ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی شبکه اجتماعی یادسا؛ تلاشی برای ساخت یک توییتر ایرانی

محبوبیت فوق العاده بالای توییتر و «مینیمال نویسی» میان کاربرانی ایرانی، تردیدی برایمان باقی نگذاشته بود که به زودی شاهد عرضه نمونه های ایرانیزه این شبکه اجتماعی در اپ استورهای داخلی باشیم. این انتظار خیلی طولانی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

محبوبیت فوق العاده بالای توییتر و «مینیمال نویسی» میان کاربرانی ایرانی، تردیدی برایمان باقی نگذاشته بود که به زودی شاهد عرضه نمونه های ایرانیزه این شبکه اجتماعی در اپ استورهای داخلی باشیم. این انتظار خیلی طولانی نشد.

«یادسا» که امروز امکاناتش را از نظر می گذرانیم، اولین تلاش برنامه نویسان وطنی برای ساخت یک توییتر بومی است؛ شبکه ای اجتماعی که البته برای متمایز شدن از توییتر، در عوض 140 کاراکتر محدودیتی 256 کاراکتری را برای نوشتن پست پیش پایتان قرار داده. اما یادسا تا چه حد در الگوبرداری از توییتر موفق بوده است؟ در ادامه بررسی می کنیم.

یادسا اگرچه توییتر را الگوی مستقیم خود قرار داده، اما با ارائه قابلیت هایی متفاوت تلاش کرده تا یک کپی برابر اصل از آن نباشد. به همین خاطر امکانی فراهم کرده تا پست هایتان را به دو شکل در آن ارسال کنید: یک حالت پست های عمومی که نهایتا می توانند 256 کاراکتر داشته باشند، و حالت دیگر پست های خصوصی به طول 1024 کاراکتر که حکم دفترچه خاطرات شما در اپلیکیشن را دارند.

256 کاراکتر برای پست های عمومی بدین معناست که هر نوشته در یادسا 116 کاراکتر بیشتر از توییت های توییتر را در خود جای می دهد. مطمئنا برای افراد گله مند از محدودیت 140 کاراکتری توییتر، قابلیت مذکور فرصت مناسبی است تا مینیمال های خود را با آزادی عمل بیشتری بنویسند و این را باید از نکات مثبت اپلیکیشن بدانیم. البته این آزادی بیشتر در یادسا فقط برای پست هایی است که به صورت متنی نوشته شده اند.

در یادسا بر خلاف توییتر، امکان افزودن محتوای چند رسانه ای (عکس، ویدیو، گیف و...) به نوشته هایتان را ندارید. اما در عوض می توانید به پست ها هشتگ و نظرسنجی اضافه کنید. اپلیکیشن حتی یک کوتاه کننده لینک درون برنامه ای هم دارد تا لینک های طویل را با آن کوتاه تر کنید تا نظم و ترتیب پروفایل تان به هم نریزد.

تیم یادسا عنوان «یادگاری» را برای پست های 256 کاراکتری خود انتخاب کرده، پست هایی که می توان آن ها را لایک کرد و زیر هر کدام نظر نوشت. الباقی امکانات هم موارد روتینی هستند که در تمام شبکه های اجتماعی دیده اید: امکان دنبال کردن و بلاک کردن افراد، افزودن پست به بخش علاقه مندی ها، جستجوی محتوا با هشتگ و حذف حساب کاربری.

با این حال نه در مقایسه با سرویس عظیمی همچون توییتر، بلکه در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی ایرانی هم محدودیت های زیادی در یادسا می بینید. اولا هنوز امکان افزودن عکس و ویدیو به پست ها میسر نیست، و نکته عجیب این که پست ها هنگام نوشتن در Draft ذخیره نمی شوند. بنابراین هر بار که پنجره نوشتن پست را ببندید، هر چه بوده پاک می شود و دیگر به محتوایتان دسترسی نخواهید داشت.

مشکل دیگر تنظیمات محدود حریم خصوصی اپلیکیشن هستند. در کل اکوسیستم یادسا هیچ گزینه ای برای مخفی کردن فعالیت هایتان از دیگران در اختیار ندارید. همه می توانند فالوئرهایتان را ببینند، و بدانند که آخرین فعالیت شما در اپلیکیشن در چه زمانی بوده. حتی امکان ارسال پیام خصوصی به دیگر کاربران هم میسر نیست، و همه صحبت ها را باید در تایم لاین عمومی اپلیکیشن و در معرض چشم هزاران نفر دیگر انجام بدهید.

در مورد علت فقدان این قابلیت در اپلیکیشن حدس های زیادی می توان زد، اما دلیل هر چه که هست باید آن را یکی از نقاط ضعف بزرگ یادسا قلمداد کنیم. یادسا حتی در نمایش نوتیفیکیشن ها هم مشکل دارد، طوری که شاید برای آگاهی از واکنش دیگران به پست هایتان مجبور به رفرش کردن دستی (و حتی باز و بسته کردن اپلیکیشن) شوید.

اگر چه الگوبرداری درست و به دور از کپی کاری این سرویس از توییتر را تحسین می کنیم، اما یادسا با امکانات فعلی، حتی در برابر شبکه های اجتماعی ایرانی هم حرف چندانی برای گفتن ندارد و یقینا برای موفقیت در بازار اپلیکیشن های داخلی به امکانات بیشتری احتیاج خواهد داشت.

با این وجود پتانسیل های نهفته در یادسا برای پیشرفت را نمی توان نادیده گرفت. یکی از آن ها رابط کاربری است که با ظرافت تمام و به کارگیری المان های طراحی متریال پی ریزی شده و با ساختاری منظم، دست توسعه دهنده را برای ایجاد تغییرات بیشتر و بهتر در آینده باز گذاشته. نکته بعد، محدودیت 256 کاراکتری است که همین حالا هم با استقبال خوب و واکنش مثبت کاربران روبرو شده و توسعه دهندگان با تکیه بر خلاقیت خود می توانند از این موقعیت، بهره های فراوانی ببرند.

مسلما یادسا تا تکامل راه بسیار درازی در پیش دارد، راهی که باید با قدم های کوچک و حساب شده آن را طی بکند. پرداخت بیشتر به حریم خصوصی، افزودن گزینه درفت و امکان ارسال پیام های مستقیم به دیگر افراد شاید بتوانند ضروری ترین اقدامات یادسا برای گام نهادن در این مسیر طولانی باشند.

البته تیم یادسا اعلام کرده که تا قبل از نوروز امکان ارسال محتوای چند رسانه ای، اعلام موقعیت جغرافیایی و همچنین اطلاع رسانی از طریق نوتیفیکیشن های آنی را طی یک به روز رسانی به اپلیکیشن اضافه می کند؛ خصوصیاتی که می توانند از آن شبکه اجتماعی کامل تری بسازند.

یادسا در حال حاضر برای پلتفرم اندروید منتشر شده و می توانید آن را از کافه بازار دریافت کنید.

شبکه اجتماعی یادسا

شبکه اجتماعی یادسا

سازنده: یادسا قیمت: 0 دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 7.4 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (42 مورد)
  • فرشاد
    فرشاد | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    استفاده کردن ازش حماقت محضه!

  • E.A
    E.A | ۱۳ اسفند ۱۳۹۵

    بنظر من چرا باید برم سمتش، مشکل که کم نداره کپی ی شبکه ی اجتماعیه دیگس که خیلی وقت پیش خیلی کامل تر و بهتر از اینم هست (تازه ترس اینم نداریم که اطلاعاتمون بیوفته دست کسی) ...بنظرم برنامه نویسای هموطن بجای کپی کاری بهتر باشه ی چیرپز جدید بسازن که نیاز باشه ن چیزی که هم قبلاً بوده و هم الان

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی