ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تلاش شرکت های بزرگ مخابراتی برای راه اندازی شبکه 5G موبایل تا سال 2019

اگرچه اکثر کارشناسان تحقق نسل پنجم شبکه های مخابراتی موبایل موسوم به 5G را تا پایان دهه جاری ممکن نمی دانند، اما شاید تلاش های اخیر تعدادی از اپراتورهای برجسته و سازندگان تجهیزات، عکس این موضوع ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

اگرچه اکثر کارشناسان تحقق نسل پنجم شبکه های مخابراتی موبایل موسوم به 5G را تا پایان دهه جاری ممکن نمی دانند، اما شاید تلاش های اخیر تعدادی از اپراتورهای برجسته و سازندگان تجهیزات، عکس این موضوع را اثبات کند.

در جریان کنگره جهانی موبایل، اعلام شد که اجرای آزمایشی 5G در مقیاس وسیع و استقرار نهایی این شبکه، می تواند یک سال زودتر از برنامه و در سال 2019 محقق گردد. البته به منظور پیاده سازی نهایی این شبکه، باید استانداردهای لازم تدوین گردند.

کمپانی های AT&T، کوالکام، NTT DOCOMO، ودافون، SK Telecom و اریکسون در جریان MWC اظهار داشتند پیشنهادی را آماده کرده اند که می تواند تصویب نهایی استاندارد 5G NR را تسهیل نماید. این استاندارد به عنوان زیربنای نسل پنجم شبکه های موبایل مورد قبول گروه 3GPP (پروژه مشارکت نسل سوم) قرار گرفته و از موج های میلیمتری و باند فرکانسی زیر 6 گیگاهرتز پشتیبانی می کند.

شرکت های بزرگ فوق پیشنهاد خود را در جریان نشست بعدی 3GPP در ماه مارس مطرح می کنند و امیدوارند که با کسب موافقت اکثر اعضا، بتوانند روند انتقال به نسل پنجم را سریع تر پیش ببرند.

البته توسعه و راه اندازی شبکه، در غیاب دیوایس هایی که بتوانند به خوبی از آن بهره گیرند، نتیجه ای نخواهد داشت. کوالکام چند ماه قبل مودم اسنپدراگون 5G سازگار با شبکه 5G را معرفی کرد، اما به نظر نمی رسد محصولات مجهز به آن تا قبل از اواسط سال 2018 به بازار برسند.

همچنین حتی با پیاده سازی شبکه و عرضه محصولات سازگار با آن، باز هم در ابتدای کار مشکلاتی وجود خواهند داشت. به همین دلیل کوالکام اعلام کرد قصد دارد خانواده اسنپدراگون X50 را توسعه دهد تا بتواند سازگاری با تمام شبکه های نسل دوم الی پنجم موبایل بعلاوه LTE گیگابیتی را روی یک چیپ محقق سازد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۹ اسفند ۱۳۹۵

    مودم اسنپدراگون X50 فوق‌العادس. امیدوارم که زودتر شاهد این تکنولوژی باشیم

مطالب پیشنهادی