ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مروری بر وضعیت همراه اول، ایرانسل و رایتل بر اساس گزارش وزارت ارتباطات

وزارت ارتباطات مدتی پیش گزارش دوره ای خود از وضعیت ارتباطات داخلی کشور را منتشر کرد. در این گزارش وضعیت تلفن همراه، تلفن ثابت و پست از لحاظ آماری مورد بررسی قرار گرفته است. در ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۰۰

وزارت ارتباطات مدتی پیش گزارش دوره ای خود از وضعیت ارتباطات داخلی کشور را منتشر کرد. در این گزارش وضعیت تلفن همراه، تلفن ثابت و پست از لحاظ آماری مورد بررسی قرار گرفته است.

در فصل مربوط به تلفن همراه، گروه آمار و اطلاعات وزارات ارتباطات از ضریب نفوذ ۱۰۱ درصدی موبایل در کشورمان خبر داده و به تحلیل نقش اپراتورها در این رابطه پرداخته است.

در ادامه با یکدیگر قسمت هایی از این گزارش را مرور خواهیم کرد. شایان ذکر است که این گزارش بر اساس اطلاعاتی تهیه شده است که تا پایان آذر ۹۵ گردآوری شده اند.

خطوط واگذار شده

به گفته وزارت ارتباطات تا کنون بیش از ۱۵۱ میلیون شماره واگذار شده که از این عدد بیش از ۸۰ میلیون شماره فعال هستند.

تعداد سیم کارت های همراه اول ایرانسل رایتل

از میان کل شماره های واگذار شده، ایرانسل با عددی نزدیک به ۷۹ میلیون پیشتاز است و پس از آن همراه اول با ۶۵ میلیون شماره در رتبه دوم قرار دارد. با وجود اینکه ایرانسل تعداد شماره بیشتری را واگذار کرده اما تنها ۳۹ درصد از آن ها (۳۱ میلیون شماره) در شبکه این اپراتور فعال هستند. این در حالیست که بر اساس نمودار بالا ۷۲ درصد از مشترکان همراه اول (۴۷ میلیون شماره) خطوطشان در حال حاضر دایر است.

رایتل نیز که حالا نزدیک به ۶ سال از زمان فعالیتش می گذرد، موفق به واگذاری بیش از ۶ میلیون شماره شده که از این میان تنها ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار شماره در شبکه این اپراتور فعال هستند.

نکته جالب اما تمایل بیشتر کاربران به سیم کارت های اعتباری است. بر اساس گزارش وزارت ارتباطات ۹۹ درصد از شماره های واگذار شده ایرانسل اعتباری هستند و تنها ۱ درصد از آن ها دائمی محسوب می شوند. همراه اول اما تعداد شماره های دائمی بیشتری را دارد و ۲۸ درصد از خطوط آن به شکل دائمی هستند.

ضریب نفوذ

طبق آنچه که وزارت ارتباطات در گزارش خود آورده، بیشترین ضریب نفوذ با ۵۹ درصد متعلق به همراه اول است و پس از آن ایرانسل با ۳۹ درصد در رتبه بعدی قرار دارد.

مقایسه آمار سال ۹۵ با آنچه که در سال ۹۴ منتشر شد، نشان می دهد که نفوذ همراه اول ۶ درصد رشد و نفوذ ایرانسل نیز ۱ درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است که پوشش جمعیتی کل کشور برای همراه اول عددی برابر با ۹۶.۵ درصد و برای ایرانسل ۸۵.۹ درصد است.

سهم بازار

سهم بازار اپراتور ها ایرانسل همراه اول رایتل

در نهایت گزارش وزارت ارتباطات نشان می دهد که در حال حاضر ۵۹ درصد از بازار در اختیار همراه اول و ۳۹ درصد در اختیار ایرانسل است و رایتل نیز تنها ۲ درصد از این بازار را در اختیار دارد.

حال باید منتظر نشست و دید که آیا حضور اپراتورهای مجازی (MVNO) می تواند بر روی رقابت جذاب بین اپراتورها تاثیر گذار باشد یا خیر.

شما در رابطه با این گزارش چه نظری دارید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • pezhvak231
    pezhvak231 | ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

    بلههه... کاربرای همراه اول از ایرانسل بیشتره. چرا؟ چون همراه اول از همون روز اول سعی کرد بهترینارو ارائه بده. و سیم کارت بدون هویت و یا جعلی وارد بازار نکرد مثه ایرانسل. موضوع دیگه تو این بیست و دوسال اطلاعات مشترکینش لو نرفت و یا حسابدار اینترنتی کاربراشون هک نشده. ایناست که افزایش پیدا میکند

  • pezhvak231
    pezhvak231 | ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

    دوست عزیزی که میگی به چه درد میخوره توجه داشته باش بدلیل هویت و اعتباری که داره کاربر فعالش از ایرانسل بیشتره.
    بعدش لااقل توی این 22و23 سال فعالیتش نه اطلاعات کاربراش لو رفته و نه اینترنت کاربراش هک شده. ایرانسل با استراتژی یکی بخر یکی هدیه بگیر فقط یک مشت سیمکارت بی هویت یا با هویت جعلی فرستاده.
    از نظر پوشش دهی چه مکالمه چه دیتا عینه همن. هرجا که این دکل کاشه اون یکی نکاشته.
    مورد بعدی اینه که کجا میتونی نرخ آبونمان سیم کارت های دائمی ایرانسل رو پیدا کنی؟
    بعد چقدر مزاحمت های تلفنی با همراه اول بوده چقدر با ایرانسل؟
    به خاطر همه اینا تعداد مشترکین فعال همراه اول بیشتر از ویرانسله.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی