ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

احتمالاً در آینده از DNA برای ساخت هارد دیسک ها استفاده می شود

جامعه داده محور ما در حال تولید روز افزون اطلاعاتی است که احتمالاً تکنولوژی های نگهداری از داده مرسوم مانند هارد درایوها و درایوهای SSD جوابگوی نیاز بشر نباشند. بر همین اساس دانشمندان دانشگاه کلومبیا ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۱۵

جامعه داده محور ما در حال تولید روز افزون اطلاعاتی است که احتمالاً تکنولوژی های نگهداری از داده مرسوم مانند هارد درایوها و درایوهای SSD جوابگوی نیاز بشر نباشند. بر همین اساس دانشمندان دانشگاه کلومبیا و مرکز ژنوم نیویورک موفق شده اند تا یک سیستم عامل کامل کامپیوتر، یک فیلم مربوط به سال 1895، یک گیفت کارت آمازون و فایل های دیگری را روی رشته های DNA ثبت کرده و بدون خطا آنها را دوباره دریافت کنند.

به گفته وبسایت The Atlantic، مزیت های زیادی در استفاده از DNA وجود دارد. یک گرم از رشته های DNA قادر است 215,000 برابر بیشتر از یک هارد درایو یک ترابایتی، داده ذخیره کند. همچنین آنها از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند و همانطور که می دانید دانشمندان با استفاده از DNA موجوداتی که هزاران سال پیش منقرض شده اند، اطلاعاتی از آنها کسب می کنند.

«Yaniv Erlich» و «Dina Zielinski» در مطالعه خود توانستند با الهام از چگونگی استریم ویدیوها در فضای وب، بیشترین مقدار تئوریکی داده را روی هر نوکلئوتید ثبت کنند. «Erlich» در مصاحبه با وبسایت ResearchGate گفت:

ما توانستیم بیت های فایل ها را روی نوکلئوتیدهای DNA ترسیم کنیم. سپس این نوکلئوتیدها را سنتر کنیم و در داخل سلول هایی درون لوله آزمایش نگهداری کنیم.

برای دریافت اطلاعات از آنها، از توالی یاب مولکلول ها بهره بردیم. جهت دسته بندی اطلاعات نیز روشی نوین (DNA Fountain) ابداع و از مفهوم ریاضیات برای کدنویسی فرضیه خود استفاده کردیم. این استراتژی به ما امکان دسته بندی بهینه اطلاعات را داده که چالش برانگیزترین جنبه مطالعه بود.

گفتنی است سرویس های استریم آنلاین مانند نتفلیکس نیز از «کدهای فانتین» استفاده کرده و داده را به صورت بسته های کوچک تقسیم بندی می کنند. حتی اگر تعداد کمی از بسته ها به سیستم کاربر نرسند، نتفلیکس قادر است آنها را بازسازی کرده و مشکلی برای کل استریم به وجود نمی آید. به گفته محققان در DNA نیز شرایط مشابهی به وقوع می پیوندد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی