ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

IBM و ساخت نخستین کامپیوتر کوانتومی جهانی به صورت تجاری

IBM از ابتکار جدیدی رونمایی کرد که کامپیوترهای کوانتومی جهانی را به صورت تجاری ارائه می کند. IBM Q برای نخستین بار در این صنعت، قدرت محاسبات کوانتومی را از طریق پلتفرم ابری کمپانی در ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۵

IBM از ابتکار جدیدی رونمایی کرد که کامپیوترهای کوانتومی جهانی را به صورت تجاری ارائه می کند. IBM Q برای نخستین بار در این صنعت، قدرت محاسبات کوانتومی را از طریق پلتفرم ابری کمپانی در اختیار افراد علاقه مند قرار می دهد و یک گام عظیم رو به جلو است.

هم اکنون سخت افزارهای کوانتومی از طریق شرکت هایی نظیر «دی-وِیو» (D-Wave) در دسترس قرار گرفته اند اما این سخت افزارها در محاسبات دارای محدودیت هایی هستند ولی حالا IBM Q کامپیوتر کوانتومی جهانی را در اختیار افراد قرار می دهد که از طریق آن می توانند مسائلی که کامپیوترهای مرسوم در حل آن ناتوان هستند را پردازش کنند.

گفتنی است هدف IBM تولید سیستمی با پردازشگر 5 کیوبیتی است که بتواند مزایای محاسبات کوانتومی را نسبت به روش های مرسوم مشخص کند. در همین حال IBM با کمپانی ها و سازمان های دیگر همکاری کرده تا اپلیکیشن هایی را برای مهار قدرت سخت افزار جدید خود توسعه دهد.

لازم به ذکر است IBM امروز API را منتشر کرده که روند ساخت رابط میان کامپیوترهای معمول و کامپیوتر کوانتومی 5 کیوبیتی خود را ساده تر می کند. همچنین پلتفرم آنلاین کمپانی شبیه سازی جدید را ارائه می کند که قادر است مدارهایی با قدرت 20 کیوبیت را مدلسازی کند. علاوه بر آن IBM در نیمه اول سال جاری SDK تازه ای را عرضه می کند تا به کاربران در ساخت اپلیکیشن های ساده برای استفاده از تجربه کوانتومی کمک کند.

ناگفته نماند تاکنون تلاش های بسیاری در زمینه تجاری سازی کامپیوترهای کوانتومی صورت گرفته و به نظر می رسد در چند سال آینده IBM بتواند به صورت تجاری سیستم های را توسعه دهد و به صورت مداوم قدرت پردازش کیوبیتی آنها را افزایش دهد.

اگر IBM Q موفق ظاهر شود، می تواند به درک چگونگی استفاده کاربران عادی، محققان و شرکت ها از کامپیوترهای کوانتومی کمک کند. در این مسیر طراحی سخت افزاری فرای کامپیوترهای کلاسیک یک جنبه قضیه است و مهار کردن قدرت آن نیز یک جنبه دیگر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

    باز هم IBM

    • آریا
      آریا | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

      این نشون میده به رغم تصور عموم مردم. چین و کره حالا حالا ها نمیتونن از نظر تولید تکنولوژی های نوین و علوم جدید جای امریکا رو بگیرن و فعلن باید به عنوان صرفا تولید کننده محصولات مصرفی باقی بمونن

مطالب پیشنهادی