ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا استفاده از چیپست اختصاصی در خانواده مک بوک به نفع اپل است؟

چند روز قبل بلومبرگ گزارش داد اپل یک چیپ جدید را برای لپ تاپ های مک آتی خود در دست توسعه دارد. این پردازنده می تواند بسیاری از عملیاتی که در حال حاضر بر عهده پردازنده ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰

چند روز قبل بلومبرگ گزارش داد اپل یک چیپ جدید را برای لپ تاپ های مک آتی خود در دست توسعه دارد. این پردازنده می تواند بسیاری از عملیاتی که در حال حاضر بر عهده پردازنده اصلی ساخت اینتل قرار دارد را به اجرا درآورد.

به طور خلاصه و به نقل از منابع آگاه، اطلاعات زیر در مورد این چیپ به دست آمده:

  • چیپ مشابه با نمونه T1 است که در حال حاضر برای مدیریت تاچ بار در مک بوک پرو های جدید اپل به کار گرفته شده.
  • در مجموعه اپل به آن T310 می گویند.
  • برای مدیریت عملیات سبک و کم مصرف وارد مدار می گردد.
  • بر اساس فناوری ARM ساخته می شود.
  • در کنار پردازنده اینتل عمل می کند.

در حال حاضر لپ تاپ های Mac به قابلیتی موسوم به «Power Nap» مجهز هستند، یعنی برای انجام فعالیت هایی همچون دریافت ایمیل یا نصب آپدیت ها می توانند از حالت Sleep بیرون آیند. با این حال بهینگی عملکرد فوق به پردازنده اصلی ساخت اینتل بستگی دارد و از آنجا که هیچکس به اندازه اپل از macOS سر در نمی آورد، بنابراین نمی توان انتظار عملکرد بهینه ای را از CPUهای اینتل داشت.

در همین رابطه، مدت هاست که کارشناسان معتقدند اپل قصد دارد اینتل را از چرخه سخت افزاری خود بیرون براند، اگرچه اجرای کامل این فرایند هنوز ممکن نیست و اهالی کوپرتینو باید مشکلات متعددی را از پیش رو بردارند.

این اقدام، کنترل اپل روی اکوسیستم سخت افزاری اش را تا حد زیادی افزایش می دهد، ضمن اینکه چرخه به روز رسانی چیپ های پردازشی/گرافیکی را نیز تحت اختیار آنها در می آورد. برخی افراد مطلع، می گویند اپل به خاطر آماده نبودن CPU های کیبی لیک اینتل در زمان معرفی مک بوک پرو های جدیدش، در عین ناراحتی مجبور شده آنها را با پردازنده های نسل قبل عرضه نماید.

همچنین با توسعه چیپ اختصاصی، اپل هماهنگی بیشتری را بین سخت افزار Mac و سیستم عامل macOS ایجاد می کند که عملکرد بهینه تری را به همراه خواهد داشت، درست شبیه به آنچه بین آیفون/آیپد و iOS می بینیم.

اما مهم ترین دلیل کمپانی آمریکایی برای تعبیه چیپ های ARM داخل Mac، نزدیک تر کردن دو سیستم عامل خود به یکدیگر است تا در نهایت بتوانند بالاخره iOS و macOS را یکپارچه نمایند. البته سران اپل احتمال ترکیب این دو OS را رد کرده اند، اما نمی توان به گفته های آنها چندان اعتماد کرد.

به هر حال ترکیب iOS و macOS در قالب یک پلتفرم یکپارچه می تواند یکی از مهم ترین و منطقی ترین برنامه های اهالی کوپرتینو باشد و در این مسیر، استقلال از اینتل و به کارگیری پردازنده های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM می تواند مشکلات زیادی را از پیش روی آنها بردارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • HasanHoseinPoor
    HasanHoseinPoor | ۴ آبان ۱۳۹۶

    اپل نیاز به آیپد پرو ای او اس با اپ های دسکتاپی رو داره??

  • Rivekan
    Rivekan | ۱۸ بهمن ۱۳۹۵

    اپل توی موبایل در موضع قدرته پس می‌تونه از چیپ خانگی استفاده کنه،
    ولی در مورد مک به این شکل نیست، اپل مدتیه در فروش مک هاش به مشکل خورده و فروشش کاهش داشته و به شدت توسط مایکروسافت و شرکای تحاریش تحت فشاره حالا با استفاده از چیپ خانگی تماما بازیو به رقیب هاش واگذار خواهد کرد.

مطالب پیشنهادی