ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

جزییات جدید اسناد ویکی لیکس؛ تلاش نگران کننده CIA برای هک کردن خودروهای جدید

این هفته ویکی لیکس با انتشار اسنادی تحت اسم رمز "Vault 7" از امکان هک تلفن های هوشمند، تلویزیون ها و سایر وسایل الکترونیکی توسط CIA خبر داد. طبق این اسناد سازمان CIA می تواند ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۹:۳۰

این هفته ویکی لیکس با انتشار اسنادی تحت اسم رمز "Vault 7" از امکان هک تلفن های هوشمند، تلویزیون ها و سایر وسایل الکترونیکی توسط CIA خبر داد.

طبق این اسناد سازمان CIA می تواند با نفوذ به لوازم هوشمند، کنترل آنها را در اختیار گرفته و در واقع به عنوان ابزار جاسوسی از آنها بهره برداری کند.

در بین این اسناد، عبارتی دیده می شود که بسیار باعث شگفتی است. عبارت مورد نظر از تلاش CIA در اکتبر 2014 برای یافتن راه هایی برای آلوده کردن سیستم کنترلی خودروها و کامیون های مدرن حکایت دارد.

در صورت تحقق این موضوع CIA می تواند کنترل خودرو را در اختیار گرفته و از آن برای حملات و ترورهای غیرقابل تشخیص استفاده کند.

حدود دو سال پیش و در سال 2015 گروهی از محققان امکان هک شدن خودروها را با یک دستگاه جیپ چروکی اثبات کردند. بنابراین دور از انتظار نیست که افسران CIA زودتر به این فکر افتاده و راهکارهایی را برای نفوذ به خودروهای پیشرفته جستجو کنند.

اسناد منتشر شده به جزییات نحوه تلاش های CIA برای هک کردن خودروها نپرداخته اما می تواند باعث کنجکاوی سایر هکرها شده و آنها را برای یافتن راه های ممکن ترغیب کند.

البته چارلی میلر و کریس والاسک در تحقیق خود در سال 2015 تا حدودی به روش های ممکن اشاره کرده اند. آنها در آزمایش خود توانستند از طریق قابلیت Uconnect سیستم اینفوتینمنت، جیپ گرند چروکی 2014 را هک کنند.

موضوع پیش رو می تواند باعث نگرانی های زیادی شود؛ چرا که مدام بر سیستم های الکترونیکی خودروها افزوده شده و در سال های آتی شاهد تردد اتومبیل های کاملا خودران در خیابان ها خواهیم بود.

بنابراین اگر چه ظهور تکنولوژی های جدید - مثل ارتباطات بین خودرویی و اتومبیل های خودران - مزایای بسیار زیادی به دنبال خواهند داشت، اما ممکن است مشکلات و تهدیدات امنیتی نیز به دنبال داشته باشند.

مساله مهم دیگر اینکه اکثر مشتریان خودروها افراد معمولی بوده و نمی توانند در برابر حملات سایبری کاری انجام دهند. به همین جهت خودروسازان مختلف باید جنبه های جدیدی از امنیت – مثل امنیت سایبری – را در محصولات مدرن خود مد نظر داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی