ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سنسور جدید پاناسونیک نور مرئی و فروسرخ را به صورت همزمان ثبت می کند

پاناسونیک چندین سال است که روی حسگرهای تصویر ارگانیک کار می کند، اما دستاورد اخیر آنها علاوه بر طیف رنگی مرئی کامل، بازه فروسرخ نزدیک (NIR) را نیز در بر می گیرد که حساسیت ویژه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۷:۰۰

پاناسونیک چندین سال است که روی حسگرهای تصویر ارگانیک کار می کند، اما دستاورد اخیر آنها علاوه بر طیف رنگی مرئی کامل، بازه فروسرخ نزدیک (NIR) را نیز در بر می گیرد که حساسیت ویژه برای دید در شب را فراهم می سازد.

البته دوربین های دوگانه مرئی-NIR هم اکنون نیز وجود دارند، اما به خاطر عملکرد همزمان در نور روز و تاریکی شب، رزولوشن آنها چندان مطلوب نیست. در مقابل پاناسونیک توانسته با روی هم قرار دادن دو لایه نور-رسانای ارگانیک (OPF) که یکی برای طیف مرئی و دیگری برای بازه فروسرخ نزدیک عمل می کند، به رزولوشن بالایی دست یابد.

برش مقطعی حسگر تصویر CMOS ارگانیک پاناسونیک با قابلیت کنترل حساسیت از طریق ولتاژ

با کنترل ولتاژ این OPFها می توان بین دو حالت مرئی یا دوگانه تغییر حالت ایجاد کرد. ولتاژ به صورت نابرابر بین دو OPF توزیع شده، به نحوی که لایه بالایی برای نور مرئی همواره ولتاژ بیشتری را در مقایسه با لایه NIR زیرین دریافت می دارد. در ولتاژ پایین، هر دو لایه غیرفعال هستند، در ولتاژ متوسط تنها لایه مرئی عمل می کند و وقتی ولتاژ به سطح بالایی برسد، هر دو لایه وارد مدار می شوند.

گفتنیست در مقایسه با حسگرهای CMOS معمول، حسگرهای ارگانیک می توانند نور بیشتری را جذب کرده و مراحل تبدیل فتوالکتریک و قرائت مداری در روند تصویربرداری دیجیتال را از یکدیگر مجزا نمایند، که به توسعه شاتر عمومی و کاربردی تر می انجامد.

علاوه بر این، حسگرهای ارگانیک اطلاعات بیشتری را در هر پیکسل جمع آوری و نگهداری می کنند و می توانند بازه دینامیکی را تا 3 واحد نوردهی (EV) ارتقاء بخشند.

تصویر ثبت شده توسط حسگر جدید پاناسونیک در حالت رنگی (چپ) و فروسرخ نزدیک (راست)

اگرچه تکنولوژی جدید پاناسونیک می تواند حوزه جدیدی را در تصویربرداری دیجیتال افتتاح نماید، اما به نظر نمی رسد شاهد به کار گیری حسگر مرئی+NIR در دوربین های عکاسی و فیلمبرداری آنها باشیم، و به احتمال زیاد فعلاً دوربین های امنیتی و علمی از آن بهره مند گردند.

تصویر ثبت شده با حسگر جدید پاناسونیک در حالت رنگی (چپ) و فروسرخ نزدیک (راست) که برچسب بطری ها را نمایان می سازد

لازم به ذکر است توانایی تغییر وضعیت بین دو حالت مرئی و NIR به صورت متوالی و با سرعت فوق العاده می تواند در مواردی همچون یادگیری ماشینی، تشخیص اشیاء و آنالیز حرکتی به کار گرفته شود.

همچنین از آنجا که لایه های OPF مستقیماً به طول موج های مرئی و فروسرخ نزدیک حساس هستند، دیگر نیازی به تعبیه فیلتر فروسرخ در ماژول دوربین نیست و بنابراین استفاده از این تکنولوژی در دوربین های هوشمند خانگی و در ابعاد کوچک نیز ممکن خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی