ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

جعبه ابزار: پنج اپلیکیشن iOS و اندروید برای عکاسی سیاه و سفید

تا حالا یک عکس سیاه و سفید گرفته اید؟ شاید بارها عکس های رنگی را با فیلتر سیاه و سفید کرده باشید، اما منظور ما این است که از همان اول بدون رنگ عکاسی کنید. ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

تا حالا یک عکس سیاه و سفید گرفته اید؟ شاید بارها عکس های رنگی را با فیلتر سیاه و سفید کرده باشید، اما منظور ما این است که از همان اول بدون رنگ عکاسی کنید. اما مگر این دو حالت فرقی هم با یکدیگر می کنند؟

در پاسخ باید گفت که بله، این که برای عکاسی عنصر «رنگ» را در اختیار نداشته باشید محدودیت های بسیاری برایتان ایجاد خواهد کرد. از یک طرف جزئیاتی که در عکس های رنگی اهمیت ندارند برجسته تر می شوند و از سوی دیگر باید با دید متفاوتی نسبت به سوژه ها بنگرید.

به همین خاطر بوده که در عصر دیجیتال، عکاسی مونوکروم (تک رنگ) به یک سبک جداگانه و حرفه ای در عالم تصویربرداری تبدیل شده و اپلیکیشن های متعددی هم برای آن ساخته شده اند. در جعبه ابزار این هفته به 5 نمونه از این اپلیکیشن های عکاسی سیاه و سفید می پردازیم که می توانند شما را در شکار صحنه های دراماتیک و خلق شاهکارهای هنری کمک کنند.

Lenka

Lenka برای کسانی طراحی شده که حوصله سر و کله زدن با تنظیمات متعدد را ندارند و طرفدار سادگی هستند. با این اپلیکیشن فقط و فقط می توانید عکس های سیاه و سفید بگیرید و برای تنظیمات نور و کنتراست هم گزینه های محدودی در اختیار دارید.

اما یکی از نقاط قوت Lenka این است که با پردازش عکس ها معطل تان نمی کند، در واقع خروجی دقیقا همان چیزی است که در صفحه می بینید. برای آنکه تأثیر رنگ ها بر عکس سیاه و سفید را نیز کم و زیاد کنید ابزار گرمای رنگ را در اختیار دارید، و فوکوس به شکل دستی و اتوماتیک هم جهت تمرکز روی سوژه ای خاص به کمک تان می آید.

گاهی اوقات در عکاسی سیاه و سفید سوژه های تیره رنگ به وضوح دیده نمی شوند. خوشبختانه Lenka ابزاری ارائه کرده که با اعمال یک فیلتر خاص می تواند سوژه ها را در عکس روشن تر و برجسته تر به نمایش بگذارد.

Lenka

Lenka

سازنده: ABOSCH قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 5.7 / 1.4 مگابایت زبان:

Hypocam

اگر سادگی Lenka دلتان را زد، به سراغ Hypocam بروید که به مراتب گزینه های بیشتری در اختیارتان قرار می دهد. البته Hypocam هم ظاهر ساده ای دارد، اما کمی که در آن وقت بگذرانید متوجه می شوید که با یک اپ معمولی طرف نیستید.

این اپلیکیشن حتی برای عکاسی سیاه و سفید هم فیلترهای گوناگونی ارائه کرده که هر کدام در موقعیت های مختلف کاربرد دارند. مثلا برای پرتره در پس زمینه روشن باید فیلترهای سیاه غلیظ را برگزینید و بالعکس، جایی که نورگیری خیلی خوب نیست از فیلتری استفاده کنید که بیشتر به سمت طوسی و خاکستری متمایل باشد.

Hypocam یک شبکه اجتماعی خوب هم دارد که در آن می توانید به تماشای آثار عکاسان حرفه ای بنشینید و از استایل منحصر به فردشان الگوبرداری کنید. هایپو کم برای دانلود رایگان است، اگرچه خیره کننده ترین فیلترهای آن پولی هستند و با پرداخت درون برنامه ای آزاد می شوند.

Hypocam

Hypocam

سازنده: Hypocam قیمت: رایگان (با پرداخت درون برنامه ای) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 18.6 / 8.8 مگابایت زبان:

BlackCam

تنوع زیاد فیلترهای عکاسی نقطه قوت BlackCam محسوب می شود. هر کدام از این فیلترها را می توانید به طور زنده دستکاری کنید، مثلا میزان روشنایی و کنتراست را بالا و پایین ببرید و اکسپوژر را در حد مناسبی بگذارید.

BlackCam یک ابزار Vignette بسیار جالب هم دارد که هاله ای از تاریکی را دور کادر قرار می دهد تا با استفاده از آن بتوانید روی سوژه خاصی تأکید کنید. اگر می خواهید فیلترهای رندوم را پشت سر هم تست کنید نیز دکمه Mix به کمک تان می آید.

BlackCam به جز فیلترهای رایگان، یک سری فیلترهای منحصر به فرد پولی هم دارد که می توانید با پرداخت دو دلار به صورت درون برنامه ای آزادشان کنید.

BlackCam - Black&White Camera

BlackCam - Black&White Camera

سازنده: XnView قیمت: رایگان (نسخه iOS به قیمت 1.99 دلار) دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 12.3 / 6.8 مگابایت زبان:

Simply B&W

یکی از خوش ساخت ترین اپلیکیشن های فهرست این هفته که فعلا در انحصار آی دیوایس ها قرار دارد. از Simply B&W هم برای عکاسی و هم برای ویرایش تصاویر می توانید استفاده کنید.

Simply B&W تقریبا به هایپو کم که بالاتر گفتیم شباهت دارد. انواع فیلترها به شما کمک می کنند تا در موقعیت های مختلف بهترین تصاویر را بگیرید. مثلا برای عکاسی از منظره فیلتر IR می تواند رنگ سبز را با سفید جایگزین کند، طوری که آسیبی به بافت ها و جزئیات تصویر نرسد.

نکته دیگر این که امکانات ادیتور Simply B&W هم نسبتا کامل بوده و برای ارتقای کیفیت تصاویر می توانند کمک حال بسیار خوبی برایتان باشند. اگر از مشترکین Creative Cloud ادوبی هستید هم قادر به ذخیره عکس ها در فضای ابری این کمپانی خواهید بود.

SimplyB&W

SimplyB&W

سازنده: James Moore قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: iOS حجم: 33.4 مگابایت زبان:

Dramatic B&W

آنسل ادمز، عکاس مشهور آمریکایی می گوید "بهترین عکس های سیاه و سفید گرفته نمی شوند، بلکه ساخته می شوند". Dramatic B&W با امکانات پر و پیمانش زمینه ای فراهم کرده که بهترین عکس های سیاه و سفید را بسازید.

گزینه های ویرایشی پر شمار، رابط کاربری قابل شخصی سازی و مجموعه ای غنی از افکت ها باعث می شوند که از پرداخت هزینه برای خرید این اپلیکیشن هرگز ناراضی نباشید. با Dramatic B&W در سه استایل منحصر به فرد می توانید عکاسی کنید و سپس با ابزار گوناگون به ویرایش آن ها بپردازید.

امکانات ویرایشی اپلیکیشن شامل نور مصنوعی، تنظیم دانه بندی، کنتراست و مواردی از این دست می شوند تا بتوانید به خروجی مطلوب تان برسید. اگر برای عکاسی سیاه و سفید اپلیکیشنی می خواهید که همه چیز آن از ابتدا آزاد باشد، حتما Dramatic B&W را مد نظر داشته باشید.

Dramatic Black & White

Dramatic Black & White

سازنده: JixiPix Software قیمت: 1.99 دلار دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 26.9 / 6.56 مگابایت زبان:

اگر تا حالا عکس های رنگی تان را سیاه و سفید می کردید، بد نیست یک بار عکاسی مونوکروم را هم امتحان کنید. یقین داشته باشید که جزئیات و کیفیت خروجی ها در این حالت بسیار بیشتر از عکس هایی است که رنگشان را با فیلترهای متفرقه از بین برده اید.

شما چه اپلیکیشن های دیگری را برای عکاسی سیاه و سفید پیشنهاد می کنید؟ با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی