ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای نخستین بار در تاریخ بشر، رویان مصنوعی در آزمایشگاه ساخته شد

دانشمندان بریتانیایی برای نخستین بار در تاریخ بشر توانستند رویان موش را با استفاده از داربست های سه بعدی (3D Scaffold) و دو نوع سلول بنیادی در آزمایشگاه تولید کنند، که درک انسان را از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۵

دانشمندان بریتانیایی برای نخستین بار در تاریخ بشر توانستند رویان موش را با استفاده از داربست های سه بعدی (3D Scaffold) و دو نوع سلول بنیادی در آزمایشگاه تولید کنند، که درک انسان را از مراحل نخستین رشد پستانداران به مرحله تازه ای می رساند.

لازم است بدانید در انسان ها، یاخته رشدکننده از لحظه لقاح تا پایان هفته هشتم، رویان (embryo) نام دارد و پس از آن به نام جنین (fetus) شناخته می شود.

تیم پژوهشگران دانشگاه کمبریج که نتایج تحقیقات خود را در ژورنال ساینس به چاپ رساندند، می گویند این رویان مصنوعی شباهت فوق العاده ای با نمونه واقعی دارد، اما احتمال اینکه بتواند به جنین کامل و سالم تبدیل شود بسیار کم است.

با این حال و به منظور انجام آزمایش، دانشمندان توانستند نشان دهند که این رویان از الگوی رشد کاملاً مشابه نمونه واقعی پیروی می کند و سلول های بنیادی به همان شکل که انتظار می رود، سازمان دهی می شوند.

پروفسور «مگدلانا زرنیکا-گوتز» از دانشکده فیزیولوژی دانشگاه کمبریج که این تیم را هدایت می کند، می گوید موفقیت حاضر در زمینه سلول های موش، می تواند راه را برای انجام تحقیقات مشابه روی سلول های انسانی باز کرده و موانع عظیمی را از سر راه دانشمندان بردارد.

پروفسور مگدلانا زرنیکا گوتز

گفتنیست در حال حاضر رویان انسان برای پژوهش از طریق تخمک های مازاد اهدایی به مراکز باروری تولید می گردد، اما با استفاده از روش فوق و به کار گیری سلول های بنیادی و روش اسکافلد، می توان رویان انسان را به صورت مصنوعی نیز ساخت.

دانشمندان از طریق مطالعه رویان انسان که یکی از مراحل کلیدی در روند رشد محسوب می شود، می توانند رویدادها و وقایع تأثیرگذار بر آن و علل بروز مشکلات بعدی در دوره بارداری را شناسایی و از وقوع آنها جلوگیری نمایند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • armin
    armin | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

    مرگ بر آمریکا مرگ بر اینگلیس همش توطعهس??

  • yaser ansari
    yaser ansari | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

    ????

  • freak
    freak | ۱۴ اسفند ۱۳۹۵

    الله اکبر

مطالب پیشنهادی