ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی مایکل دِل، موسس دِل

مایکل دِل در 23 فوریه سال 1965 میلادی در هوستون تگزاس متولد شد و از همان دوران کودکی علاقمندی اش به تکنولوژی و گجت های مختلف را نشان داد. او در سن 15 سالگی یکی ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳ فروردین ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

مایکل دِل در 23 فوریه سال 1965 میلادی در هوستون تگزاس متولد شد و از همان دوران کودکی علاقمندی اش به تکنولوژی و گجت های مختلف را نشان داد.

او در سن 15 سالگی یکی از کامپیوترهای تولیدی اپل را خریداری کرد تا آن را از هم باز کند و با نحوه عملکردش آشنا شود. در کالج شروع به ساختن کامپیوترهای مختلف کرد و خودش مستقیما آنها را به مشتریانش می فروخت و عمده تمرکزش را هم روی ارائه خدمات پشتیبانی بهتر و همچنین پایین نگه داشتن قیمت ها قرار می داد. دِل بزرگ ترین تولید کننده پی سی در دنیا لقب گرفت.

سال های نخست زندگی

مایکل دل در 23 فوریه سال 1965 میلادی در هوستون تگزاس متولد شد و به خاطر راه اندازی شرکت دل، در شکل گیری انقلاب کامپیوترهای شخصی که در دهه 1980 میلادی به راه افتاد نقشی پررنگ را ایفا نمود.

ریشه های شرکت دل در یکی از اتاق های خوابگاه دانشجویی دانشگاه تگزاس شکل گرفت و به سرعت پله های ترقی و پیشرفت را طی کرد تا به شرکتی عظیم بدل شد.

در سال 1992 میلادی و در حالی که تنها هشت سال از تاسیس دل می گذشت، مایکل دل عنوان جوان ترین مدیرعامل را در فهرست پانصد شرکت برتر آمریکایی در مجله فورچون به خود اختصاص داد.

مادر مایکل در بازار بورس کار می کرد و پدرش نیز ارتودنتیست بود. آنها فرزندشان را ترغیب می کردند که در یکی از رشته های پزشکی تحصیل کند، با این همه خود مایکل بیشتر عاشق تکنولوژی و کسب و کار بود.

مایکل فردی به شدت سخت کوش بود؛ او در حالی که تنها 12 سال داشت به عنوان ظرف شو در یک رستوران چینی مشغول به کار شد تا بتواند پول لازم برای تکمیل کلکسیون تمبر خود را به دست آورد. چند سال بعد، به عنوان بازاریاب با نشریه هوستون پست وارد همکاری شد و صرفا با پیدا کردن مشترکان جدید برای آن نشریه ظرف تنها یک سال توانست 18 هزار دلار پول در بیاورد.

دل که به شدت شیفته دنیای وسیع کامپیوترها و گجت های الکترونیکی شده بود، در حالی که تنها 15 سال داشت یکی از همان کامپیوترهای اپل را خریداری کرد تا قطعاتش را از هم باز کند و با نحوه عملکردش آشنا شود.

تاسیس شرکت دل

مایکل در کالج درس می خواند که جرقه های تاسیس دل در ذهنش روشن شد. دنیای پی سی در آن زمان همچنان جوان بود و دل تشخیص داده بود که هیچ شرکتی فروش مستقیم این دستگاه ها به مشتریان را امتحان نکرده است.

او در ادامه با دور زدن واسطه ها و حذف هزینه های جانبی دیگر، با استفاده از پس انداز هزار دلاری اش شروع به ساخت کامپیوتر و فروش آن به افرادی نمود که در کالج می شناخت.

تمرکز اصلی وی البته صرفا روی ارائه محصولات خوب نبود بلکه ارائه خدمات پشتیبانی خوب به مشتریان و همچنین عرضه محصولاتی با قیمت کمتر نیز از جمله ارزش های کاری اش محسوب می شد. طولی نکشید که دل توانست مشتریانی را در خارج از فضای کالج برای کامپیوترهای تولیدی اش پیدا کند و اندکی بعد نیز از تحصیل انصراف داد تا تمام تمرکزش را روی کسب و کار خود بگذارد.

آمار و ارقام مربوط به عملکرد وی فوق العاده بودند. در سال 1984 میلادی و در حالی که یک سال کامل از حضور مایکل در فضای کسب و کار می گذشت توانست رکورد فروش 6 میلیون دلاری را پشت سر بگذارد. تا سال 2000 نیز او تبدیل به یک میلیاردر شده بود و شرکتش در 34 کشور دنیا شعبه داشت و شمار کارکنان آن به بیش از 35 هزار نفر رسیده بود.

یک سال بعد، کمپانی دل رقیب اصلی اش یعنی Compaq Computer را پشت سر گذاشت و نامش را به عنوان بزرگ ترین تولید کننده پی سی در دنیا به ثبت رساند.

روی هم رفته، 20 سال نخست فعالیت دل را می توان یکی از موفق ترین کسب و کارها در این کره خاکی دانست چراکه در این برهه، این کمپانی توانست نامدارانی نظیر وال مارت و جنرال الکتریک را پشت سر بگذارد. سرگذشت دل آنچنان تاثیر گذار بود که وی در سال 1999 میلادی توانست کتاب پرفروش  Direct from Dell: Strategies That Revolutionized the Industry (به معنای مستقیما از قلب دل: استراتژی هایی که صنعت را متحول کرد) به رشته تحریر در بیاورد.

تلاش های بشردوستانه

دل شخصیتی به شدت درونگرا و خجالتی داشت، اما آنها که می شناسندش می گویند، بعد از ازدواجش با سوزان در سال 1989 میلادی این شخصیت رفته رفته تغییر یافت. گفتنی است که این زوج چهار فرزند دارند.

دل و همسرش در مسیر زندگی به علاقه خود برای بخشش ثروت شان پی بردند. در سال 1999 میلادی، آنها بنیاد خیریه مایکل و سوزان دل را راه اندازی کردند؛ یک موسسه خیریه خصوصی و البته بسیار بزرگ که تا کنون میلیون ها دلار را صرف کمک به افراد نیازمند از جمله حادثه دیدگان سونامی در جنوب آسیا کرد. در سال 2006 میلادی این بنیاد 50 میلیون دلار را هم به دانشگاه تگزاس اعطا کرد.

دل در نخستین سال های حضورش در فعالیت های خیریه اینطور گفته است: اینکه جمعی بعد از مرگ ما گرد هم بیایند و تصمیم بگیرند که با پول مان چه کنند ابدا خوب نیست. فراموش کنید. ما می خواهیم زمانی که در قید حیات هستیم این کار را به درست ترین شیوه ممکن انجام دهیم.

در سال 2004 میلادی، دل از سمت خود به عنوان مدیرعامل شرکت استعفا داد اما همچنان ریاست هئیت مدیره آن را بر عهده داشت. وی در هیئت موسس مجمع جهانی اقتصاد و همچنین کمیته اجرایی شورای بین المللی کسب و کار نیز عضو بوده است.

مایکل دل همچنین از اعضای شورای مشاوران علوم و فناوری ریاست جمهوری آمریکا و تیم مدیریت دانشکده کسب و کار در حیدرآباد هند بوده است.

جنجال های خبری

علیرغم تمامی این موفقیت ها اما، در سال های اخیر اوضاع برای مایکل دل و شرکت متبوعش چندان مطلوب نبوده. کیفیت پایین کامپیوترهای تولیدی دل باعث شد که این شرکت 300 میلیون دلار را صرف تعمیر دستگاه های معیوبش کند و به همین خاطر نام آن از فهرست برترین های صنعت کامپیوتر دنیا خط بخورد.

مایکل که ابدا از این اوضاع خشنود نبود در سال 2007 میلادی مجددا به سر کار خود بازگشت و سمت مدیرعاملی شرکت را در دست گرفت اما اواضاع به شدت در هم ریخته بود.

محصولات تولیدی دل همچنان کیفیت پایینی داشتند و علیرغم تلاش های شخص مدیرعامل برای بهبود اوضاع، در ادامه اسنادی منتشر شد که نشان می داد کارکنان شرکت کاملا از وضعیت بد میلیون ها کامپیوتر ساخت آن آگاه بودند.

در جولای سال 2010 میلادی، دل پذیرفت که بیش از 100 میلیون دلار جریمه تعیین شده از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار را پرداخت نماید تا از  اتهام تقلب در اسناد حسابرسی تبرئه شود و به همین خاطر نام آن در سر خط خبرهای مهم روز قرار گرفت.

طبق اتهامات، دل تخفیف های قابل توجهی را از اینتل دریافت کرده بود تا در ازای آن از چیپ های تولیدی رقیب اینتل یعنی شرکت Advanced Micro Devices در کامپیوترهای خود استفاده نکند، با این همه، در گزارشات مالی مربوط به درآمدهایش این تخفیف ها را هم حساب کرده بود. در واقع استدلال بازرسان این بود که دل با اغراق در میزان درآمدهایش سرمایه گذاران را در مورد درآمدهای واقعی خود گمراه کرده است.

مایکل دل نیز در سال 2013 میلادی برای بازسازی شرکتی که خود بنایش را نهاده بود اعلام نمود که کسب و کارش را مجددا به حالت خصوصی در می آورد. وی توافقی را با شرکت سهامی Silver Lake Partners که در زمینه تکنولوژی تخصص داشت و همچنین مایکروسافت به امضا رساند تا کلیه سهام آن را خریداری نمایند.

ارزش این قرارداد برابر با 23 تا 24 میلیارد دلار عنوان شد و به لطف آن بزرگ ترین خرید سهام در تاریخ اخیر رقم خورد.

مایکل دل در مصاحبه اش با رویترز اعلام کرده بود که این معامله فصل تازه ای را پیش روی دل، مشتریان و همچنین کارکنان آن می گذارد. گفتنی است که در سال های اخیر سهم این شرکت از بازار پی سی افت قابل توجهی پیدا کرد و حضور پررنگ تبلت ها و تلفن های هوشمند نیز عرصه را برای فعالیت های آن تنگ تر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Peyman Farajnezhad
    Peyman Farajnezhad | ۴ فروردین ۱۳۹۶

    :samsung:

  • سهند حسینی
    سهند حسینی | ۴ فروردین ۱۳۹۶

    مرسی بابت این زندگی نامه ها ؛ خیلی وقت بود دنبال این جور بیگاری ها می گشتم ???

  • ali-g
    ali-g | ۴ فروردین ۱۳۹۶

    افرین???

  • armin
    armin | ۴ فروردین ۱۳۹۶

    خدا حفظش کنه ???

  • علی
    علی | ۳ فروردین ۱۳۹۶

    من همش تو فکر اینم اگه فامیلیش مثلا جوادی بود الان برند لپ تاپ چی میشد ???

    • behnam777
      behnam777 | ۴ فروردین ۱۳۹۶

      مشکل بزرگ ایرانی جماعت عدم اعتماد به نفسه ،اونجا این تیپ نام گذاری عادی شده اینجا هم میشه چ عیبی داره
      بهتره اینم نیست ک بذارن طلایه داران سارینا پاسارگاد ایرانیان؟

      • Mahdi Behkar
        Mahdi Behkar | ۴ فروردین ۱۳۹۶

        مثلا Apple ميشد شركت سيب سازان ايران زمين ?

مطالب پیشنهادی