ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف یک سیاه چاله کلان جرم با فعالیت رکوردشکن ده ساله

زمانی که یک جسم از کنار سیاه چاله ای در حال عبور باشد، با نیروهای کِشنده فوق العاده قوی رو به رو می شود که آن را در هم می فشارد و یا باعث کشیده ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

زمانی که یک جسم از کنار سیاه چاله ای در حال عبور باشد، با نیروهای کِشنده فوق العاده قوی رو به رو می شود که آن را در هم می فشارد و یا باعث کشیده شدن و در نهایت از هم گسیختگی کامل آن جسم می شود.

مناطقی از جسم که در نزدیکی سیاه چاله قرار دارند با بیشترین نیروهای گرانشی مواجه می شوند که باعث تکه تکه شدن آن تحت نام رویداد اختلال کشنده (TDE) می شود.

با وجود آنکه در بیشتر مواقع اجسام موفق به خارج شدن از سیاه چاله می شوند اما برخی اوقات نیز مستقیماً به سمت آن حرکت می کنند که باعث بالا رفتن دما و در نتیجه انتشار پرتوی ایکس می شود.

رویدادهای اختلال کِشنده که معمولاً هفته ها یا ماه ها به طول می انجامد در مورد سیاه چاله «XJ1500+0154» صدق نمی کند. سیاه چاله مذکور 1.8 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و هم اکنون به عنوان بزرگ ترین و طولانی ترین نمونه شناخته شده است.

«XJ1500+0154» نخستین بار در سال 2005 مشاهده شد که در طول سه سال امواج ایکس متصاعد شده از آن صد برابر افزایش یافته و تا به امروز نیز روشنایی خود را حفظ کرده است.

گفتنی است با وجود آنکه از دهه 1990 تا به حال تعدادی زیادی TDE رصد شده اما هیچ کدام از آنها تا این حد ماندگار نبوده است. رصدخانه پرتوی ایکس چاندرا قادر است این انتشار را در مرکز کهکشان تعیین کند؛ جایی که سیاه چاله کلان جرم در حال فعالیت است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی