ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جزییات ارائه وام خرید خودروهای کارکرده؛ طرح انقلابی مدیران خودرو از طریق سامانه TOPTECH

مدیریت بازار خودروهای کارکرده و دست دوم سال هاست که در بسیاری کشورهای بزرگ توسط خودروسازان انجام می شود و این روند علاوه بر تسهیل خرید و فروش خودروهای دست دوم برای مشتریان، افزایش اعتبار ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

مدیریت بازار خودروهای کارکرده و دست دوم سال هاست که در بسیاری کشورهای بزرگ توسط خودروسازان انجام می شود و این روند علاوه بر تسهیل خرید و فروش خودروهای دست دوم برای مشتریان، افزایش اعتبار برند و کسب منفعت ناشی از ارائه خدمات و گارانتی برای خودروهای دست دوم را نیز در پی دارد.

اما در کشورمان به دلیل بزرگی بازار خودروهای نو، عدم تنوع و دولتی بودن ساختار قریب به اتفاق خودروسازان، معمولا توجهی به این بخش از بازار صورت نمی گیرد و در واقع هیچ شرکتی تاکنون حاضر نشده است تا چالش های خرید و فروش و مدیریت شرایط بازار خودروهای کارکرده را به جان بخرد.

ولی این شرایط در حال تغییر است و حالا مدیران خودرو به عنوان یکی از چهار خودروساز بزرگ کشور و با ثبات ترین عرضه کننده خودروهای چینی (با برند MVM و چری) دست به اجرای طرحی انقلابی برای بهبود شرایط بازار خودروهای دست دوم برند خود زده است.

جزییات این طرح که در قالب وب سایت toptec.ir اجرا شده است کمی پیچیده به نظر می رسد اما می توان کلیات این پروژه را در قالب موارد زیر بیان کرد.

نخست آنکه طرح فروش خودروهای کارکرده برای مدل های 1385 به بعد در نظر گرفته شده و شامل خودروهای دارای وام نمی شود.

در واقع فقط مشتریانی که با پرداخت کامل وام خودرو خود را از رهن شرکت آزاد کرده اند مجاز به ثبت نام و فروش خودرو خود از طریق TOP TEC هستند.

قیمت گذاری خودروهای کارکرده توسط کارشناسان شرکت و بازرس دادگستری با دقت زیادی انجام شده و جداول حدودی قیمت برای خودروهای مختلف براساس مدل و کارکرد تعیین شده اند.

از این رو فروشندگان و مشتریان می توانند با توجه به قیمت های پیشنهادی مندرج در جداول، قیمت حدودی خودرو مد نظر خود را تعیین کنند، البته قیمت نهایی بستگی به توافق طرفین معامله، شرایط ظاهری و فنی خودرو خواهد داشت و طبیعتا در حین ثبت قرارداد قابل مذاکره خواهد بود.

بنابراین تا این مرحله مدیریت قیمت گذاری خودروهای کارکرده از مهمترین فواید پرتال تاپ تک برای خرید و فروش خودروهای دست دوم مدیران خودرو خواهد بود.

اما مزیت های دیگری نیز برای این طرح در نظر گرفته شده، برای مثال اعطای وام 60 درصدی برای خریداران خودروهای کارکرده و دست دوم MVM و چری با کارمزد 19 درصد باعث می شود که مشتریان برای نخستین بار بتوانند در ایران خودروهای کارکرده را به صورت اقساطی خریداری نمایند.

این درحالیست که شرکت های لیزینگ فعلی، معمولا طرح های خرید و فروش اقساطی خود را با کارمزد و بهره های بسیار گزاف 30 درصدی ارائه می دهند.

خودروهای معامله شده در TOPTEC شامل 10 درصد تخفیف در قیمت قطعات یدکی و تسهیلات مربوط به سیستم خدمات امدادی و پشتیبانی فنی مدیران خودرو نیز می شوند.

همچنین برای فروشندگان خودروهای دست دوم، امکان تعویض خودرو با نمونه های نو و صفر کیلومتر ام وی ام و چری نیز وجود دارد، در واقع مشتریان می توانند پس از مشخص شدن قیمت خودرو خود، از مزیایی وام 70 درصدی (با کارمزد 19 درصد) و تخفیف 0.5 درصد برای خرید خودروهای نو ساخت مدیران خودرو استفاده نمایند.

بنابراین پروژه خرید و فروش خودروهای دست دوم و کارکرده مدیران خودرو عملا از یک سو باعث تسهیل در قیمت گذاری و فروش خودروهای دست دوم این شرکت و ارائه تسهیلات برای خریداران خودروهای دست دوم ام وی ام و چری می شود و از سوی دیگر می تواند به روند فروش خودروهای صفر کیلومتر و حفظ مشتریان قدیمی این شرکت یاری برساند.

تامین هزینه های مالی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای پرتال خرید و فروش خودروهای دست دوم تاپ تک (TOPTEC.IR) نیز توسط موسسه ای وابسته به بانک سامان انجام شده است و ظاهرا برخلاف طرح های تسهیلاتی رایج در کشور، مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت.

با این حساب می توان گفت که تاپ تک در صورت موفقیت می تواند تحولی تاثیر گذار در بازار خودروهای کارکرده ایجاد کند، به خصوص که قیمت بسیاری از محصولات قدیمی ساخت مدیران خودرو (از MVM 110 تا 315 و X33) این روزها در طیف مناسبی قرار دارد و برای عموم مشتریان ایران قابل دسترس به نظر می رسد.

نکته آخر آنکه شرکت مدیران خودرو از ارائه پرتال خرید و فروش TOPTEC.IR هیچ منفعت یا کارمزدی را کسب نمی کند و خرید و فروش خودروها در این وب سایت پس از ثبت نام به صورت آزادانه و بدون قید و شرط های مالی انجام می شود.

در واقع تنها هدف شرکت از ارائه این ساختار بهبود بازار خودرو های دست دوم ام وی ام و چری و افزایش اعتبار برند های MVM و چری در بین مشتریان است و در گام های بعدی حتی ارائه گارانتی بر روی خودروهای دست دوم نیز در نظر گرفته شده است که در صورت موفقیت به تدریج اجرایی می شود.

حال باید منتظر ماند و دید که چنین طرح بزرگ و مهمی در گام عملی چگونه پیش خواهد رفت و آیا تاپ تک می تواند به یک انقلاب پایدار در بازار خودروهای دست دوم کشور مبدل شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • علی
    علی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    دو روز دیگه سایپا هم استارت آپ میده بیرون خرید پراید ۷۲ با شرایط اقساطی! جمع کنید بابا عمر ماشین پدر و مادر دار فقط ۵ سال اونوقت از جنازه ماشین ها بهره ۲۰% نزول می کنن...

  • moein
    moein | ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

    خودرو کارکرده اونم از نوع چینی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی