسول اکس باکس وان عرضه شده و برخی آن را در کنار بازی های بزرگی چون Overwatch و نسخه چهارم سری آنچارتد، از بهترین بازی های سال گذشته دانستند.

اما مایکروسافت برای سال 2017 چه برنامه ای دارد؟ سالی که در ماه اول آن مشخص شد ساخت یکی از بازی های انحصاری بزرگ اکس باکس وان یعنی Scalebound کنسل شده است.

در ادامه مطلب به معرفی بزرگترین عناوین انحصاری اکس باکس وان در سال میلادی جدید، می پردازیم. البته باید توجه داشته باشید که با فرا رسیدن نمایشگاه E3، این لیست دستخوش تغییراتی خواهد شد.

Halo Wars 2

این بازی در واقع ادامه ای بر نسخه اول آن است که در سال 2009 برای کامپیوترهای شخصی و کنسول اکس باکس 360 عرضه شد. هیلو وارز، بر خلاف دیگر نسخه های سری بسیار محبوب هیلو، دنیای بازی را به قالب و سبک استراتژی می برد.

نسخه دوم این سری توسط دو استودیوی 343 Industries و Creative Assembly در حال ساخت است و در سال 2559 روایت می شود. در هیلو وارز 2 ارتش UNSC انسان ها به مصاف نژاد Banished می روند، نژادی فضایی که در این نسخه جای Convenant ها را گرفتند.

مانند نسخه اول، زوایه دید بازی از بالا یا موسوم به نمای دید پرنده (Bird’s-eye view) است و گیمرها می توانند به صورت چند نفره 13 مرحله داستانی بازی را پشت سر بگذارند.

سیستم مبارزات بازی مکانیزمی شبیه «سنگ، کاغذ، قیچی» دارد. ادوات جنگی زمینی، نیروهای پیاده نظام را به راحتی شکست می دهند، نیروهای پیاده نظام بهترین گزینه برای شکست دادن هواپیماها هستند و نیروهای هوایی نیز ادوات زمینی را از بین می برند.

هیلو وارز 2 همچنین دارای چندین مد چند نفره است که تا 6 بازیکن را پشتیبانی می کنند. در مد Skirmish، گیمرها با همکاری یکدیگر با حریف های کامپیوتری مبارزه می کنند. مد Deathmatch بازیکنان را به نابودی همدیگر دعوت می کند تا زمانی که تنها یک بازیکن باقی بماند. Stronghold و Domination مدهایی هستند که در آن ها باید هر تیم، کنترل پایگاه هایی در نقشه بازی را در اختیار خود بگیرند.

نسخه دوم سری هیلو وارز، 3 اسفند ماه برای دو پلتفرم اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه می شود، البته اگر با تاخیر دیگری مواجه نشود.

Crackdown 3

کرک داون 3 یکی دیگر از انحصاری های مایکروسافت در سال 2017 است که ابتدا قرار بود سال گذشته منتشر شود. استودیو انگلیسی Reagent Games، سازنده بازی، بازه سه ماه انتهایی سال میلادی جدید را به عنوان تاریخ انتشار کرک داون 3 اعلام کرده است. تاریخی که احتمال تغییر آن و موکول شدن آن به سال 2018 نیز وجود دارد.

سری کرک داون را چندان نمی توان جزو عناوین موفق و پرفروش مایکروسافت برای کنسول های اکس باکس دانست. نسخه دوم بازی که در سال 2010 منتشر شد، با کسب میانگین امتیاز 70 نتوانست آن طور که باید نظر منتقدین و دارندگان کنسول اکس باکس 360 را به خود جلب کند.

اما نسخه سوم این سری شرایط متفاوتی با نسخه های پیش دارد. شرایطی که حداقل باعث شده انتظارات و هیجان طرفداران قبل از عرضه بازی بیشتر شود. تخریب پذیری 100 درصد محیط بازی، ویژگی جذاب و هیجان انگیزی است که سازندگان بازی و مایکروسافت از زمان معرفی بازی در نمایشگاه E3 سال 2014، روی آن مانور داده اند.

کرک داون 3 با استفاده از تکنولوژی فضای ابری (Cloud) کنسول اکس باکس وان و ترکیب کردن قدرت چندین کنسول با هم، چنین قابلیت بی نظیری را خلق می کند. اما یک بازی ویدیویی برای رسیدن به موفقیت، نیاز به یک گیم پلی سرگرم کننده و داستان جذاب نیز دارد که تا زمان انتشار بازی نمی توانیم نظری در مورد این بخش ها بدهیم.

Sea of Thieves

دنیای عظیم، رنگارنگ و پر از جزییاتی را تصور کنید که شما به همراه دوستان‌ تان در آن سفری ماجراجویی را شروع کرده تا گنج‌ های ارزشمند گم شده ای را کشف کنید.

Sea of Thieves یکی از مورد انتظارترین بازی های انحصاری سال 2017 کنسول اکس باکس وان است که توسط استودیوی قدیمی و معروف Rare ساخته می شود.

این بازی در جهان جذاب خود، گیمرها را در نقش دزدانی دریایی قرار می دهد که با کمک و همکاری یکدیگر به جستجوی طلاهای گمشده می پردازند، با دیگر دزدان دریایی مبارزه می کنند، وسایل جدید ساخته و با کشتی هایشان دریا را به سلطه خویش در می آورند.

Sea of Thieves قابلیت طراحی و ساخت محتویات داستانی و ماجراجویی های مختلف را به گیمرها می بخشد و آن ها می توانند ساخته‌ های خود را با دیگر کاربر ها به اشتراک بگذارند.

سازندگان با بهره گیری از موتور بازی سازی آنریل انجین 4 محیطی بسیار بزرگ با اتمفسری شاد طراحی کرده اند تا بستر مناسبی برای تجربه ماجراجویی های جذابی ایجاد شود. ماجراجویی هایی که امیدواریم با چرخه پویای شب و روز بازی و فیزیک ریل تایم آن، تجربه ای تکرار نشدنی را روی کنسول اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی ارائه دهد.

Sea of Thieves قرار است امسال برای دو پلتفرم نامبرده روانه بازار شود، هر چند که تاریخ دقیق عرضه بازی مشخص نشده است.

State of Decay 2

با دیدن آثاری چون «مردگان متحرک» شاید به ذهن شما هم رسیده باشد که ساخت عنوانی ویدیویی با جزییات بسیار و قرار دادن المان هایی مانند بخش چند نفره آنلاین و ساخت و ساز برای بقا در دنیای آخرالزمانی، ایده ای فوق العاده است. حتی با وجود آن که کشتن زامبی ها و فرار از دست آن ها، موضوعی به غایت کلیشه ای در تمامی رسانه ها به حساب می آید.

نسخه اول سری State of Decay که در سال 2013 منتشر شد، با پرداختن نسبی به این ایده، این رویا را تا حدودی به واقعیت نزدیک کرد و توانست به موفقیت های بسیاری برسد. حال استودیو Undead Labs خود را برای عرضه State of Decay 2 در سال 2017 برای دو پلتفرم اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی آماده می کند.

این بازی قرار است تا راه نسخه پیش را ادامه دهد و این بار تلاش کند تا آن را با جزییات بیشتر به تصویر کشیده و با امکانات جامع تر، تجربه نسخه پیش را کامل تر کند.

State of Decay 2 شما و تا سه نفر از دوستان تان را در فضایی آخرالزمانی و مملو از زامبی های مرگبار قرار می دهد. محیط بسیار بزرگ و متنوع بازی که از شهر های کوچک و جنگل های میان آن ها تشکیل شده، به صورت تمام در اختیار شما و دیگر گیمرها است.

هر کدام از شخصیت های موجود در بازی ویژگی های اخلاقی، مهارت ها و گذشته مخصوص به خود را دارند و شما و هم گروهی هایتان این فرصت را دارید تا با این شخصیت ها همکاری کرده و یا حتی جامعه ای جدید را تشکیل دهید. تمامی انتخاب های شما نیز روی روند بازی و سرنوشت آن تاثیر بسزا می گذارد.

در آخر باید گفت که تاریخ انتشار دقیق بازی هنوز مشخص نشده و برای فهمیدن آن احتمالاً باید تا شروع مراسم E3 امسال منتظر بمانیم.

Phantom Dust

فانتوم داست، عنوانی با سبک اکشن و استراتژی بود که در سال 2005 برای اولین کنسول اکس باکس یا همان اکس باکس اورجینال منتشر شد. بازی در آن زمان موفقیت چندانی را برای مایکروساف به دنبال نداشت اما با گذشت تقریباً 9 سال و در نسل هشتم بازی های ویدیویی، فیل اسپسنر علاقه زیادی نسبت به فانتوم داست از خود نشان داد.

او با ستایش بازی، مکانیزم های آن را فراتر از زمان خود دانست و معتقد بود که فانتوم داست به دنیای مدرن امروزی تعلق دارد. در نتیجه، صحبت هایی برای ریبوت بازی به میان آمد و در نهایت وظیفه ساخت نسخه دیگری از بازی به استودیو تازه تاسیس Darkside محول شد، استودویی که پیش از این تنها سابقه همکاری با استودیوهای دیگر در ساخت عناوینی چون Sunset Overdrive را به همراه داشت.

در میانه دوم سال 2014، این استودیو با بودجه 5 میلیون دلاری کار خود را روی ساخت این بازی با تنها بخش آنلاین آغاز کرد. اما پس از مدتی مایکروسافت تغییر عقیده داد و از استودیو خواست تا بخش تک نفره داستانی را نیز به بازی اضافه کند بدون آن که سرمایه و زمان بیشتری را در اختیار آن ها بگذارد.

این اتفاقات به همراه نمایش بازی در نمایشگاه E3 سال 2014 بدون هماهنگی با آن ها، به مشکلات میان استودیو و مایکروسافت دامن زد و در نهایت، همکاری آن ها در سال 2015 به پایان خود رسید.

در نتیجه پروژه بازی در حالت معلق باقی ماند تا آن که در مراسم E3 سال گذشته، مایکروسافت اعلام کرد نسخه بازسازی شده ای از فانتوم داست اولیه با گرافیک ارتقا یافته توسط استودیو Code Mystics در حال ساخت است.

اسپنسر نیز در همین ماه اعلام کرد که بازی به احتمال بسیار زیاد تا پیش از شروع نمایشگاه E3 امسال، عرضه خواهد شد.

Cuphead

Cuphead عنوانی مستقل با سبک پلتفرمر و Run and Gun است که در اواسط سال 2017 برای کنسول اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه می شود.

داستان بازی از جایی آغاز می شود که کاپ هد و ماگ من (کله فنجانی و مرد لیوانی!) در بازی با شیطان شکست می خورند و مجبور به انجام خواسته های او می شوند.

اتمسفر بازی با اقتباس از کارتون های دهه 30 میلادی و آثار انیمیشن سازانی چون دیزنی طراحی و حتی جلوه های صوتی و بصری آن نیز به وسیله تکنیک های آن زمان پردازش شده است. در واقع تمامی کاراکتر ها با دست کشیده و رنگ آمیزی شده اند و موسیقی های متن بازی را نیز قطعه های جاز قدیمی تشکیل می دهند.

اکشن و هیجان حتی لحظه ای در Cuphead متوقف نمی شود. مراحل بازی همگی خطی بوده اما نقشه ای که مراحل از روی آن انتخاب می شوند، به سبک بازی های نقش آفرینی طراحی شده و مناطق کشف نشده و مخفی خود را دارد.

در هر مرحله کاپ هد باید به مصاف چندین باس فایت مختلف برود. جان های کاپ هد بی انتها بوده و او بعد از هر بار مردن، سلاح های قبلی خود را نیز از دست نمی دهد. البته امکان تجربه بازی به صورت دو نفره نیز وجود دارد که در این صورت نفر دوم کنترل شخصیت دیگری به نام ماگ من را در دست خواهد گرفت.

Tacoma

بازی Gone Home را به یاد دارید؟ عنوانی داستان محور ساخته استودیو Fullbright که با روایت جالب و پر رمز و راز خود توانست توجه بسیاری از افراد را به خود جذب کند.

تاکوما، دومین ساخته جدید این استودیو است که این بار شما را به جای خانه ای چند خوابه، به فضا می برد اما مکانیزم و الگوی داستانی بازی درست مانند Gone Home است.

در تاکوما این بار با ایستگاهی فضایی مواجه می شوید که متروک واقع شده و همه ساکنین آن به دلیلی نامشخص آن جا را رها کرده اند. شما نیز باید با قرار دادن قطعات پازل کنار هم، پرده از حقیقت ماجرا بردارید.

تنها سرنخ هایی که در اختیار دارید، آواتارهای واقعیت مجازی ای هستند که خدمه ترک گفته ایستگاه فضایی را نشان می دهند.

تاکوما برای اولین بار در مراسم اهدای جوایز The Game Awards سال 2014 معرفی شد و قرار بود در سال 2016 عرضه شود. اما استودیو سازنده بازی با بررسی بیشتر نظرات سازندگان دیگر تصمیم گرفت که مدت زمان بیشتری احتیاج دارد و در نتیجه انتشار بازی تا بهار 2017 به عقب افتاد.


عناوین نامبرده، تنها بازی هایی هستند که تا به امروز توسط مایکروسافت برای عرضه روی کنسول اکس باکس وان تایید شدند. تنها انحصاری تایید شده ای که در لیست بالا وجود ندارد، عنوان Rise & Shine است که در همین ماه برای دو پلتفرم اکس باکس وان و کامپیوترهای شخصی عرضه شد و توانست نمرات خوبی از منتقدین دریافت کند.

با فرا رسیدن نمایشگاه E3 و برگزاری کنفرانس خبری مایکروسافت، بدون شک عناوینی به لیست بازی های انحصاری این کنسول برای سال 2017 اضافه خواهد شد اما همچنان تعداد این بازی ها بسیار کم بوده و تمامی آن ها طبق سیاست جدید این کمپانی، برای پلتفرم ویندوز نیز عرضه می شود. باید دید مایکروسافت به غیر از عرضه کنسول جدید اسکورپیو، چه برنامه ای برای جذب بیشتر گیمرها به محصولات خود دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • Rza.H
    Rza.H | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    این State of decay 2 یکی از بهترینااا تو سبک زامبی و آخر زمانی و و حشتییییه،

    • فرزاد
      فرزاد | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

      منتظرم تا بیاد و برا وان بگیرمش

  • Rza.H
    Rza.H | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    البته God of War هم یکی از عشقامه، اگر پلی ۴ هک شد که بشه بازی هاشووو مثه بازی های پلی ۳ و ایکس ۳۶۰ مثب نقل و نبات از این و اون ور مفت خرید، حتما میرم سمتش ، اووووکی ،آخه حیفه ۱۵۰ ۲۰۰ تومنو واسه یه بازی دااااد، این حداقل واسه من ۳۰ ۴۰ بازی فول آپدیت کرک شده، رو هارد اکسترناله واسه من،

    • | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

      موافقم داداش.منم مثل شما امیدوارم یکی مثل جورج هاتز(هکر پلی۳)هک کنه پلی چهارو.دست کم واسه ما که بازیاش گرون تموم میشه مجبوریم از این روش بازی کنیم

    • فرزاد
      فرزاد | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

      داداش

      هک شدن کنسول های نسل هشتمی رو از سرتون در بیارید باو

      هک نمیشن اصلا

  • Rza.H
    Rza.H | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    آقا حداقل حداقل حداقل این ۳ تا از نطر من بالاترین امتیازو دارن، فوق العاااادن ،
    یک - State of decay 2
    دو - phantom dust
    سه - Tacoma

  • milad hasani
    milad hasani | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    اینا هم اخه بازی هستن!!فقط و فقط god of war❤

    • Rza.H
      Rza.H | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

      میلاد حسنی، داداش بچه کجایی، نورآبادی نیستی !!!؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی