ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

با پنج گام اساسی برای نوشتن یک طرح بازاریابی دقیق آشنا شوید

اهمیت طرح بازاریابی هم ارز با اهمیت طرح کسب و کار است. اگر در کسب و کار به استراتژی های لازم برای ایجاد محصول توجه می شود، در طرح بازاریابی به تکنیک های پیدا کردن ...

لیلا حیدری
نوشته شده توسط لیلا حیدری | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

اهمیت طرح بازاریابی هم ارز با اهمیت طرح کسب و کار است. اگر در کسب و کار به استراتژی های لازم برای ایجاد محصول توجه می شود، در طرح بازاریابی به تکنیک های پیدا کردن مشتری و جذب آن خواهیم پرداخت. یک طرح بازاریابی خوب می تواند ابزار رسیدن شما به اهدافتان باشد. یک طرح عملی دربرگیرنده ی آنچه شما خواهید فروخت، مشتری و تاکتیک هایی است که منجر به یک فروش خوب می شود.

در ادامه با مراحل نوشتن یک طرح دقیق بازاریابی آشنا می شوید.

مرحله ی 1: آنالیز موقعیت کنونی شرکت

در این مرحله، شرکت، محصولات و خدمات آن تعریف می شود، سپس چگونگی جداسازی شما از رقبای تان به واسطه ی مزایایی که ارائه می دهید، نشان داده می شود.

برای پیدا کردن موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنید، چه رستوران باشد و چه فروشگاه لباس فروشی، یافتن بازار جاویژه (بخش کوچکی از بازار که بر روی یک نیاز ویژه یا کالای خاص متمرکز است) از اهمیت خاصی برخوردار است. در اینجا نه تنها باید بازار تان را توصیف کنید، بلکه به خوبی از محصول و نحوه ی ارائه ی آن توسط رقبای تان آگاه باشید تا بتوانید به مشتری ها نشان دهید که ارزش محصول شما بیشتر از دیگران است.

لیستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های تان بنویسید. نقاط قوت و ضعف در ویژگی های کسب و کار تان پیدا می شود، درحالیکه فرصت ها و تهدید ها عوامل بیرونی هستند. برای فهمیدن نقاط قوت کسب و کار به ویژگی هایی دقت کنید که شما را نسبت به رقبای متمایز کرده است. نقاط ضعف را می توان به فعالیت در بازار به شدت اشباع شده نسبت داد تا عملکرد ضعیف کارمندان.

در مرحله بعد تمام فرصت هایی که می توان از طریق آنها به بازارهای دیگری دست یافت و گستره ی معرفی و فروش محصول تان را بیشتر کرد، بیابید. تهدید هایی که متوجه شرکت و محصول تان هستند را هرگز فراموش نکنید، زیرا با غلبه بر آنها می توانید قوی تر از قبل شوید.

موقعیت محصول یا خدمتی که ارائه می کنید را از این دو مرحله می توانید بیابید:

  1. باید ویژگی های محصول یا خدمت را آنالیز کرده و وجوه تمایز آن نسبت به رقبا را تعیین کنید.
  2. نوع مشتری خود را مشخص کنید. با این کار متوجه قیمتی که باید بر روی محصول بگذارید، تخفیف و کیفیت آن خواهید شد.
مرحله ی 2: توصیف مشتری

در این جا مشتری های خود را با تمام جزئیات مشخص کنید؛ سن، جنسیت، طبقه ی اجتماعی، درآمد، موقعیت جغرافیایی و سبک زندگی آنها از جمله مواردی هستند که باید نوشته شوند. در ادامه سوال های زیر را از خود بپرسید:

  • آیا مشتری های من کلاسیک هستند یا نوگرا؟
  • آیا مدیر هستند یا کارمند؟
  • آیا آرام هستند یا خشن؟
  • آیا سنتی هستند یا مدرن؟
  • آیا درون گرا هستند یا برون گرا؟
  • فاصله زمانی بین خرید اول و دوم آنها چقدر است؟

این کار را به خوبی و با دقت زیاد انجام دهید زیرا به شما در تبلیغات کار یا محصول تان بسیار کمک خواهد کرد.

مرحله ی 3: نوشتن اهداف بازاریابی

انتظار چه دستاوردی از طرح بازاریابی تان دارید؟ برای مثال آیا انتظار دارید هر 15 دقیقه فروش تان به اندازه ی 20 درصد افزایش یابد؟ اهداف تان را روی کاغذ بنویسید و دقت کنید که حتما قابل اندازه گیری باشند تا بتوانید پیشرفت خود را بررسی کنید.

مرحله ی 4: گسترش استراتژی و تکنیک های بازاریابی

این بخش، قلب و روح طرح بازاریابی شماست. تا به حال اهداف و مشتری های خود را مشخص کرده اید، اکنون باید به تاکتیک هایی پرداخت که می تواند در رسیدن به اهداف تان کمک کنند.

برای کامل کردن عملیات تاکتیک ها، استراتژی های بازاریابی اولیه خود را مشخص کنید. سپس گستره ی متنوعی از تاکتیک ها را برای رسیدن به اهداف فروش تان در اختیار بگیرید. برای مثال می توانید از بیلبوردها، تراکت ها و تبلیغات آنلاین استفاده کنید.

برای تبلیغات بهتر به این فکر کنید که مشتری های شما از چه وسیله ای برای گرفتن اطلاعات استفاده می کنند؟ از همان وسیله برای تبلیغ استفاده کنید.

مرحله ی 5: تعیین بودجه ی بازاریابی

باید بخشی از بودجه ی سالیانه را به هزینه های بازاریابی اختصاص دهید. حتی اگر تازه کسب و کار خود را به راه انداخته اید، نباید از بازاریابی چشم پوشی کنید. راه های زیادی برای تبلیغ وجود دارد. با توجه به بودجه ای که دارید می توانید محصول یا خدمتی که ارائه می کنید را تبلیغ نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۲۵ بهمن ۱۳۹۵

    دوستان نظرتون در مورد بازاریابی شبکه ای چیه؟

مطالب پیشنهادی