ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا از برخورد فضاپیمای ماون با قمر مریخ جلوگیری کرد

فضاپیمای «ماون» متعلق به ناسا و قمر «فوبوس» که در مدار خود در حال گردش هستند، روز شش مارس (16 اسفند) با فاصله 7 ثانیه به یک نقطه تقاطع می رسند. گفتنی است اگر ناسا ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

فضاپیمای «ماون» متعلق به ناسا و قمر «فوبوس» که در مدار خود در حال گردش هستند، روز شش مارس (16 اسفند) با فاصله 7 ثانیه به یک نقطه تقاطع می رسند. گفتنی است اگر ناسا فضاپیمای ماون را به حال خود رها کند، به احتمال زیاد با قمر بزرگتر مریخ یعنی فوبوس برخورد خواهد داشت اما خوشبختانه همواره محققان سازمان فضایی با دقت فراوان در حال مشاهده و بررسی حرکت اجرام آسمانی هستند که ممکن است در مسیر فضاپیماها قرار گیرند.

دانشمندان پیشتر تلاقی مدارهای ماون و فوبوس را پیش بینی کرده بودند و توانستند اولین مانور جلوگیری از برخورد فضاپیما را انجام داده تا جلوی وقوع حادثه مورد بحث را بگیرند.

لازم به ذکر است برای این منظور دانشمندان یک موتور موشکی را در ماون تعبیه کردند که به هنگام سوختن، سرعت فضاپیما را در حدود 1.5 کیلومتر بر ساعت افزایش می دهد. همین افزایش سرعت کافی است تا فاصله زمانی عبور کاوشگر و درونی ترین قمر مریخ از نقطه تقاطع را به دو و نیم دقیقه رسانده و از برخورد آنها جلوگیری کند.

گفتنی است فضاپیمای «مأموریت تکامل مواد فرار و جو مریخ» یا به اختصار MAVEN در اواخر سال 2013 از سطح زمین پرتاب شد و در اواخر سال 2014 به مریخ رسیده و از آن زمان تاکنون در مداری به دور سیاره سرخ گردش می کند تا به شواهدی برای ناپدید شدن اتمسفر و آب در سطح سیاره دست پیدا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی