ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابزارهای تحلیلی چه نقشی در آینده صنعت مسکن ایران دارند؟

اگرچه در سال جاری طرح هایی از سوی دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن ارائه و اجرا شد اما هنوز هم هیچ یک از این طرح ها، تاثیرگذاری مثبت خود بر صنعت مسکن را به نمایش نکشیده ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰

اگرچه در سال جاری طرح هایی از سوی دولت برای رونق بخشیدن به بازار مسکن ارائه و اجرا شد اما هنوز هم هیچ یک از این طرح ها، تاثیرگذاری مثبت خود بر صنعت مسکن را به نمایش نکشیده اند. فعالیت سالم در بازار مسکن می تواند از وقوع افزایش قیمت ناگهانی که در این حوزه با عنوان «سونامی افزایش قیمت مسکن» از آن یاد می شود، جلوگیری نماید.

از دهه گذشته تا کنون، صنعت مسکن در کشور ما چند باری دچار همین سونامی شده است. در سال های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۱ شاهد افزایش قیمت چند برابری مسکن در کشور بودیم که از شهرهای بزرگی مانند تهران آغاز شد. در حال حاضر وضعیت مسکن در ایران شرایطی آرام دارد اما برخی بر این عقیده اند که این آرامشی است پیش از طوفان و همین مسئله، افرادی که به دنبال خانه دار شدن هستند را تا حدی سردرگم نموده است.

اما تفاوت امروز با سال های گذشته، در رشد تکنولوژی مخصوصاً از نوع بومی آن است. اکنون جدا از شهرهای بزرگ،‌ تعداد زیادی از شهرستان های کشورمان تحت پوشش نسل سوم و چهارم شبکه موبایل قرار دارند و همین مسئله سبب رشد استارتاپ هایی بومی شده که تلاش دارند هم رسانی بهتری در ابعاد مختلف، از جمله صنعت مسکن داشته باشند. به لطف بستر شبکه ای که امروز مهیا شده و استارتاپ هایی که ابزارهایی برای تحلیل قیمت و وضعیت بازار در اختیار مشتریان قرار می دهند، افراد می توانند به آگاهانه ترین شکل ممکن تصمیمات خود را اتخاذ کنند.

سرویس های آنلاین زیادی امروز در کشورمان حضور دارند که بر بستر وب یا اپلیکیشن موبایل، خدمات آنلاین صنعت مسکن را ارائه داده و ساز و کار سنتی خرید یا فروش خانه را در کشور متحول کرده اند، اما تعداد بسیار کمی از آنها جدا از معرفی و نمایش آگهی های ثبت شده، رابطه مناسبی میان خریدار یا فروشنده با کارشناس این حوزه را شکل داده و ابزارهایی برای تحلیل قیمت منطقه مورد نظر، در اختیار افراد قرار داده اند.

اخیراً در کشور ما نیز ابزارهای تحلیلی اینچنینی در اختیار کاربران قرار گرفته اند که یکی از نمونه های آن آلونک است که از طریق وب سایت و همچنین اپلیکیشن خود، جدا از میسر ساختن بستر آشنایی فروشنده یا خریدار با یک کارشناس، به آنها اجازه می دهد تا وضعیت قیمت در منطقه ای خاص را از اواسط سال ۱۳۹۴ تا کنون در تهران مشاهده کنند.

از سوی دیگر در کلان شهری مانند تهران، هر منطقه قیمت خاص خود را دارد و گاهی اختلاف قیمت ارائه شده از سوی بنگاه های معملاتی مسکن به راحتی به درصدی دو رقمی می کشد. این آشفتگی، خود یکی از دلایل افزایش قیمت غیر منطقی در سال های گذشته بوده اما حالا با توجه به بسترهای هوشمند فعلی، به راحتی می توان در زمان خرید یا فروش یک ملک، از قیمت واقعی و منطقی آن آگاه شد.

همانگونه که ذکر شد داده های تحلیلی می توانند به شکلی پویا به تصمیم گیری خریدار یا فروشنده کمک کنند. در تصویر فوق می توان نمودار قیمت محله ونک تهران را از تابستان سال ۱۳۹۴ تا کنون مشاهده کرد. متوسط قیمت این محله که در پاییز سال ۱۳۹۴ به بیش از ۸ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده بود، کنون به حدود ۶.۵ الی ۷ میلیون تومان کاهش یافته و همین مسئله می تواند به خریدار این اطلاع را بدهد که اکنون زمان مناسبی برای خرید در این منطقه است.

استقبال شهروندان در شهرهای بزرگ از ابزارهای هوشمند و تحلیلی، یکی از عواملی بوده که باعث شده تا بازار مسکن از هیجانات کاذب به دور مانده و آرامشی کم سابقه را در دو الی سه سال اخیر تجربه کند. هر چند مشکلی که اینگونه سرویس ها دارند، عدم خدمات دهی آنها در شهرستان های کوچک تر است.

البته باید توجه داشت که سرویس ها و اپلیکیشن های فعال در حوزه مسکن ایران می توانند مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و گاهی خود نیز بر هرج و مرج قیمت های کاذب و غیر واقعی بیافزاید.

چنین مشکلی از جایی شروع می شود که برخی بسترهای آنلاین، صرفاً تلاش می کنند تا خریدار یا فروشنده را به هم متصل کنند. اینجاست که فروشنده یا خریدار بدون هیچ گونه آگاهی از وضعیت واقعی بازار و صرفاً بر اساس تصورات خود، به ارائه قیمت مورد نظرشان می پردازند. حال تصور کنید صنعت مسکنی را که خریدارن یا فروشندگانش بخواهند بدون وجود هیچ گونه ابزار تحلیلی برای قیمت گذاری واقعی در مناطق، دست به خرید و فروش بزنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی