ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نصب جدیدترین کامپیوتر کوانتومی D-Wave در یکی از مراکز تحقیقاتی ناسا

سخنگوی کمپانی «دی-وِیو» (D-Wave) روز گذشته اعلام کرد که گوگل، ناسا و سازمان بین المللی تحقیقات فضایی (USRA) تصمیم گرفته اند تا کامپیوتر کوانتومی موجود در مرکز تحقیقاتی Ames متعلق به ناسا را بروز رسانی ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ | ۰۸:۳۰

سخنگوی کمپانی «دی-وِیو» (D-Wave) روز گذشته اعلام کرد که گوگل، ناسا و سازمان بین المللی تحقیقات فضایی (USRA) تصمیم گرفته اند تا کامپیوتر کوانتومی موجود در مرکز تحقیقاتی Ames متعلق به ناسا را بروز رسانی کنند. بر اساس خبر اعلام شده کمپانی های یاد شده پلتفرم جدید D-Wave 2000Q را جایگزین مدل پیشین یعنی D-Wave 2X خواهند کرد.

گفتنی است کامپیوتر کوانتومی D-Wave 2X در آگوست سال 2015 در مرکز مذکور نصب شده بود و حالا مدل جدید 2000Q که در ماه ژانویه سال جاری پا به این عرصه گذاشت دارای قدرت پردازش 2000 کوبیتز بوده و حدوداً دو برابر بیشتر از مدل 2X است.

«وِرن براونِل» مدیر عامل کمپانی D-Wave در این رابطه گفت:

این سومین نسل از فناوری های «دی-وِیو» است که در مرکز تحقیقاتی Ames مستقر می شود. ما خوشحال هستیم که گوگل، ناسا و USRA برای قدرت پردازشی افزایش یافته در آخرین نسل از تکنولوژی های ما، یعنی سیستم D-Wave 2000Q ارزش قائل شده و از آن برای برنامه های حیاتی خود استفاده می کنند.

لازم به ذکر است در حال حاضر معایب پردازش های کوانتومی به شرایط محیطی بسیار سخت مورد نیاز بر می گردد. پردازنده می بایست در محفظه ای با فشار ده میلیارد مرتبه کمتر از اتمسفر زمین قرار داشته باشد. همچنین کامپیوتر 2000Q برای آنکه بیشترین بازده را داشته باشد می بایست در فضایی با دمای 180 بار سردتر از فضا یا به عبارتی 0.015 درجه بیشتر از صفر مطلق قرار داشته باشد.

طبق اعلام کمپانی «دی-وِیو»، ناسا پیش از پایان سال 2017 کامپیوتر کوانتومی 2000Q را در مرکز تحقیقاتی Ames نصب خواهد کرد. تیم آزمایشگاهی هوش مصنوعی کوانتومی از آن برای کمک به ناسا در حل چالش های پیش رو و ساخت الگوریتم های هوش مصنوعی کوانتومی بهره خواهند برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • aram sali
    aram sali | ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

    آدم عکسای این کامپیوتر رو میبینه یاد عکسای کامپیوترهای ۵۰ سال پیش میفته. از بس بزرگن. حالا ۵۰ سال دیگه این نسل جدید کامپیوترها اندازه یه ساعت مچی یا حتی خیلی کوچیکتر میشن . و با همون دیدی که ما به ۵۰ سال پیش نگاه میکنیم، نگاهمون میکنن.

  • Morteza
    Morteza | ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

    مطلب عالی ولی نمیدونم چرا اینقدر سطحی که حتی واحد فشار و دما مشخص نشده : /

مطالب پیشنهادی