ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بهبود اندک عملکرد پردازنده های رایزن پس از حذف «پخش کننده گرما»

کمپانی AMD اخیراً از سه پردازنده جدید برای کامپیوترهای دسکتاپ پرده برداری کرده که با توجه به مقیاس کارایی نسبت به قیمت، بسیار ارزان قیمت بوده و پرفورمنسی در حد پردازنده های اینتل را با ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

کمپانی AMD اخیراً از سه پردازنده جدید برای کامپیوترهای دسکتاپ پرده برداری کرده که با توجه به مقیاس کارایی نسبت به قیمت، بسیار ارزان قیمت بوده و پرفورمنسی در حد پردازنده های اینتل را با نصف قیمت به همراه دارد.

اخیراً یکی از کاربران علاقه مند به آورکلاک پردازنده AMD خود را به زیر تیغ برده و سعی کرده با انجام عملیات «Delidding»، راندمان آن را تا جای ممکن افزایش دهد. این عملیات نخستین بار با ورود نسل پردازنده های Ivy Bridge رواج یافت. اینتل در این سری از سی پی یوهای خود از مواد ارزانی برای انتقال حرارت استفاده کرد که کاربران با برداشتن چسب قسمت «توزیع کننده گرما» (IHS) تعبیه شده در آن، مواد بهتری را جایگزین آن می کردند و همین عامل موجب کاهش دما و بازدهی هرچه بیشتر پردازنده می شد.

پردازنده پیش از Delidding
پردازنده پس از Delidding

گفتنی است کاربر مذکور توانست پس از نابود کردن دو پردازنده، بالاخره در CPU سوم با استفاده از تیغ اصلاح و با دقت فراوان، چسب های اتصال IHS را جدا کرده و سپس با حرارت دادن آن را به طور کامل بردارد.

کاربر مورد اشاره در قسمت بعدی، لایه ای از ایندیوم را خراشیده و مقداری فلز مایع را مستقیماً روی پردازنده قرار داده و سپس از خنک کننده «Ereboss» در آن استفاده کرده است.

در نهایت او چیپ را با کلاک 3.9 گیگاهرتز و 1.3 ولت و در دمای محیط 22 درجه مورد آزمایش قرار داد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، «Delidding» پردازنده های Ryzen 7 کمپانی AMD نسبت به ریسک خراب شدن آنها اصلاً عاقلانه نیست و او توانست سی پی یوی مورد استفاده را تنها تا 4000 مگاهرتز اورکلاک کند که مسلماً ارزش از دست رفتن گارانتی و صدمه زدن به آن را ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • مصیب
    مصیب | ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

    نمیدونم چرا قلبا amd رو خیلی دوست دارم

  • سعید
    سعید | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

    یعنی خبرت از پهنا توی حلقه من مرد مومن این چطور نقل کردن کل خبر نابود کردی رفت اولا دوستان گرامی این خبر حداقل برای 2 هفته پیشه دوما نویسنده هیچی نگفته از کیفیت ساخت بالای محصول amd ? اصل خبرش اینکه بخاطر کیفیت بالای ساخت amd نیازی به دایل کردن نیست اما اینتل بخاطر خمیر بی کیفیت نیاز داره تا خمیرش عوض کنی
    "اورکلاکر مزبور نشان داده AMD از ماده رسانای حرارت (موسم به TIM) فلزی استفاده نموده که بیشتر به عنوان لحیم شده شناخته می شود. این ماده از ایندیوم ساخته شده و با توجه اینکه رسانای بسیار عالی برای حرارت است، برخلاف پردازنده های اینتل به Delid نیاز نیست.

    Der8auer اعتراف کرده پیش از آنکه موفق به جداسازی IHS شود دو نمونه از پردازنده Ryzen 7 1700 را خراب کرده اما در نهایت تلاش سوم به ثمره نشسته و با موفقیت IHS آن را جدا کرده است. برای این کار ابتدا وی چسب IHS را از طریق تیغه کارت برش داده و در نهایت با داغ کردن سطح پردازنده تا دمای 170 درجه سانتیگراد، آن را Delid کرده است. جالب تر اینکه سطح داخلی IHS طلا اندود شده است."

    Der8auer ویدئویی از Delid کردن پردازنده AMD Ryzen 7 1700 منتشر کرده که کیفیت ساخت عالی این پردازنده ها، دست کم از نگاه اورکلاکرها را نشان می دهد.

    نیاز به Delid کردن پردازنده هنگامی احساس می شود که خوره های اورکلاکینگ قصد اورکلاک شدید آن را داشته باشند. تقریباً همه اورکلاکرها به این امر واقف هستند که اینتل از خمیر به شدت بی کیفیت در زیر IHS پردازنده های خود استفاده می کند.

    همچنین لازم به ذکر است ضخامت برد PCB پردازنده های AMD Ryzen چندین برابر بیشتر از ضخامت برد پردازنده های Kaby Lake و Sky Lake اینتل است


    پردازنده های Kaby Lake ا نمونه هایی از آنها در دست اورکلاکرها و رسانه ها قرار دارد، بنابراین درز اطلاعات اجتناب ناپذیر است. تاکنون چندین منبع مختلف از داغ شدن این پردازنده ها گفته اند و حالا بررسی های یک اورکلاکر حاکی از استفاده اینتل از خمیر رسانای حرارت (Thermal Interface Material) بسیار نامرغوب است که با تعویض آن با خمیر مرغوب تر، دما می تواند تا 26 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

    • Salar sa
      Salar sa | ۲۳ اسفند ۱۳۹۵

      داداش منم میخواستم اینو بنویسم حالشو نداشتم ?

  • Salar sa
    Salar sa | ۲۲ اسفند ۱۳۹۵

    من cpu Amd رو با کولر خودش ۵۰۰ مگاهرتز بیشتر کردم هیچی نمیگه
    بعد ایشون تنها تا ۴۰۰۰ رسونده
    خبر کلاه صحیح نیست
    یا اینکه طرف فروکانسش رو ۴۰۰۰ مگا هرتز بیشتر کرده نه اینکه تا ۴۰۰۰ رفته
    ?☹

مطالب پیشنهادی