ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به قابلیت های جدید نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید O

همان طور که مطلع شدید، گوگل نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان برای نسخه بعدی اندروید را منتشر ساخت و شکی نیست که فعلاً باید آن را با نام Android O بشناسیم، چون هنوز هیچ اشاره ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲ فروردین ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

همان طور که مطلع شدید، گوگل نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان برای نسخه بعدی اندروید را منتشر ساخت و شکی نیست که فعلاً باید آن را با نام Android O بشناسیم، چون هنوز هیچ اشاره رسمی به نام نهایی آن نشده است.

این نسخه از سیستم عامل موبایلی گوگل را نمی توان انقلابی و بنیادی دانست، بلکه بیشتر حالت تکاملی دارد که تصمیم بسیار خوبی به نظر می رسد. کمپانی مورد بحث با کسب بازخورد از تجربیات کاربری و نحوه عملکرد بخش های مختلف، به رفع ایرادات جزئی و بهبود نقاط قوت آن پرداخته.

در ادامه می خواهیم مروری کوتاه داشته باشیم بر قابلیت های جدید اندروید O. با ما همراه باشید.

1- محدود ساختن فعالیت های پس زمینه

ارتقاء بیشتر Doze و Doze on the Go که به ترتیب در نسخه های مارشمالو و نوقا به کار رفته بودند، به عملکرد پیشرفته تر در زمینه محدود ساختن فعالیت های پس زمینه منجر می شود که شارژدهی دستگاه را به مراتب افزایش خواهد داد. این قابلیت، محدودیت شدیدی روی سرویس های در حال اجرا، ارتباطات برادکست، استفاده از جی پی اس و دیگر عملیات پر مصرف اعمال می کند.

2- کانال های نوتیفیکیشن

خوشبختانه گوگل هیچگاه دست از ارتقاء سیستم نوتیفیکیشن اندروید بر نمی دارد. در O نیز شاهد کانال های اعلان هستیم که در آنها می توان اپلیکیشن ها را برای نمایش گروهی نوتیفیکیشن، دسته بندی کرد. مثلاً در صورت نیاز می شود اعلان های مرتبط با تکنولوژی را به صورت موقت غیرفعال کرد و فقط اعلان های خبری را مشاهده نمود. این قابلیت، امکان کنترل بیشتری را روی نوتیفیکیشن ها به کاربر می دهد.

3- API هایی برای پر کردن خودکار فرم ها

اندروید O به کاربران اجازه می دهد اپلیکیشن منتخب خود را برای پر کردن خودکار فرم ها انتخاب کنند تا تایپ محتوای تکراری به حداقل برسد، تقریباً شبیه کاری که اپلیکیشن های مدیریت پسورد انجام می دهند. این قابلیت به صورت API در دسترس توسعه دهندگان قرار می گیرد تا به شیوه های مختلف آن را پیاده سازی نمایند.

4- حالت تصویر در تصویر

عملیات مالتی تسکینگ (چند وظیفه گی) در پنجره های جداگانه در اندروید چیز جدیدی نیست، اما گوگل می خواهد با قابلیت تصویر در تصویر (PiP) این ویژگی را بهبود بخشد. این قابلیت در موبایل ها و تبلت ها فعال می شود و مثلاً به کاربر اجازه می دهد در حین تماشای فیلم مورد علاقه، در پنجره ای جداگانه با فرد دیگری به گفتگوی متنی بپردازد. اپلیکیشن ها می توانند در حالت اجرا یا توقف، خودشان را به صورت PiP درآورند و امکان تعیین نسبت تصویر نیز توسط کاربر وجود دارد.

5- امکانات بیشتر برای تعیین فونت در XML

اپلیکیشن ها به امکانات بیشتری در زمینه سبک فونت و وزن آنها در آرایش XML دسترسی خواهند داشت. بدین ترتیب توسعه دهندگان می توانند فونت های منتخب خود را همراه با اپلیکیشن هایشان ارائه کنند و در هر زمان، به سادگی از آنها بهره گیرند

6- آیکن های پویا

اندروید O آیکن های پویا و سازگارپذیر را معرفی می کند که با رابط کاربری همخوانی بیشتری پیدا خواهند کرد. در نتیجه، سیستم عامل می تواند نحوه نمایش آیکن ها را با نیاز کاربر مطابقت دهد و انیمیشن های مرتبط نیز در لانچر اندروید روی آیکن ها به نمایش در می آیند.

7- گاموت رنگی گسترده برای اپلیکیشن ها

نسخه بعدی اندروید از گاموت های رنگی DCI-P3 و AdobeRGB و Pro Photo RGB پشتیبانی می کند. اپلیکیشن ها می توانند به سیستم عامل دستور دهند که برای اجرای آنها از چه پروفایل رنگی و کدام گاموت بهره گیرد.

8- ارتباطات بهتر

بالاخره اندروید از کدک های صوتی های-فای بر بستر بلوتوث پشتیبانی می کند. یکی از این کدک ها LDAC سونی است. علاوه بر این، سیستم جدید «وای-فای آگاه» (Wi-Fi Aware) یا «شبکه آگاه از همسایگی» (NAN) نیز امکان برقراری ارتباط دیوایس ها با یکدیگر را بر بستر وای-فای و بدون نیاز به تنظیمات دشوار هات اسپات میسر می سازد.

9- تغییرات کیبورد

اندروید O به کیبورد پیشرفته تری مجهز شده که انتخاب حالت های مختلف و پیمایش در وضعیت های متنوع را ساده تر می سازد.

10- API جدید صوتی

به گفته گوگل، API نِیتیو جدیدی در اندروید O تعبیه شده که توانایی تولید خروجی صدای با کیفیت و بدون تأخیر را در اپلیکیشن ها ممکن می کند.

11- ارتقاء WebView

اپلیکیشن ها می توانند قابلیت چندپردازشی را روی محتوای وب در قالب WebView به اجرا درآورند که باعث ارتقاء امنیت و پایداری تجربه کاربری خواهد شد. همچنین API جدیدی برای مدیریت خطاها و کرَش های WebView وجود دارد.

12- API های زبانی جاوا 8 و بهینه سازی زمان اجرا

علاوه بر پشتیبانی از API های زبانی جدید جاوا، اندروید O در زمان اجرا تا دو برابر سریع تر از قبل عمل خواهد کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • علی موثق
    علی موثق | ۲ فروردین ۱۳۹۶

    از اندروید 5 تا الان که اندروید 8 داره میاد ظاهر اندروید تغیر آنچنانی نکرده یعنی وقتش نرسیده یه تحولی توی ظاهرش صورت بگیره

  • milad hasani
    milad hasani | ۲ فروردین ۱۳۹۶

    ❤جانم فدای اندروید❤

  • | ۲ فروردین ۱۳۹۶

    این گی رو چرا جدا نوشتید آخه. چند وظیفگی درسته.

  • mortalkombat
    mortalkombat | ۲ فروردین ۱۳۹۶

    مردم هنوز تو حسرت نصب اندروید 7 موندن ،اندروید بعدی رو هم داره روش کار میکنه?

    • آریا
      آریا | ۲ فروردین ۱۳۹۶

      نکسوس بخر

    • Emad Milani
      Emad Milani | ۲ فروردین ۱۳۹۶

      نکسوس چیه باو گوشیتو روت کن همیشه آخرین ورژنو داشته باش با LineageOs هیچ باگ و لگیم نداره

مطالب پیشنهادی