ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آیا صرف بودجه بیشتر برای خرید موبایل های بهره مند از دوربین دوگانه منطقی است؟

در حال حاضر دوربین های دوگانه صرفا به برخی از موبایل های پیشرفته امروزی اختصاص دارند اما انتظار می رود که در سال جاری میلادی شاهد افزایش شمار دستگاه های بهره مند از این تکنولوژی عکاسی پیشرفته ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

در حال حاضر دوربین های دوگانه صرفا به برخی از موبایل های پیشرفته امروزی اختصاص دارند اما انتظار می رود که در سال جاری میلادی شاهد افزایش شمار دستگاه های بهره مند از این تکنولوژی عکاسی پیشرفته باشیم. این نکته را اضافه کنیم که درست مانند هر تکنولوژی جدید دیگر می توان انتظار داشت این فناوری عاقبت به موبایل های میان رده نیز راه پیدا کند؛ خانواده آنر هوآوی شاید بهترین مثال در این باره باشند.

سوالی که مطرح می شود این است که آیا ضرورتی دارد در برهه کنونی سنسورهای تکی را کنار بگذاریم و به تکنولوژی دوربین های دوگانه روی بیاوریم؟

چیپست موبایل از آن دست قطعات کلیدی است که پشتیبانی محصولات ارزان قیمت از دوربین های دوگانه را ممکن می کند. چیپست میان رده کایرین 665 محصول های سیلیکون درست مانند اسنپدراگون 617 و نسخه های بالاتر آن از تکنولوژی پردازشگر تصویر دوگانه پشتیبانی می کند و البته خانواده تراشه های اقتصادی این شرکت (از اسنپدراگون 425 تا 435) را نیز باید به این مجموعه اضافه نمود.

یکی از مهم ترین جنبه های معرفی چیپست Helio P25 مدیاتک که حدودا دو هفته پیش معرفی شد پشتیبانی این قطعه از آرایه دوربین دوگانه بودY P25 هم می تواند از یک سنسور 24 مگاپیکسلی پشتیبانی کند و هم توان پردازشی لازم برای دو سنسور 13 مگاپیکسلی را فراهم نماید.

به لحاظ نظری این یعنی درست مانند پرچمدار آتی ال جی که طبق اخبار شایعات به دو دوربین 13 مگاپیکسلی مجهز شده، شاهد ارائه دستگاه هایی با نصف این مبلغ اما آرایه دوربین دوگانه خواهیم بود. هرچند احتمال آنکه هر موبایل میان رده ای به دوربین های دوگانه مجهز شود بسیار پایین است با این همه، جریان های غالب در صنعت تکنولوژی و گرایشات کاربران و شرکت های تولید کننده حکایت از فراگیر شدن این فناوری دارند.

البته این ترند از سویی می تواند نشانگر توجه و اهتمام بیش از پیش تولید کنندگان سیستم روی چیپ به تکنولوژی های جدید و بهبودیافته دوربین باشد و در نتیجه روشن است آنهایی بیشتر سود می برند که منابع خود را صرف تولید دوربین های دوگانه می کنند.

شرکت LG Innotek بعد از تامین قطعه برای آیفون 7 پلاس، در گزارش سه ماهه چهارم سال 2016 خود از سود 103 میلیون دلاری اش خبر داد.

در عین حال اما Samsung Electro-Mechanics در حال تامین قطعه برای برخی شرکت های کوچک تر چینی است که از آن جمله می توان به شیائومی و LeEco اشاره نمود. همچنین گفته می شود که این کمپانی در حال مذاکره با هوآوی، اوپو و ویوو هم هست.

برهمین اساس پیش بینی شده که فروش Samsung Electro-Mechanics به شرکت های چینی با افزایشی 108 درصدی روبرو شده و از رقم 312 میلیارد وون در 2016 به 649 میلیارد وون در سال جاری برسد.

موسسه تحقیقاتی Counterpoint پیش بینی کرده که فروش اسمارت فون های بهره مند از دوربین دوگانه امسال افزایشی 400 درصدی را تجربه کرده و به رقم 300 میلیون دستگاه در سال جاری میلادی می رسد.

به بیان دیگر، 19 الی 20 درصد از کل فروش اسمارت فون امسال (یعنی از هر 5 دستگاه یک عدد) را انواع بهره مند از دوربین دوگانه تشکیل خواهند داد که این روندی بسیار سریع را برای همه گیر شدن یک تکنولوژی خاص در بازه زمانی کوتاه نشان می دهد.

هیجان در مقابل واقعیت

با در نظر داشتن شواهد و آمارهای موجود، اینطور به نظر می رسد که صنعت شدیدا به فراگیر شدن و گسترش تکنولوژی دوربین دوگانه باور دارد اما ما به عنوان کاربر باید کاملا مراقب باشیم تا درگیر یک جنگ مگاپیکسلی دیگر نشویم.

دوربین های دوگانه غالبا کیفیت تصاویر را با استفاده از برخی ترفندهای نرم افزاری و همچنین ارائه پاره ای امکانات منحصر بفرد شامل زوم اپتیکال یا تصویر برداری با زاویه واید بهبود می دهند اما هنوز هم پرسش های بدون پاسخ زیادی در رابطه با آنها وجود دارد.

برای شروع، آیا دوربین های دوگانه آنقدر کیفیت تصاویر را بهبود می دهند که آنها را باور کنیم؟ البته موبایل های بهره مند از این تکنولوژی که تاکنون به بازار عرضه شده اند نتایج خوبی را ارائه کرده اند، اما حاصل کار آنها آنقدر متفاوت یا فوق العاده نبوده است که بتوان گفت با نسل جدیدی از تکنولوژی تصویربرداری روبرو شده ایم.

فهرست بهترین دوربین های موبایل وبسایت DxOMark (اگر نگاهی به آن انداخته باشید) غالبا شامل موبایل هایی با یک لنز است؛ مثلا پیکسل گوگل، اچ تی سی 10، گلکسی اس 7 اج، اکسپریا اکس پرفورمنس، و موتو زی فورس دروید و همگی مواردی از این دست هستند. جالب است بدانید که آیفون 7 پلاس اپل و ال جی جی 5 جایگاه های نهم و دهم این جدول را به خود اختصاص داده اند.

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است در رابطه با دوربین های دوگانه پیش بیاید این است که اختصاص دادن فضای اضافه برای قرار دادن آنها در بدنه اسمارت فون ها و همچنین صرف هزینه برای این منظور در مقایسه با سنسورهای تکی بزرگ تر که پیسکل های بزرگ تری هم دارند، ارزشش را دارد یا خیر؟

متاسفانه پاسخ دهی به این سوال چندان هم ساده نیست اما سنسورهای تکی و بزرگ CMOS در دوربین های DSLR هنوز هم بهترین شات ها را ایجاد می کنند.

موبایل های بهره مند از دوربین های دوگانه اما، به جای بهبود صرف کیفیت تصویر، بیشتر به خاطر گستره امکانات منحصر بفردشان مورد توجه قرار دارند و ارزش خرید پیدا می کنند.

آیفون 7 پلاس و هوآوی میت 9 هر دو قابلیت های فوق العاده ای در زمینه زوم دارند در حالی که ال جی جی 5 و وی 20 هر دو امکان گرفتن عکس و ویدیو با زاویه واید را فراهم می نمایند. البته تردیدی نیست که این قابلیت ها برای بهبود برد تصاویر مطلوب هستند اما نمی توان گفت که برای عموم کاربران ضرورت دارند. تکنولوژی آر جی بی-مونوکروم هوآوی نیز قادر است مستقیما از ناحیه سنسور تصاویر سیاه و سفید ایجاد کند اما مجددا باید تایید کنیم که این تنها یک امتیاز است نه عامل اصلی برای خرید.

هوآوی، اپل و دیگران همگی افکت های جالبی را برای ایجاد عمق میدان آن هم براساس ترفندهای نرم افزاری به تکنولوژی دوربین محصولاتشان اضافه کرده اند. هدف از ایجاد این افکت ها که البته به لطف وجود گشودگی دهانه لنز قابل انطباق (درست مانند دوربین های DSLR) میسر می شود، شبیه سازی بوکه است.

گفتنی است دوربین هایی که لنز ثابت دارند، از این انعطاف پذیری برخوردار نیستند، بنابراین به لطف سنسورهای دوگانه و برخی ترفندهای نرم افزاری می توان این خلاء را از میان برداشت.

اما مجددا باید تاکید شود که این فناوری ابدا در زمره اولویت های اصلی کاربران قرار ندارد اما برای آن دسته از افرادی که دوست دارند با استفاده از دوربین موبایل خود خلاقیت بیشتری به خرج دهند، می تواند بسیار سودمند واقع شود.

بهترین ها هنوز در راهند

علیرغم تمامی آنچه گفته شد، تقاضا برای محصولات بهره مند از این تکنولوژی هنوز هم بالاست و دلیلی هم وجود ندارد که از آنها استفاده نکنیم، با این همه فناوری دوربین دوگانه آن هم به شکل فعلی اش نتوانسته به میزان قابل توجهی توانمندی ها و عملکرد دوربین اسمارت فون ها را تغییر دهد.

البته تکنولوژی مذکور هنوز هم در دوران طفولیت خود به سر می برد و اتفاقاتی در صنعت موبایل و دوربین در حال وقوع است که می تواند این فناوری را در دراز مدت بهبود بدهد.

برای نمونه شرکت Corephotonics نوعی تکنولوژی دوربین دوگانه را ارائه کرده که توانمندی های فوق العاده ای در زمینه زوم دارد و این گروه اخیرا وارد یک همکاری مشترک هم با Electro-Mechanics شده تا یک طرح مرجع برای زوم اپتیکال 3X و همچنین برخی قابلیت های بهبودیافته و پیشرفته برای تصویربرداری در نور کم ارائه کند.

در این مطلب همانطور که مطالعه کردید حرفی در مورد واقعیت مجازی و افزوده به میان نیامد. آن دسته از موبایل هایی که از پلتفرم واقعیت افزوده گوگل موسوم به تانگو پشتیبانی می کنند نظیر ذن فون AR ایسوس با استفاده از تکنولوژی های دنبال کننده حرکت و همچنین دوربین های عمق سنج نقشه هایی سه بعدی از محیط می سازند.

پیکره بندی دوربین های دوگانه از پتانسیل های لازم برای ترسیم نقشه محیط برخوردار است که از این ویژگی می توان برای دنبال نمودن اشیاء در محیط های واقعیت مجازی و افزوده استفاده کرد و چنین آینده ای قطعا دور نیست.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • imitdev 1985
    imitdev 1985 | ۵ اسفند ۱۳۹۵

    alert("Hello");

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی