ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

شما انتخاب کنید؛ پژو 206 یا ساینا اتوماتیک

رقابت انتخابی خودروهای دیجیاتو؛ دیجی لیگا به مراحل حساس خود نزدیک شده است، در رقابت های قبلی شاهد حذف قابل پیش بینی ساینا در برابر تندر 90، شکست غیر قابل پیش بینی پارس lx از ...

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

رقابت انتخابی خودروهای دیجیاتو؛ دیجی لیگا به مراحل حساس خود نزدیک شده است، در رقابت های قبلی شاهد حذف قابل پیش بینی ساینا در برابر تندر 90، شکست غیر قابل پیش بینی پارس lx از سمند و نابود شدن رانا توسط 206 صندوق دار بودیم.

اختلاف رای بسیار فاحش بین رانا و 206 صندوق دار می تواند یاد آور این مسئله باشد که در بازار ایران تا چه حد محبوبیت یک خودرو در ماه ها اول عرضه به بازار تاثیر گذار است، در واقع اگر خودرویی نتواند از ابتدا جای خود را در بازار باز کند، بسیار بعید است که در سال های بعد حتی با بهبود کیفیت و افزایش مدت گارانتی نیز شانسی برای افزایش سهم خود داشته باشد.

از طرف دیگر می توان با توجه به تجاربی نظیر ساخت پژو 405 GLI (نمونه ارزان سازی شده GLX) گفت که مشتریان در بازار ایران، تمایل چندانی به خرید خودروهای ارزان سازی شده و طبیعتا کم امکانات تر و بی کیفیت تر نسبت به نسخه های اصلی ندارند و هر بار که ایران خودرو دست به ساخت چنین محصولی زده با شکست مواجه شده.

مثال دیگر از این دست شاید عرضه سری اول تندر 90 بدون تجهیزات استانداردی نظیر فرمان هیدرولیک و کولر بود که هیچ گاه مورد استقبال مشتریان واقع نشد و به سرعت از خط تولید کنار رفت.

به هرحال در نظر سنجی مربوط به رانا و 206 صندوق دار، این رانا بود که به اتفاق آرا از گردونه رقابت حذف شد و در حدود یک چهارم آرای ثبت شده توسط بیش از 1600 شرکت کننده وب سایت را به خود اختصاص داد.

در کانال تلگرامی دیجیاتو نیز نتیجه ای به همین ترتیب اما با شدت بیشتر به نفع 206 صندوق دار رقم خورده است، به عبارت دیگر از حدود 2400 رای ثبت شده در کانال، کمتر از 400 رای به رانا اختصاص داشته و سایر کاربران جملگی رای به برتری 206 صندوق دار داده اند.

بدین ترتیب در مرحله نیم نهایی 206 صندوق دار به مصاف تندر 90 دست دوم خواهد رفت، اما پیش از رسیدن به مرحله نیمه نهایی هنوز یک مرحله از سری مقدماتی دیجی لیگا باقی است که به رقابت پژو 206 تیپ 2 و ساینا اتوماتیک اختصاص دارد.

شاید مقایسه یک خودرو اتوماتیک و دنده دستی چندان اصولی به نظر نرسد اما در بازار این روزهای خودروهای داخلی چنین قیاسی ممکن است به سوال بسیاری از مشتریان مبدل شود.

ساینا اتوماتیک قرار است با موتوری 1.5 لیتری به قدرت 80 اسب بخار و گیربکس CVT ارزانترین خودرو اتوماتیک بازار باشد و احتمالا قیمتی کمتر از 35 میلیون تومان خواهد داشت.

هنوز تصویر نهایی از مدل اتوماتیک ساینا و فضای کابین این خودرو منتشر نشده است اما به نظر می رسد که تغییرات نسبت به نسخه دستی جزئی باشد.

در نقطه مقابل پژو 206 تیپ 2 هاچ بک، با موتور 1.4 لیتری 75 اسب بخاری، گیربکس دنده دستی و قیمت 33.4 میلیون تومان سال هاست که در بازار عرضه می شود و رقیب مستقیم ساینا هاچ بک اتوماتیک در بازار خواهد بود.

البته ساینا قرار نیست تنها در مدل هاچ بک وارد بازار شود و حتما مدل سدان این خودرو نیز مورد نظر سایپا خواهد بود، اما در جهت هماهنگی با 206 که به صورت هاچ بک عرضه می شود ما از تصاویر احتمالی نمونه هاچ بک برای این قیاس استفاده کردیم.

دستی می خرید یا اتوماتیک؟

آنچه واضح است آنکه ساینای جوان از نظر برند، ایمنی، زیبایی و پرستیژ به گرد پای 206 سالخورده نمی رسد و در شرایط عادی همانطور که تندر 90 دست دوم به راحتی ساینا را پشت سر گذاشت، 206 نیز می تواند ساینا را شکست دهد، اما سوال اینجاست که با توجه به اتوماتیک بودن ساینا و نیاز روز افزون مشتریان به خودروهای اتوماتیک، آیا خرید ساینا اتوماتیک برای شما نسبت به پژو 206 تیپ 2 نه چندان با کیفیت این روزهای ایران خودرو می تواند توجیه پذیر باشد یا خیر؟

[poll id="5"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

    206 دنده ای قطعا پوزه ساینا اتومات رو به خاک میماله! بنده خودم 206 مدل 81 داشتم و بعد مدتی که زیر پام بود فروختمش اما واقعا فکر میکنید خودوریی مثل ساینا میتونه 14 سال کار کنه!؟ در ضمن توی اون یکی مقاله درباره ساینا گفته بودین ساینا با گیربکس اتومات Amt که گیربکس ارزونیه وارد میشه اما اینجا نوشتین گیربکس cvt. اگر گیربکسش amt باشه که همون گیربکس 206 اتومات و پارس های قدیمیه، پس در واقع میشه گفت ساینا هیچ برتری ای از لحاظ گیربکس نسبت به 206 نداره! گیربکس Amt یه گیربکس فوق العاده قدیمیه و الان دیگه هیچ شرکتی از اون گیربکس استفاده نمیکنه چون مشکلات فراوانی داره! اما اگه گیربکس Cvt باشه این گیربکس چند سالی که توسط دانشمندان شرکت نیسان طراحی شده و به دنیا معرفی شده اما بازم فایده نداره! چون تکنولوژی این گیربکس هنوز تو ایران نیومده و اگر خدایی نکرده گیربکس خراب بشه هیچ تعمیرکاری توی ایران نیست که بتونه تعمیرش کنه!!! و از سابقه ماشینای خودورسازی ها در سال های اخیر که از در نمایندگی بیرون میان باید برن تعمیرگاه لذا اگر گیربکس این ماشین دچار مشکل بشه خریدار باید یه گیربکس نو سفارش بده که هزینه سنگینی داره و خریدار رو متحمل ضرر هنگفتی میکنه! در ضمن این تبلیغاتی هم در سایت ها و تلگرام و اینستا و غیره درباره تعمیرگاه های گیربکس cvt توی سطح اینترنت میبینید همش تقلبیه و هیچ تعمیرکاری فعلا نمیتونه این گیربکس رو تعمیر کنه و تا تکنولوژی این گیربکس بیاد ایران چند سال طول میکشه! از ما گفتن بود!

  • Vito .r
    Vito .r | ۳۰ بهمن ۱۳۹۵

    برای من جالب طراحی 206 که مال 19 سال پیشه هنوز از ساینایی که طراحیش مال همین سال های اخیر چه از نظر فضای داخلی چه بیرونی بهتره.? ?

  • kamy R
    kamy R | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    حالا کیفیت و قدرت و اپشن و موتور به کنار که نمیتونن کاری کنن خب طراحی که دست خودتونه بابا یه ماشین کشیده و چراغ های نازک طراحی کنید چیه داخل و بیرونش گرد و قلمبه مثه پاتیل خمیر
    من نمیدونم کی از این قابلمه چدنی ها خوشش میاد خب قیافه ماشین هاتون رو خوب بسازید

  • milad hasani
    milad hasani | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    من بخاطر تنوع ساینا رو انتخاب میکنم.

  • Ali.T
    Ali.T | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    آخه چی تولید کنن دوست عزیز
    با همین متریال و تکنولوژی سی سال پیش دارن چهل میلیون به مردم میندازن
    دیگه اگه بخوان تکنولوژی روز استفاده کنن حداقل قیمت میشه صد تومن
    خدا پدر آلمان و فرانسه رو بیامرزه که موتور EF7 و TU5 رو آوردن تو ایران وگرنه ما هنوز داشتیم پیکان صفر میخریدیم?

    به شخصه میگم 206بهتره چون چندسال بدون اذیت برام کار کرده
    حالا اونایی که ساینا دارن باید تجربشونو بگن

    • mahmoud
      mahmoud | ۷ آبان ۱۳۹۶

      ef7 محصول ایران خودرو هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی