ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شناسایی گسل جدیدی در غرب تهران با توان لرزه زایی بالا

مرتضی طالبیان، رئیس پژوهشکده علوم زمین، از شناسایی گسل جدیدی در تهران خبر داده که توان لرزه زایی بالایی دارد. این گسل که با نام «پردیسان» شناخته می شود، در غرب تهران و بین بزرگراه ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۶:۴۵

مرتضی طالبیان، رئیس پژوهشکده علوم زمین، از شناسایی گسل جدیدی در تهران خبر داده که توان لرزه زایی بالایی دارد. این گسل که با نام «پردیسان» شناخته می شود، در غرب تهران و بین بزرگراه های حکیم و همت قرار گرفته.

این کارشناس علوم زمین شناسی می گوید حدود 30 سال گذشته سازمان زمین شناسی نقشه گسل های تهران را تهیه کرده، اما از آن زمان تغییرات چندانی در آن ایجاد نشده. وی افزود:

گسل های شناخته شده تاکنون عمدتاً در شمال و جنوب تهران بوده اند. نتایج مطالعات نشان می دهد گسل های قبلی در شمال یا جنوب، توان ایجاد زمین لرزه های مخربی که نمونه آنها در تاریخ تهران ثبت شده را ندارند، بنابراین با تحقیقات بیشتر توانستیم منشأ اصلی آنها یعنی گسل پردیسان را در بخش مرکزی متمایل به غرب تهران شناسایی کنیم.

به گفته طالبیان، این گسل فعال ترین گسلیست که در حال حاضر در تهران وجود دارد و توان لرزه زایی آن به مراتب بیشتر از گسل های شمالی و جنوبی خواهد بود. این گسل می تواند زمین لرزه هایی به شدت 6.2 تا 6.3 درجه در مقیاس ریشتر را به وجود آورد، که در منطقه ای مانند تهران با خاک سست و ساختمان های بلند، می تواند خسارات جبران ناپذیری را وارد سازد.

این مقام مسئول تأکید کرد نقشه جامع شهر تهران باید هر ساله مورد بازبینی قرار گیرد، همچنین ساختمان هایی که در نزدیکی گسل ها قرار دارند نیز باید بر اساس مقررات خاصی احداث گردند و در حریم گسل ها هم هیچ گونه ساخت و سازی انجام نشود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • mehdy_bdb
    mehdy_bdb | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

    تهران اصلا برای پایتخت مناسب نیست حداقل باید چندتا از وزارت خانه ها را بفرستن شهرهای دیگه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی